Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 22-26 kwietnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Inwestycje w IT: Dwie piątek dużych i średnich firm w Polsce (40%) deklaruje wzrost inwestycji na technologie IT, takie jak systemy, licencje, czy sprzęt IT, wynika z raportu Grant Thornton. 29% kierujących firmami chce przeznaczyć na inwestycje mniej niż 1 mln zł, a 26% w tegorocznym budżecie na ten cel przewidziało od 1 do 5 mln zł.
Praca w IT: Średnia liczba CV wysyłanych na jedną ofertę pracy w IT wzrosła r/r o 56%, wynika z danych No Fluff Jobs. W kategorii Frontend – nawet o 180%. Jedyną specjalizacją, w której odnotowano odwrotny trend, jest Game Dev. Jednak utraty pracy w najbliższym czasie obawia się tylko 14,3% zatrudnionych w IT. Ponad 58% szukających pracy w tej branży decyduje się aplikować również na oferty o wymaganym niższym poziomie doświadczenia, niż posiadają.
Ubezpieczenia i IT: Cztery piąte ubezpieczycieli w Polsce (80%) zwiększyło nakłady finansowe na rozwój technologiczny w ciągu ostatnich dwóch lat, wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) i Accenture.
VC: Przez polski rynek VC przepłynęło 173 mln zł w I kwartale br. wobec 877 mln zł rok wcześniej, wynika z raportu PFR Ventures i Inovo VC. To łączna wartość kapitału, który polskie i zagraniczne fundusze zainwestowały w 30 transakcjach w rodzime innowacyjne przedsiębiorstwa. Porównując najgorszy i najlepszy pierwszy kwartał z lat 2019-2023, można powiedzieć, że wartość inwestycji wzrosła o 56% lub spadła o 72%. Względem analogicznego okresu z 2023 roku jest to spadek o 61%.
Cyberbezpieczeństwo: Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) oraz niektórych innych ustaw, który trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych, zakłada m.in. rozszerzenie katalogu podmiotów KSC o nowe sektory gospodarki oraz utworzenie dla nich 10 zespołów CSIRT (Computer Security Incident Response Team).
Cyberbezpieczeństwo: Wykorzystując cudzą tożsamość, próbowano wyłudzić 3,07 tys. kredytów na łączną kwotę 82,9 mln zł w I kw. 2024 r., poinformował Związek Banków Polskich (ZBP) w 57. edycji raportu InfoDOK. Statystycznie codziennie dokonywano 34 próby. Najwięcej takich przypadków zdarzyło się w województwach dolnośląskim, śląskim oraz mazowieckim.
Cyberbezpieczeństwo: Potrzebę istotnego zwiększenia nakładów na cyberbezpieczeństwo w sektorze bankowym dostrzega 96% bankowców, wynika z badania Mind&Roses przeprowadzonego na zlecenie Związku Banków Polskich.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8% w marcu br. z 8,6% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 1,8% w ujęciu miesięcznym.
Praca i AI: Firmy przyznają, że dyskutują na temat zastąpienia pracowników przez sztuczną inteligencję (AI). Dotyczy to 28% największych firm działających na naszym kontynencie, a 78% planuje zastąpić do 20% swojej siły roboczej „cyfrowymi współpracownikami”, wynika z badań IDC. Z powodu cyfrowej rewolucji i rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji ucierpieć mogą programiści, korektorzy, graficy, twórcy video, specjaliści odpowiedzialni za SEO i media społecznościowe.
E-banking: Liczba wniosków o zmianę rachunku bankowego z wykorzystaniem systemu Ognivo wyniosła 4 796 w I kw. 2024 r. wobec 10 531 wniosków kwartał wcześniej i 5 527 wniosków rok wcześniej, podała Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).
E-commerce: Zakupy w internecie zrobiło w ub.r. 72% Polaków wobec 77% w 2022 r. i 79% w 2021 r., wynika z danych DPD Polska i badania „Barometr e-Shopper” 2023 dla Geopost.
E-commerce: Polski rynek e-commerce jest z roku na rok coraz większy, choć tempo jego wzrostu spowalnia. Wpływa na to mają nie tylko niekorzystne czynniki gospodarcze ostatnich kilkunastu miesięcy, ale też fakt, że szybkie wzrosty, będące efektem niskiej bazy, e-handel ma już za sobą, ocenia prezes Insightland z grupy Hexe Capital Katarzyna Iwanich. „Branża e-commerce spodziewa się, że w 2024 roku zahamowany wysoką inflacją popyt konsumencki zacznie się odbudowywać. Pomóc w tym mogą wzrost płacy minimalnej oraz sukcesywnie malejące stopy procentowe, w ślad za którymi pójdą w końcu niższe raty kredytów. To co zostanie w kieszeniach, konsumenci będą mogli w końcu spożytkować na towary spoza listy tych pierwszej potrzeby. Nie można zapominać o tym, że polski rynek handlu internetowego jest już dojrzały, a udział sprzedaży online w całkowitej sprzedaży detalicznej jest znaczący. Większość najważniejszych rynkowych graczy w niemal wszystkich branżach ma już swoje sklepy internetowe, co oznacza, że nowi uczestnicy rynku mają ograniczone możliwości wpływu na jego dynamikę” – wskazała Iwanich.
