Siemens Mobility i Cargounit podpisały umowę ramową na dostawę 90 lokomotyw Vectron MS, z czego 30 zostało już zamówionych. Dodatkowo Cargounit zamówił 10 lokomotyw Smartron, podały spółki. Pierwsze dostawy lokomotyw planowane są na 2025 rok.
„Firmy podpisały we Wrocławiu kolejną umowę ramową dotyczącą rozwoju współpracy w latach od 2025 roku. Zamówienie obejmuje zakup 30 lokomotyw Vectron i 10 lokomotyw Smartron z dodatkową opcją zakupu do 60 pojazdów Siemens Mobility. Cargounit jest największym klientem lokomotyw Siemens w Polsce. Dzięki nowemu zamówieniu firma posiada w swojej flocie łącznie 66 Vectronów i 18 Smartronów, a liczba lokomotyw Siemensa może wzrosnąć nawet do blisko 150 pojazdów” – czytamy w komunikacie.
Zamówione lokomotywy Vectron MS mają moc wyjściową 6,4 MW przy zasilaniu prądem przemiennym i 6 MW przy zasilaniu prądem stałym i zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z aktualnymi specyfikacjami (Baseline 3). Nowe lokomotywy Vectron MS dla Cargounit będą przeznaczone do eksploatacji m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Rumunii, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Włoszech, Bułgarii i Belgii. Z kolei lokomotywy Smartron będą mogły być eksploatowane w Niemczech, Bułgarii czy Rumunii, podano także.
„Podpisanie umowy ramowej z Siemens Mobility stanowi kolejny kamień milowy dla Cargounit w realizacji naszej strategii modernizacji floty lokomotyw do ruchu towarowego i pasażerskiego w Polsce i pozostałej części Europy Środkowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich 3 lat znacznie przekroczyliśmy nasze pierwotne plany zakupu i dostarczenia klientom w Polsce nowoczesnych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych. Spodziewamy się kontynuacji trendu wymiany taboru na nowoczesny w najbliższych latach, co doskonale wpisuje się w realizację planów zrównoważonego rozwoju zarówno Cargounit, jak i przewoźników kolejowych poszukujących niezawodnego taboru niskoemisyjnego. Jesteśmy przekonani, że Cargounit będzie beneficjentem trendu wymiany taboru na nowoczesny w krajach Europy Środkowo-Wschodniej” – powiedział prezes Cargounit Łukasz Boroń, cytowany w komunikacie.
„Cargounit jest obecnie największym polskim odbiorcą lokomotyw elektrycznych Siemensa. Nowy, największy na polskim rynku kontrakt na zakup lokomotyw wielosystemowych, obejmujący do 100 dodatkowych pojazdów z dostawą od 2025 r. – to ogromna inwestycja w zrównoważony i energooszczędny transport kolejowy. A także dowód zaufania do naszej wizji odpowiedzialnego biznesu. Nasza strategia dla Polski zakłada współpracę z silnymi partnerami – takimi jak Cargounit. Realizacja działań biznesowych na dużą skalę tworzy dodatkową wartość dla naszego kraju, jednocześnie wspierając rozwój europejskiego rynku kolejowego i budując przewagę konkurencyjną” – dodał prezes Siemens Sp. z o.o. i Siemens Mobility Sp. z o.o. Maciej Zieliński.
Polscy operatorzy kolejowi i przewoźnicy zakupili już blisko 150 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Siemensa (Husarz, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej i Laude Smart Intermodal, przypomniano.
Siemens Mobility jest oddzielnie zarządzaną spółką Siemens AG. Jego główne obszary obejmują tabor kolejowy, automatyzację i elektryfikację kolei, kompleksowe portfolio oprogramowania, systemy „pod klucz”, a także powiązane usługi. W roku obrotowym 2023, który zakończył się 30 września 2023 r., Siemens Mobility odnotował przychody w wysokości 10,5 mld euro i zatrudniał około 39 800 osób na całym świecie.
Cargounit to największa polska wypożyczalnia lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej i jedna z największych tego typu w Europie. Cargounit posiada ponad 220 lokomotyw na wynajem, zarówno trakcyjnych, jak i manewrowych. W 2020 r. 100% udziałów Cargounit zostało nabytych przez Three Seas Investment Initiative Fund (3 SeasIIF), któremu doradza Amber Infrastructure Group.
Źródło: ISBnews