W tym roku 81,2% konsumentów odpowiedzialnych za domowe zakupy nabędzie artykuły spożywcze na Wielkanoc w promocjach (w ub.roku: 81,5%), dla 7,3% nie ma to znaczenia (w ub. roku: 7%), 5,6% klientów sklepów jest niezdecydowanych (6,3% w ub.r.), a 5,5% ankietowanych kupi produkty w regularnych cenach (5,2% w ub.r.), wynika z raportu Grupy Blix.
Jak wynika z cyklicznego raportu pt. „Świąteczne zakupy Polaków 2024”, autorstwa Grupy BLIX największy wpływ na decyzję o zakupie danych towarów wciąż będzie miała cena – 58,3% (spadek o 15,8 pkt proc. r/r), a w następnej kolejności liczyć się będzie m.in. promocja i jakość, podano.
„Wyniki badania pokazują, że promocje nadal odgrywają kluczową rolę w decyzjach zakupowych Polaków. To jest wyraźnym odzwierciedleniem poszukiwania przez konsumentów najlepszego stosunku wartości do ceny. W obliczu zeszłorocznych podwyżek cen i obecnej niepewności ekonomicznej, rabaty są atrakcyjną opcją, pozwalającą na ograniczenie wydatków. Ułatwiają pilnowanie planowanego budżetu, szczególnie w kosztownym okresie przedświątecznym. Z tego też wynika stabilna popularność promocji. Nieznaczny spadek wskazań może sugerować, że inne czynniki niż cena zaczynają mieć większe znaczenie” – powiedział współautor badania z Grupy Blix Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.
Z kolei Krzysztof Łuczak, drugi współautor badania z Grupy Blix, zwrócił uwagę na niewielki wzrost procentowy osób, które będą kupować w cenach regularnych i jest on zaskakujący w kontekście ww. podwyżek cen, natomiast można go zrozumieć, analizując dwa aspekty.
„Po pierwsze, część konsumentów mogła przyzwyczaić się do wyższych cen i uznać je za nową normę, co zmniejsza skłonność do poszukiwania promocji. Po drugie, klienci, którzy decydują się na zakup produktów w regularnych cenach, mogą to robić z takich powodów, jak lojalność wobec określonych marek, wyższe wymagania dotyczące jakości produktów czy też unikanie konieczności śledzenia promocji i dostosowywania do nich swoich planów zakupowych” – wyjaśnił Łuczak.
Badanie też wykazało, że 38,9% ankietowanych kupi wypróbowane produkty oraz nowości (poprzednio – 35,8%), 25,3% respondentów postawi na sprawdzone marki (rok temu – 25,3%), 16,2% uczestników sondażu jest otwartych na nowości – (w zeszłym roku – 18,9%), a 10,1% badanych nastawia się na marki własne sieci handlowych (10,4%). Dla 6,3% konsumentów nie ma to znaczenia (wcześniej – 5,2%), zaś 3,2% shopperów jest niezdecydowanych (4,4%).
Ankietowani wskazali też, co w tym roku najbardziej wpłynie na ich decyzję o wyborze danych produktów spożywczych podczas świątecznych zakupów. Przede wszystkim będzie to cena – 58,3% (rok temu – 74,1%). Na wybór konkretnych produktów spożywczych podczas świątecznych zakupów wpłyną też takie kwestie, jak promocja – 48,7% (rok wcześniej – 48,4%), jakość – 41,2% (53,3%), własne doświadczenie – 33,2% (29,7%), dostępność – 24% (18,4%), a także bliskość miejsca zakupu – 16,3% (11,5%).
Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów internetowych przez Grupę Blix na próbie 1 294 aktywnych konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.
Źródło: ISBnews