E-commerce: W marcu udział sprzedaży przez internet w całkowitej sprzedaży detalicznej wyniósł 8% i był na zbliżonym poziomie co w analogicznym okresie w czasie ostatnich czterech latach. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której cyfrowe kanały sprzedaży mają problem z pokonaniem pewnego progu, do którego udało się im dotrzeć na fali pandemicznych zmian, skomentował dane GUS head of consulting w Unity Group Artur Piekarczyk. „Wniosek jest jeden: etap rozwoju rynku, gdzie przy użyciu prostych metod przenoszono sprzedaż tradycyjną do świata online, mamy już za sobą. Teraz, aby nastąpiła radykalna zmiana przyzwyczajeń zakupowych i przeniesienie do Internetu nowych grup produktów i nowych klientów, musi dojść do prawdziwej rewolucji w zachowaniach konsumentów. […] Nie spodziewałbym się znaczących skoków w zakresie comiesięcznego udziału e-handlu w sprzedaży detalicznej tak długo, aż nie dojdzie do zmian w przyzwyczajeniach konsumentów, a po stronie e-commerce nie zostaną wprowadzone nowości związane z łańcuchem dostaw, które sprostają nowym oczekiwaniom. A na taką transformację potrzeba lat, nie miesięcy. Obecnie udział e-commerce w całkowitej sprzedaży wynoszący w wybranych miesiącach trochę ponad 10% to chyba maksimum, na które może sobie pozwolić ten segment przy takim rozwoju technologii” – wskazał Piekarczyk.
E-commerce: Kluczową rolę w handlu detalicznym odgrywa niezmiennie strategiczne podejście sieci do pricingu, ocenia partner w Movens Capital, ekspert ds. strategii cenowych i pricingu, Maciej Kraus. Wskazał, że nie chodzi tu wyłącznie o krótkoterminową konkurencyjność cen, ale o długoterminową percepcję ceny i wartości oferowanej przez sklepy, a więc i budowanie lojalności klienta. „Obniżki znacząco wpływają na popyt na promowane produkty, ale również wolumen sprzedaży pozostałego asortymentu, stąd konieczność holistycznego i przemyślanego podejścia do projektowanych strategii. Ankieta, którą niedawno przeprowadziliśmy dla jednego z naszych klientów detalicznych pokazała, że niespójne ceny – zwłaszcza w obrębie rozwiązań omnichannel – to jedna z największych frustracji wśród kupujących. Aż 90% z nich doświadcza niezadowolenia, gdy ceny różnią się w zależności od lokalizacji czy kanału sprzedaży. Co istotne, dzięki zaawansowanej analityce, sprzedawcy detaliczni mogą dziś efektywnie kształtować oferty w oparciu o zachowania i preferencje konsumentów. Tym bardziej, że nasz ostatni projekt dowiódł, że spersonalizowane promocje prowadzą nawet do 5-8% wzrostu przychodów. Nie możemy przy zapominać o kontekstach sezonowych, kształtujących skłonność konsumentów do większych zakupów, czego zresztą doświadczyliśmy w marcu m.in. w związku z wydatkami świątecznym. W analizowanym miesiącu zgodnie z kolejnymi danymi GUS nt. koniunktury konsumenckiej, odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów kupujących. Uważam, że długoterminową przewagę konkurencyjną na rynku może przynieść przede wszystkim odpowiednie zarządzanie cenami, uwzględniające szeroki kontekst biznesowy i oczekiwania konsumentów” – wskazał Kraus.
Praca w IT: W 2021 r. najwyższy udział zatrudnienia w sektorze ICT w całkowitym zatrudnieniu odnotowano w Irlandii (6,1%), Estonii (5,6%) i Szwecji (5,2%), zaś najniższe wskaźniki odnotowano w Grecji (1,7%), Polsce i Portugalii (oba 3,0%), podał Eurostat. Jeśli chodzi o udział zatrudnienia w sektorze ICT w całkowitym zatrudnieniu, średnia w UE wyniosła 3,2% w 2021 roku.
Galerie sztuki: W 2023 r. w Polsce działalność wystawienniczą prowadziło 317 galerii sztuki, które zorganizowały 3,7 tys. wystaw w Polsce dla 4 mln zwiedzających. W porównaniu z 2022 r. liczba wystaw wzrosła o 5,2%, natomiast zwiedzających – o 34,9%, podał Głóny Urząd Statystyczny (GUS). Galerie sztuki zorganizowały w Polsce 3 353 wystawy krajowe, 237 wystaw międzynarodowych oraz 141 zagranicznych. Ponadto, polskie galerie sztuki zorganizowały 55 wystaw za granicą.
E-commerce: Akcesoria elektroniczne, artykuły dla zwierząt, artykuły spożywcze, obuwie, części i akcesoria do pojazdów, to kategorie, które wiodły prym w e-commerce w 2023 roku według danych IdoSell i AtomStore, platform sklepowych należących do Grupy IAI.
Cyberbezpieczeństwo: Materiały deepfake są coraz częściej wykorzystywane i rozpowszechniane w trakcie wyborów. Analiza 36 procesów wyborczych (parlamentarnych, regionalnych i prezydenckich) w ciągu ostatnich 6 miesięcy potwierdza realne zagrożenie i obawy o integralność i niezależność procesów wyborczych. W 10 krajach doszło do manipulacji treścią informacji i przekazów medialnych, w tym w Polsce. Falę krytyki wywołał film ze sfałszowanym głosem byłego premiera Mateusza Morawieckiego przygotowany przy pomocy AI, podał Check Point Research. Analitycy Check Point Research zwracają uwagę na Polskę jako jeden z ewidentnych przykładów potwierdzających obawy o przebieg procesów wyborczych. Uważają, że postęp w zakresie wyrafinowania i dostępności generatywnej sztucznej inteligencji zwiększył obawy o integralność procesu wyborczego. „Nasze badanie dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w kampaniach wyborczych na całym świecie ukazuje przerażającą ewolucję cyfrowej wojny przeciwko procesom demokratycznym. Zaawansowanie i dostępność technologii sztucznej inteligencji osiągnęły punkt, w którym można je łatwo wykorzystać jako broń, aby wpłynąć na proces demokratyczny. Konieczne jest podnoszenie świadomości, wspieranie współpracy międzynarodowej i aktualizacja ram regulacyjnych, aby przeciwdziałać takim zagrożeniom” – skomentował szef grupy Threat Intelligence Group w firmie Check Point Software Sergey Shykevich.
