Zarząd PKP Cargo SA przedłożył stronie społecznej propozycję zawarcia porozumienia o rozwiązaniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo SA (ZUZP) oraz propozycję rozwiązania porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP zawartego 14 lutego 2005 r. (tzw. Porozumienie Walentynkowe). Propozycja obejmuje rozwiązanie Układu i Porozumienia z dniem 31 grudnia 2024 roku. Oczekiwaniem pracodawcy jest ustosunkowanie się do powyższych propozycji przez partnerów społecznych do 10 czerwca, podała spółka.
„Zawarcie porozumienia w zakresie rozwiązania ZUZP i Porozumienia pozwoli na rozpoczęcie kolejnych – poza skierowaniem do 30% pracowników PKP Cargo SA na tzw. nieświadczenie pracy […], skutecznych działań celem ograniczenia kosztów pracowniczych, stanowiących świadczenia wpłacane obecnie pracownikom PKP Cargo SA ponad powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy. Zaprzestanie wypłaty tych świadczeń przyniosłoby oszczędności wynoszące nawet kilkadziesiąt milionów zł miesięcznie. Reakcja związków zawodowych na powyższe propozycje będzie jasną deklaracją zrozumienia trudnej sytuacji, w której znalazła się nasza spółka” – czytamy w komunikacie.
Jednocześnie zarząd zadeklarował gotowość podjęcia we współpracy z partnerami społecznymi intensywnych prac nad opracowaniem do dnia 31 grudnia 2024 roku nowych regulacji wynagrodzeniowych, zastępujących dziś obowiązujące.
„W poczuciu odpowiedzialności za dalsze losy i rozwój spółki zarząd PKP Cargo SA podjął trudny proces restrukturyzacji, obejmujący swoim zakresem wszystkie obszary działalności PKP Cargo SA. Jesteśmy zmuszeni wdrażać działania naprawcze w celu uzyskania stabilności finansowej PKP Cargo SA. Pogarszająca się sytuacja finansowa spółki powoduje konieczność podejmowania zdecydowanych, często bolesnych decyzji. Kluczowym celem operacyjnym jest przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji, która pozwoli na zachowanie płynności finansowej, a w perspektywie długookresowej – na efektywne konkurowanie na rynku przewozów towarowych oraz zbudowanie stabilnych podstaw dalszego rozwoju. Mając na uwadze trudną sytuację finansową PKP Cargo SA wynikającą ze znacznego spadku przewozów kolejowych, powodującego obniżenie wpływów i utrzymującą się tendencją dalszego ich obniżenia w stosunku do roku ubiegłego, co jest równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych oraz ograniczeniem zadań spółki, konieczne jest podejmowanie wszelkich możliwych działań w celu ograniczenia kosztów, zapewnienia stabilności finansowej spółki oraz ochrony miejsc pracy. Mamy nadzieję, że w trosce o dalsze losy spółki i pracowników strona związkowa przyjmie propozycję rozwiązania ZUZP i Porozumienia Walentynkowego ze zrozumieniem i w najbliższych dniach rozpoczniemy pracę nad nowym Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy” – powiedział p.o. prezesa Marcin Wojewódka, cytowany w komunikacie.
Zarząd prowadzi działania w celu zapewnienia stabilności finansowej i dalszego rozwoju spółki, a także prowadzi stały dialog ze stroną społeczną – w szczególności w zakresie ograniczenia kosztów i poprawy efektywności procesów. Równolegle z obszarem kosztów pracowniczych podejmowane są również inne działania mające na celu wygenerowanie oszczędności. W pierwszej połowie maja 2024 roku rozwiązano lub wypowiedziano umowy sponsoringowe, jak też poczyniono oszczędności w zakresie usług zewnętrznej pomocy prawnej. Kolejne działania są w toku przegotowań, podkreślono.
W związku z działaniami naprawczymi zarząd 15 maja 2024 roku wypowiedział umowę dotyczącą Gwarancji Pracowniczych i Socjalnych dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo SA oraz dla pracowników zatrudnionych przez Spółki Grupy PKP Cargo (Pakt Gwarancji Pracowniczych), zawartą w dniu 2 września 2013 r., przypomniano.
27 maja zarząd podjął uchwałę w sprawie wdrożenia od dnia 1 czerwca 2024 roku w spółce tzw. nieświadczenia pracy. Celem powyższego jest realizacja programu naprawczego, który ma uratować i odbudować pozycję spółki. Rozwiązanie w postaci tzw. nieświadczenia pracy było już wcześniej stosowane w PKP Cargo SA w latach 2008-2015, a jego główną zaletą jest utrzymanie istnienia miejsc pracy, przy jednoczesnym uzyskaniu istotnych oszczędności wpływających pozytywnie na możliwość dalszego prowadzenia działalności, przypomniano także.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
Źródło: ISBnews