Komisja ds. Rynku Wewnętrznego w Parlamencie Europejskim chce przygotowania przez państwa zachęt finansowych, takich jak bony czy krajowe fundusze naprawcze, by konsumenci chętniej korzystali z napraw produktów, podał Parlament.
„Komisja ds. Rynku Wewnętrznego przyjęła swoje stanowisko w sprawie nowych środków wzmacniających prawo do naprawy i promujących zrównoważoną konsumpcję” – czytamy w komunikacie.
Za wnioskiem głosowało 38 eurodeputowanych, dwóch było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Celem wniosku jest zwiększenie liczby napraw w trakcie okresu gwarancji prawnej produktu i po jego zakończeniu oraz promowanie nowej kultury napraw.
Projekt zakłada, że sprzedawcy byliby zobowiązani do zaoferowania bezpłatnej naprawy w okresie gwarancji prawnej, chyba że jest ona droższa od wymiany, jest to faktycznie niemożliwe lub niewygodne dla konsumenta, zgodnie z przyjętym tekstem.
W przypadku skorzystania z naprawy konsumenci – jak zakłada projekt – otrzymywaliby przedłużenie gwarancji prawnej na naprawiony produkt o rok. Eurodeputowani chcą również, aby państwa członkowskie promowały naprawy za pomocą zachęt finansowych, takich jak bony i krajowe fundusze naprawcze.
Producenci byliby zobowiązani do naprawy produktów (np. pralek domowych, odkurzaczy, smartfonów, rowerów), nawet jeśli nie byłyby one objęte gwarancją prawną.
Eurodeputowani postulują, aby naprawy odbywały się w rozsądnych ramach czasowych, a producenci mogli oferować konsumentom urządzenia zastępcze do wypożyczenia.
Według eurodeputowanych z Komisji, jeśli danego produktu nie da się naprawić, producenci mogą zamiast tego zaoferować produkt odnowiony.
W ich ocenie, niezależne warsztaty, osoby zajmujące się naprawami i użytkownicy końcowi uzyskaliby dostęp do wszystkich części zamiennych, informacji i narzędzi po rozsądnych kosztach przez cały okres użytkowania produktu. Zdaniem eurodeputowanych, zwiększy to konkurencję, obniży koszty napraw i zapewni konsumentom większy wybór.
Krajowe platformy internetowe umożliwiłyby konsumentom znalezienie lokalnych warsztatów (np. kawiarni) i sprzedawców odnowionych towarów. Konsumenci mogliby – jak wynika z projektowanej regulacji – również uzyskać przegląd warunków naprawy każdego urządzenia, w tym informacje o osobie zajmującej się naprawą, maksymalną cenę i potrzebny czas, a następnie będą mogli porównać różne oferty.
Projekt zostanie poddany pod głosowanie w PE na sesji plenarnej w listopadzie. Gdy Rada przyjmie swoje stanowisko, będą mogły rozpocząć się negocjacje w sprawie ostatecznego tekstu regulacji.
Źródło: ISBnews