AI: 8% ubezpieczycieli majątkowych i wypadkowych (P&C) jest uznawanych za „pionierów” w branży – systematycznie wyprzedzają głównych graczy rynkowych, dzięki efektywnemu wykorzystywaniu AI i automatyzacji do podejmowania świadomych decyzji czy dokładnych ocen ryzyka. Z drugiej strony, niemal 2 na 3 firm, jakie wzięły udział w badaniu uważa, że dzięki AI oszustów ubezpieczeniowych będzie mniej, a ocena ryzyka dokładniejsza, wynika z raportu Capgemini World Property and Casualty Insurance Report 2024.
AI: Dzięki sztucznej inteligencji i platformom cyberbezpieczeństwa typu MESH monitorowanie środowiska IT staje się łatwiejsze, wskazują eksperci z firmy Fortinet. W ramach MESH wdrażane są powiązane i współpracujące ze sobą narzędzia ochronne; implementacja tej architektury, przy równoczesnym wsparciu AI, umożliwia zespołom ds. cyberbezpieczeństwa otrzymywanie informacji o incydentach w czasie rzeczywistym; dane, jakie trafiają do specjalistów, zazwyczaj nie wymagają dalszej analizy – tym zajmują się mechanizmy bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym; dzięki temu możliwe jest natychmiastowe reagowanie na wykryte zagrożenie.
Cyberbezpieczeństwo: Dzieci doświadczają cyberzagrożeń, których skutki odczuwają później w świecie wirtualnym i rzeczywistym. Wyniki badania pokazują, że 19% młodszych dzieci (w wieku 7-12 lat) nie ma pewności co do tego, czy ktoś przejął ich konto w grze online lub aplikacji, wynika z badania przeprowadzonego na grupie dzieci w wieku 7-17 lat, wykonanego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Dużym problemem jest ochrona prywatności w sieci. 20% dzieci w wieku 7-12 lat oraz 27% w wieku 13-17 lat przyznaje, że mogło dojść do nieautoryzowanego dostępu do ich zdjęć lub prywatnych wiadomości. Co dziesiąte dziecko nie wyklucza, że ktoś mógł ukraść jego prawdziwe pieniądze przez Internet. Z kolei 20% respondentów w obu grupach wiekowych przyznało, że doświadczyli sytuacji, w której ktoś namawiał ich do kliknięcia w podejrzany link. W 2023 roku ok. 80% badanych deklarowało, że rozmawiało z rodzicami o bezpiecznym korzystaniu z Internetu. Obecnie w młodszej grupie z rodzicami o cyberbezpieczeństwie rozmawiało 73% badanych w młodszej grupie, a w starszej 71%. Pomimo spadku autorytetu rodziców, pozostają oni dla dzieci pierwszym źródłem wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa.
E-commerce: 83% konsumentów potwierdza, że pierwszy kontakt z zakupionym samochodem miał miejsce online, wynika z raportu Google Gearshift, przygotowanego przez firmę Kantar dla Google. Chociaż zdecydowaną większość nowych samochodów kupujemy w salonach, rośnie grono osób, które pierwsze jazdy próbne „odbywają” z poziomu swojego smartfona lub laptopa. Raport Google Gearshift 2023, przygotowany przez firmę Kantar na zlecenie Google, pokazuje preferencje Polaków i Polek podczas zakupu nowego samochodu.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
XTPL: Zakłada, że realizacja strategicznego celu osiągnięcia 100 mln zł przychodów w 2026 roku będzie miała charakter skokowy, poinformował prezes Filip Granek. XTPL podał też, że dysponuje lejkiem w portfolio otwartych projektów przemysłowych, których szacunkowy łączny potencjał pełnej realizacji wynosi ok. 400 mln zł rocznych przychodów.
Spyrosoft: Odnotował 19,71 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 26,73 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
ATM Grupa: Odnotowała 27,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 43,84 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pointpack: Przychody ze sprzedaży na rzecz klientów zewnętrznych w I kw. br. wyniosły ok. 30,55 mln zł, co stanowi wzrost o 76% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
XTPL: Odnotował 4,85 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 2,14 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
PMPG Polskie Media: Odnotowały 2,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. po uwzględnieniu blisko 4 mln zł odpisu na udziały i pożyczki w spółce zależnej B8 International z siedzibą w Szwajcarii, co ma być pierwszym krokiem w porządkowaniu struktury Grupy, podała spółka. PMPG planuje zakończyć działalność w obszarach niezgodnych z nową strategią, która ma zostać opublikowana do końca I półrocza br.
Asseco SEE: Portfel zamówień Asseco South Eastern Europe (Asseco SEE), wraz z Payten, ma obecnie wartość 279,5 mln euro i jest o 2% wyższy r/r, poinformował prezes ASEE Piotr Jeleński. Spółka oczekuje mocniejszego II półrocza.
Shoper: Odnotował 7,76 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 5,11 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Asseco SEE: Odnotowało 47,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 45,14 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Erli: Osiągnęło ponad 91 mln zł przychodu netto (o 130% więcej r/r) oraz rekordową liczbę 3,6 mln transakcji (o 133% więcej r/r) w 2023 r., notując przy tym wzrost liczby sprzedawców i klientów, podała spółka.
Orange Polska: Odnotowuje wzrost zużycia danych w regionach, w których uruchomił już usługi 5G w ramach pozyskanego w aukcji pasma C, poinformowała prezeska Liudmila Climoc.
Orange Polska: Obecnie realizuje proces refinansowania „istotnej części” zadłużenia, którego termin zapadalności przypada na maj i spodziewa się, że po refinansowaniu efektywne stopy procentowe wyniosą nieco powyżej 4% (wobec 3,2% na koniec marca br.), poinformował członek zarządu ds. finansowych Jacek Kunicki.
JR Holding: Chce w ciągu 4 lat zainwestować ok. 300 mln zł; środki będą pochodzić od nowych inwestorów, w tym kolejnych planowanych funduszy Smartlink oraz z wyjść z inwestycji, przewiduje strategia spółki na lata 2024-2027. JR Holding zapowiada dalsze uporządkowanie portfela oraz skupienie na sześciu najbardziej perspektywicznych branżach. Spółka zakłada, że na koniec okresu strategii wartość portfela przekroczy 1 mld zł.
InPost: Neil Kuschel został dyrektorem zarządzającym w InPost w Wielkiej Brytanii, natomiast Laurent Bendavid w Mondial Relay, odpowiadając za Francję, Belgię, Niderlandy i Luksemburg, podała spółka.
Agora: Helios z grupy Agora planuje rozszerzenie współpracy z Respect Energy m.in. o magazyny energii, poinformował ISBtech dyrektor działu administracji Helios, odpowiedzialny za zakupy energii elektrycznej Maciej Czachorowski.
Orange Polska: Po publikacji wyników za I kw. br. Orange Polska podtrzymał prognozy na cały 2024 rok, poinformował członek zarządu ds. finansów Jacek Kunicki. Zakładają one: niski jednocyfrowy wzrost przychodów, niski jednocyfrowy wzrost EBITDAaL oraz eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w przedziale 1,7-1,9 mld zł.
Kino Polska TV: Grupa jest przekonana, że osiągnie 3% udziału w rynku TV wobec 2,55% średniego udziału kanałów Grupy na koniec 2023 r., poinformowali przedstawiciele spółki.
Answear: Obserwuje pozytywne symptomy odbudowy popytu konsumenckiego na polskim rynku. Na innych rynkach grupy jest trochę słabiej, poinformował prezes Krzysztof Bajołek.
Answear: Podtrzymuje cel osiągnięcia przez PRM rentowności w IV kwartale, poinformował ISBtech prezes Krzysztof Bajołek. Trwają rozmowy z kolejnymi zagranicznymi markami ekskluzywnymi, które czekały na otwarcie conceptstore. Pozyskanie nowej silnej marki na potencjał na max. kilka dodatkowych pkt proc. sprzedaży segmentu.
Action: Rada nadzorcza dokonała wyboru zarządu spółki na kolejną czteroletnią kadencję trwającą, do 31 grudnia 2028 roku, i powołała dotychczasowych członków zarządu – Piotra Bielińskiego na prezesa i Sławomira Harazina na wiceprezesa ds. handlu i marketingu, podała spółka.
Ailleron: Zawarł z Bankiem Pekao porozumienia w przedmiocie uregulowania stosunków pomiędzy spółką a bankiem powstałych w związku ze złożeniem przez Ailleron oświadczenia o wypowiedzeniu umowy nr 388531 z dnia 17 września 2018 r. zawartej pomiędzy bankiem a spółką, podała spółka. Wartość brutto porozumienia wynosi około 9,6 mln zł, z czego kwota brutto ok. 4,8 mln zł podlegać będzie zapłacie na rzecz spółki w terminie 7 dni po zawarciu porozumienia.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody za marzec br. wyniosły ok. 252 mln USD i były o ok. 6% niższe r/r, podała spółka.
Mizzox: Spółka technologiczna z Krakowa zajmująca się sprzedażą opracowanego, własnego innowacyjnego narzędzia do kompleksowego i zautomatyzowanego zarządzania firmami, w I kw. 2024 roku wypracowała ponad 6-krotnie wyższe przychody r/r na poziomie 2,73 mln zł. Na 2024 rok Mizzox zaplanował również implementację kolejnych funkcjonalności (w tym m.in. włączenie od czerwca KSeF), wejście na kolejne rynki zagraniczne, uruchomienie marketplace-u z API, który pozwoli na rozwój systemu oraz jego modułów przez zewnętrznych dostawców czy też integrację z innymi platformami wspomagającymi biznes i jego prowadzenie.
Canal+ Polska: Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz Canal+ Polska podpisały nową umowę generalną obejmującą nadawanie, reemitowanie oraz eksploatację utworów audiowizualnych w modelu VOD.
Allegro: Rada nadzorcza zatwierdziła nową strategię ESG Allegro i cztery priorytety. Są to: All for People, All for Planet, All for Prosperity oraz Good Governance, czyli dobre zarządzanie, jako fundament, na którym rozwijamy pozostałe trzy, a więc ludzi, planetę i prosperity, poinformowała dyrektor ds. polityki publicznej i ESG w Grupie Allegro Marta Mikliszańska w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Samsung: Umacnia swoją pozycję na rynku rozwiązań signage dzięki rekordowej sprzedaży. Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w zakresie produktów wyświetlania profesjonalnego. Według firmy badawczej w minionym roku Samsung nie tylko był liderem globalnego sektora signage z 33% udziałem, ale także sprzedał ponad 2 mln urządzeń – to rekordowa liczba dla firmy. „Utrzymanie pierwszej lokaty na globalnym rynku digital signage przez 15 kolejnych lat odzwierciedla zaangażowanie Samsung w innowacje i zdolność dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych oraz potrzeb klientów. W dalszym ciągu będziemy zapewniali użytkownikom najwyższą jakość, oferując wyspecjalizowane urządzenia, rozwiązania i usługi, zaspokajające ich różnorodne potrzeby” – powiedział executive vice president of Visual Display Business w Samsung Electronics Hoon Chung.
Pyszne.pl: Popiera postulat Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej, afirmowany m.in. przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Związek Pracodawców HoReCa, dotyczący wprowadzenia od 1 lipca 2024 roku jednolitej 8% stawki VAT na wszystkie usługi gastronomiczne serwowania żywności. Parlament Europejski zagłosował za przyjęciem Dyrektywy o Pracy Platformowej. Pyszne.pl z zadowoleniem przyjęło tę wiadomość, ponieważ jako jedyna firma z branży food delivery od początku popierało zapisy dokumentu. Wdrożenie dyrektywy w krajach członkowskich to szansa na ustanowienia równych warunków działania firm w sektorze, które pozwolą na konkurowanie jakością usług, a nie kosztami pracowniczymi.
Signify: Ogłosiło rozszerzenie działań na rzecz klimatu o nowe cele redukcji emisji Net Zero. Firma wprowadziła cel osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 roku oraz zobowiązanie do redukcji bezwzględnej emisji gazów cieplarnianych (GHG) zakresu 1., 2. i 3. o 90 procent bez wykorzystania kredytów węglowych. Cele te zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi).
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Kino Polska TV: Zdecydowało o zamiarze połączenia ze spółką w 100% zależną – Stopklatka, co uzasadnia potrzebą uproszczenia struktury organizacyjnej Grupy, podała spółka. Połączenie wzmocni synergię działań w ramach Grupy i umożliwi optymalizację kosztów jej funkcjonowania, w szczególności pozwoli na obniżenie kosztów zarządzania, pracy, marketingu oraz wydatków na świadczenie usług.
Wasko: Zarząd zarekomendował przeznaczenie 2,74 mln zł z zysku netto za 2023 r., wynoszącego 4,75 mln zł, na dywidendę, co da wypłatę 0,03 zł na akcję, podała spółka. Zarząd rekomenduje pozostałe 2,01 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy. Proponowany dzień dywidendy to 21 czerwca, a dzień wypłaty – 9 lipca 2024 r.
Fabrity Holding: Nabył 192 500 akcji własnych, stanowiących łącznie blisko 7,83% udziału w kapitale zakładowym tyluż głosach na walnym zgromadzeniu, w wyniku zaproszenia do składania ofert sprzedaży akcji ogłoszonego 11 kwietnia br., podała spółka. Redukcja zapisów wyniosła ponad 90%, podano także.
Unfold.vc: Fundusz zainwestował 1 mln zł w Network Perspective, podał fundusz. Polska spółka stworzyła technologię wspierającą firmy w podnoszeniu efektywności zespołów poprzez zautomatyzowaną interpretację nawyków współpracy, dzięki czemu optymalizuje pracę tech-biznesów. Spółka rusza właśnie z ekspansją w USA.
cyber_Folks: Zarząd proponuje, aby zysk netto spółki za 2023 r., w łącznej kwocie 28,03 mln zł podzielony został w następujący sposób: kwotę 21,25 mln zł przeznaczyć na wypłatę dywidendy (z czego na jedną akcję przypadnie 1,5 zł); kwotę 6,78 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, podała spółka. Jednocześnie zarząd proponuje przeznaczenie kwoty 6,77 mln zł na skup do 48 000 akcji własnych, po cenie nie wyższej niż 141 zł za jedną akcję.
Polmedi Group: Spółka technologiczna pozyskała pierwszego inwestora – czeskiego Aspironix Group – w obecnej rundzie inwestycyjnej, w której zbiera środki na rozwój urządzeń do leczenia ran i systemu telemedycznego iWound, podała spółka. Polmedi Group chce zamknąć obecną rundę inwestycyjną przy wycenie nie mniejszej niż 8 mln euro, a do końca roku zamierza zebrać do 2 mln euro.
Signius: Planuje złożyć wniosek o wprowadzenie akcji na rynek NewConnect w 2024 roku, a także rozważa pozyskanie kapitału przy wsparciu Domu Maklerskiego INC, m.in. na dalsze skalowanie biznesu na rynkach międzynarodowych, podała spółka.
Veeam: Ogłosił przejęcie firmy Coveware – dostawcy usług reagowania na incydenty związane z wymuszeniami cybernetycznymi. Pozwoli to dostarczyć najlepsze na rynku usługi pierwszej pomocy i odzyskiwania danych po ataku ransomware. Z badań Veeam i IDC wynika, że: 76% firm zostało zaatakowanych ransomware w ciągu ostatniego roku; siedem na dziesięć przedsiębiorstw potrzebuje dni lub tygodni, by odzyskać dane po ataku; w ponad połowie przypadków (58%) okup został zapłacony, ponieważ awaria systemu backupu wpłynęła na niekompletność kopii zapasowych.
Primaris Services: Francuska firma Alten Europe chce przejąć polską spółkę.
Atende: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki oceny dla projektów zgłoszonych do objęcia wsparciem ze środków planu rozwojowego KPO „IPCEI-CIS”. Ocena stanowi ostatni etap inicjatywy Important Project of Common European Interest – Cloud Infrastructure and Services (IPCEI-CIS), której celem jest rozwój technologii chmurowej i edge o znaczeniu strategicznym dla UE, umożliwiającej osiągnięcie cyfrowej niezależności Unii Europejskiej. Projekt Atende Industries został wybrany do objęcia wsparciem. Wysokość dofinansowania wynosi 19 mln zł, a wartość projektu 24 mln zł. Projekt ma trwać do połowy 2026 roku. TStorage to autorska baza danych NoSQL dla systemów BigData, gromadzących dane z urządzeń Internetu Rzeczy.
ForActive: Polski startup pozyskał 6,5 mln zł na rozwój aplikacji dla instruktorów z branży health & fitness.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Akamai: Akamai Technologies Poland dołączyło do programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber) prowadzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji, podał resort.
T-Mobile Polska: Otworzył Magenta Experience Center (MEC) – pierwsze tego typu miejsce na mapie Polski, zlokalizowane w warszawskiej galerii Westfield Mokotów, poinformował prezes operatora Andreas Maierhofer.
XTPL: Realizuje piątą sprzedaż modułu do wdrożeń przemysłowych; odbiorcą końcowym jest wiodący chiński producent maszyn dla branży wyświetlaczy FPD (ang. Flat Panel Display), podała spółka.
ML System: Otrzymał od Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej patent na wynalazek pt. „Urządzenie i sposób do nieinwazyjnego wykrywania i identyfikacji mikroorganizmów w próbkach z materiałów stałych, ciekłych i w próbkach gazowych”, podała spółka.
Play: Według danych Play, co trzeci klient grupy wybrał usługę telewizyjną „a la carte”, podała spółka. Telewizja Nowej Generacji to rozwiązanie łączące serwisy streamingowe z tradycyjną telewizją.
Allegro: Liczba książek sprzedanych na Allegro przekroczyła 24 mln egzemplarzy, a liczba kupujących wyniosła niemal 3,9 mln w 2023 r., podała spółka.
Asbis: Asbis Poland – spółka zależna Grupy Asbis – podwoiło powierzchnię w centrum logistycznym Ideal-Idea City Park w Raszynie pod Warszawą i zarządza obecnie 5 tys. m2 powierzchni, na której znajdują się zarówno magazyny, jak i biura. Dodatkowo zlokalizowana jest tam też siedziba spółki Breezy, która jest największym dostawcą usług Trade-In w krajach swojej działalności i dalej rozwija swoje operacje.
VeloBank: Uruchomił funkcjonalność umożliwiającą zarejestrowanie własnej firmy przy jednoczesnym otwarciu rachunku bankowego VeloKonto Firma. Wystarczą cztery kroki: odpowiednie przygotowanie się do uzupełnienia wniosku rejestracyjnego, zalogowanie się do kanałów zdalnych VeloBanku, wypełnienie formularza i podpisanie go profilem zaufanym w VeloBanku. Następnie w ciągu 2 dni roboczych na adres e-mail świeżo upieczonego przedsiębiorcy powinno wpłynąć potwierdzenie zarejestrowania go w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej oraz umowa rachunku bankowego VeloKonto Firma. Natomiast karta do konta jest nadawana pocztą na wskazany adres.
Iron Mountain: Centrum digitalizacji Iron Mountain w Radomiu to jeden z największych obiektów tego rodzaju w Europie, który w 2023 r. został uhonorowany tytułem Center of Digital Excellence. Spółka na poziomie globalnym podjęła decyzję o modernizacji obiektu, przeznaczając na ten cel w sumie blisko 10 mln zł. Zrealizowane i planowane inwestycje dotyczące infrastruktury Iron Mountain w Polsce potwierdzają rosnące znaczenie lokalnego oddziału na arenie międzynarodowej.
Raiffeisen Digital Bank: Rozpoczął strategiczną współpracę z Otomoto Pay – platformą pośredniczącą w udzielaniu finansowania na zakup samochodu. Klienci preferujący rozwiązania w pełni cyfrowe otrzymują tym samym możliwość uzyskania finansowania ratalnego w Raiffeisen Digital Bank w wysokości nawet 150 tysięcy złotych na zakup wymarzonego auta i innych pojazdów, a spłatę zobowiązania klient może rozłożyć nawet na 10 lat.
IT: Fortinet opublikował dokument „2023 Sustainability Report”, ukazujący działania firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz osiągnięte postępy w tym zakresie, takie jak: poprawa efektywności energetycznej produktów – modele firewalli FortiGate z 2023 r. zużywają średnio o 62% mniej energii niż rozwiązania poprzednich generacji; szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa – firma planuje przeszkolić w zakresie cyberbezpieczeństwa milion osób do 2026 roku. W 2023 r. osiągnęła 43% tego celu; zaangażowanie w etyczne praktyki biznesowe – w 2023 r. wszyscy dystrybutorzy i kluczowi producenci kontraktowi firmy ukończyli szkolenie Fortinet w zakresie etyki biznesowej.
Tech To The Rescue: Fundacja ogłosiła uruchomienie akceleratora AI for Changemakers. W ramach programu wybrane zostanie ponad 100 wyjątkowych organizacji non-profit, instytucji i firm społecznych na świecie.
RTV Euro AGD: W kwietniu otworzy 3 kolejne sklepy – w parku handlowym Pile, w Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu i parku handlowym w Bytomiu. Tym samym sieć posiada 332 salonów sprzedaży w 223 miastach w Polsce. W asortymencie sklepów znajdzie się ponad 24 tys. produktów dostępnych od ręki w sklepie oraz na zamówienie.
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce: Działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki know-how globalnej firmy oraz wsparciu jej ekspertów.
SoDA, Lazarski University of Technology: Zostały oficjalnymi partnerami z zakresie wypracowywania wspólnego stanowiska, celów i szerzenie dobrych praktyk.
AWS (Amazon Web Services), Deloitte: Zawarły nową, wieloletnią umowę o strategicznej współpracy, aby pomóc organizacjom na rozwijających się rynkach w skutecznej migracji do chmury i transformacji cyfrowej, jednocześnie zarządzając ryzykiem i wprowadzając rzeczywiste zmiany biznesowe. To kontynuacja ponad 10-letniej współpracy AWS i Deloitte w celu wspierania przedsiębiorców w maksymalizowaniu ich inwestycji w chmurę.
Snowflake: Firma oferująca Chmurę Danych, ogłosiła uruchomienie Snowflake Arctic, najnowocześniejszego dużego modelu językowego (LLM), zaprojektowanego tak, aby był najbardziej otwartym LLM-em klasy korporacyjnej na rynku. Snowflake Arctic LLM jest częścią Snowflake Arctic, rodziny modeli zbudowanych przez Snowflake, które obejmują również najlepsze praktyczne modele osadzania tekstu dla przypadków użycia obejmujących odnajdowanie treści.
Bank Pocztowy: Klienci mogą dodawać swoje karty płatnicze bezpośrednio do portfeli cyfrowych Google Pay i Apple Pay, korzystając wyłącznie z aplikacji mobilnej banku.
Honor: Najnowszy, flagowy smartfon marki – Magic6 Pro otrzyma 5 lat wsparcia poprawek bezpieczeństwa oraz 4 lata aktualizacji systemu Android. Smartfon zadebiutował na polskim rynku na początku kwietnia i jest dostępny w zestawie z tabletem HONOR Pad 8.
ViewSonic Corp.: Globalny dostawca rozwiązań wizualnych przedstawił kolejną generację monitorów do wideokonferencji. Monitory dokujące VG2757V-2K i VG2457V są dostępne w rozmiarach 27 i 24 cali i zostały opracowane z myślą o wyjątkowej produktywności, z certyfikowaną kamerą Windows Hello i certyfikatem Zoom.
Comarch: Przedłużył z holenderskim operatorem telekomunikacyjnym KPN partnerstwo poprzez pięcioletnią umowę skoncentrowaną na dostarczaniu oprogramowania w modelu SaaS i innowacjach. Rozszerzona współpraca umożliwi Comarch pomoc KPN w poprawie jakości danych zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a także usprawnienie operacji związanych z uzyskiwaniem przychodu. Usługa Comarch pomoże KPN zmniejszyć liczbę skarg od klientów, szybciej płacić faktury i obniżyć „przychody zagrożone” z powodu kwestionowanych rachunków i niedopłat.
GG (Gadu-Gadu): Użytkownicy komunikatora mogą korzystać z osobistego Asystenta AI, który będzie odpowiadał w ich imieniu. Asystent AI w GG szczególnie pomoże firmom, ekspertom, influencerom i wszystkim tym, którzy w sprawny i szybki sposób chcą dzielić się ze swoją społecznością unikalną wiedzą o ofercie, firmie.
SAS: Zaprezentował lekkie, dostosowane do potrzeb poszczególnych branż modele sztucznej inteligencji do indywidualnego licencjonowania. Rozwiązanie to ułatwi organizacjom efektywne i zoptymalizowane wdrażanie sztucznej inteligencji. Modele te zostały ogłoszone podczas dorocznej konferencji SAS Innovate w Las Vegas. Oferta modeli branżowych dostarczanych w formie gotowych do wykorzystania pakietów powstała w ramach miliardowej inwestycji SAS, którą firma ogłosiła w maju 2023 roku.
Progress: Zaprezentował najnowszą wersję pakietu Progress Sitefinity – Sitefinity 15.1. Platforma ta umożliwia firmom intuicyjne zarządzanie treściami stron internetowych, a także ich kompleksową personalizację względem konsumenta. Wprowadza m.in.: bazujący na sztucznej inteligencji moduł oceny skłonności do zakupu; ułatwione edytowanie stron; sugestie dotyczące klasyfikacja treści otrzymywane dzięki mechanizmom bazującym na AI oraz narzędziom zintegrowanym z wielofunkcyjnym edytorem tekstu.
HPE Aruba Networking: Wprowadziła nowe punkty dostępowe Wi-Fi 7 o parametrach wyższych niż wymagane przez standard Wi-Fi 7. Taka wydajność jest osiągana dzięki opatentowanej przez HPE – trójpasmowej technologii sprzętowej, która w pełni wykorzystuje pasma 5 GHz i 6 GHz, automatycznie i w sposób ciągły eliminując problemy wynikające z nakładania się kanałów.
Centralny Ośrodek Informatyki: Ogłosił drugą edycję programu edukacyjno-mentoringowego „Nowi MY w IT: Różnorodność nie ma granic”, w ramach którego udostępnia darmowy kurs IT.
Żabka: Uruchomiła bezpłatny Portal Studium Przedsiębiorczości, dzieląc się ponad 25-letnim doświadczeniem z zakresu przedsiębiorczości i prowadzenia sklepu w modelu franczyzowym z współpracującymi z nią przedsiębiorcami oraz z osobami rozważającymi założenie własnej działalności.
OnePlus: Marka pokazała dwie nowości w Europie: OnePlus Watch 2 Nordic Blue Edition i tablet OnePlus Pad Go. Wprowadzenie tych produktów to część większej strategii rozwoju ekosystemu OnePlus w regionie.
Zebra Technologies: Ogłosiła uruchomienie programu „Sustainability Partner Recognition Program”. Nowy program jest otwarty dla wszystkich partnerów sprzętowych i ISV Zebra PartnerConnect na całym świecie. Zakwalifikowani partnerzy otrzymują ekskluzywne logo zrównoważonego rozwoju, które mogą wykorzystywać w swoich działaniach marketingowych, komunikacji i propozycjach zapytań ofertowych, a także dedykowany identyfikator na platformie Zebra Partner Locator. Zebra Technologies zapewni im również wspólne zasoby marketingowe, uznaniowe fundusze na rozwój marketingu oraz szkolenia w zakresie inicjatyw korporacyjnych i produktowych.
Vertiv: Rozszerza swoją ofertę awaryjnych zasilaczy o model Liebert GXT5 o mocy od 5 do 10 kVa. Wykorzystane w Liebert GXT5 baterie litowo-jonowe przyczyniają się do zmniejszenia całkowitego kosztu użytkowania nawet o 50% w porównaniu z rozwiązaniami kwasowo-ołowiowymi; działają nawet dwa razy dłużej niż baterie VRLA; mają niewielki rozmiar, więc mogą być instalowane w mniejszych przestrzeniach, typowych dla infrastruktury brzegowej. Według firmy badawczej Omdia, udział rynku baterii Li-ion używanych w UPS-ach w centrach danych osiągnie wartość 65% globalnego obrotu w tym segmencie do 2030 roku.
Infinix: Udostępnił w Polsce dwa nowe smartfony z serii NOTE 40: NOTE 40 Pro w cenie od 1496 zł i NOTE 40 w cenie od 1196 zł. Oba modele zostały wyposażone w udoskonaloną technologię All-Round FastCharge 2.0, zapewniającą m.in. funkcję bezpiecznego szybkiego ładowania przewodowego (70 W w NOTE 40 Pro oraz 45 W w NOTE 40), bezprzewodowego ładowania 20 W, a także ładowania obejściowego (Bypass Charging 2.0), która umożliwia bezpośrednie zasilanie płyty głównej z pominięciem baterii w momencie kiedy telefon jest podłączony do ładowarki przewodowej.
EFL: Spółka powołała zespół doradców, którzy mogą korzystać z innowacyjnego ekosystemu umożliwiającego jednoczesne prowadzenie wideorozmowy, zdalną weryfikację tożsamości, wydanie podpisu kwalifikowanego oraz elektroniczne podpisanie umowy.
Comarch: Firma ubezpieczeniowa P&V rozszerzyła współpracę z polską spółką w zakresie transformacji cyfrowej poprzez rozbudowanie zakresu dotychczasowego wdrożenia o obsługę świadczeń pracowniczych – Employee Benefit. P&V zdecydowało się zwiększyć zakres funkcjonowania Comarch Digital Insurance. System pozwalający na obsługę ubezpieczeń na życie został już wcześniej wdrożony w Grupie, a kontynuacja współpracy będzie dotyczyć transformacji obsługi świadczeń pracowniczych.
Human Mobile Devices (HMD): Przedstawił pierwszą linię smartfonów w ramach oryginalnej linii HMD: HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ i HMD Pulse.
Państwowy Instytut Geologiczny: Zdecydował się na strategiczną współpracę z firmą Secfense, specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa informatycznego. Kluczowym elementem tej współpracy jest wdrożenie systemu User Access Security Broker (UASB) w celu zabezpieczenia platformy Outlook Web App (OWA), używanej przez pracowników instytutu. UASB umożliwia integrację wieloskładnikowego uwierzytelniania (MFA), które podnosi ochronę przed nieautoryzowanym dostępem i innymi zagrożeniami cybernetycznymi.
Check Point: Opatentowana ujednolicona kwarantanna, monitorowanie DMARC, archiwizacja i inteligentne banery – to nowe funkcjonalności bezpieczeństwa w rozwiązaniu Check Point Harmony Email & Collaboration. Od 2023 r. firma Check Point udostępniła ponad 75 nowych funkcji, które jeszcze bardziej wzmocnią bezpieczeństwo poczty elektronicznej.
Samsung: Przedstawił telewizory Neo QLED, reprezentujące trzecią generację rozwiązań AI firmy. Algorytmy AI w telewizorze QN900D mogą skalować materiał w jakości SD, HD i 4K do rozdzielczości 8K, wyostrzając obraz i zapewniając wykorzystanie pełnego potencjału procesora, rozdzielczości i algorytmów oraz wzrost szczegółowości obrazu w porównaniu z tą samą treścią odtwarzaną na telewizorze 4K. Dzięki funkcji Obraz Adaptacyjny w modelu Neo QLED QN900D obraz może zostać automatycznie dopasowany do warunków otoczenia, np. gdy w pomieszczeniu jest zbyt jasno. Funkcja Upłynniacz Ruchu AI Pro usuwa natomiast typowe problemy związane z oglądaniem wszelkich treści z dynamicznie zmieniającym się obrazem, na przykład wydarzeń sportowych – automatycznie wykrywa dyscyplinę i, w oparciu o algorytmy głębokiego uczenia, aktywuje odpowiedni model wykrywania ruchomych obiektów.
Whiskey in The Jar: Grupa lokali typu steakhouse i jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek gastronomicznych w Polsce w celu zwiększenia efektywności działania, wdrożyła system Comarch ERP Optima i rozwiązania dodatkowe takie jak Comarch DMS, które pomogły firmie w digitalizacji i automatyzacji obiegu dokumentów. Restauracja zdecydowała się także na wdrożenie innego z rozwiązań obecnych w ekosystemie Comarch ERP – narzędzia Business Intelligence. Zaawansowana analityka danych pozwala teraz firmie lepiej odpowiadać na wyzwania związane ze zmianami rynkowymi.
Bridgestone: Webfleet, rozwiązanie do zarządzania flotą, uruchamia narzędzie migracji na pojazdy elektryczne EV Transition Tool, aby wspierać firmy w transformacji lub rozbudowie floty EV.
Sescom: Dostawca usług facility management w Europie, został Platynowym Partnerem fińskiej firmy Confidex A Beontag Company – lidera w dziedzinie RFID i IIot.
Źródło: ISBnews