Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) liczy, że dzięki debiutowi Grupy Żabka, który jest największym IPO i debiutem na warszawskiej giełdzie od lat, przyciągnie na rynek IPO nowych emitentów, choć może już nie tak dużych, jak w przypadki Żabki, poinformował prezes GPW Tomasz Bardziłowski.
„Debiut Żabki to przełomowy moment dla giełdy, otwiera nowy rozdział, którym za przykładem Żabki będziemy chcieli przyciągnąć nowych emitentów na warszawską giełdę. Jestem przekonany, że sukces IPO Żabki, olbrzymia transakcja, największa na naszym rynku od lat i w Europie od wielu miesięcy, to sukces rynku kapitałowego nie tylko polskiego, ale i europejskiego. Pokazuje, że rynek spełnia swą rolę, a nam pomoże w przyciągnięciu nowych emitentów” – powiedział Bardziłowski dziennikarzom po debiucie Grupy Żabka na GPW.
„Debiut tej wielkości, jak Żabka zdarza się raz na kilka lat. Mam nadzieję, że teraz będziemy mieli do czynienia z większą liczbą emitentów, choć może nie tej wielkości, jak Żabka” – dodał.
Akcje Grupy Żabka zadebiutowały dzisiaj na rynku głównym GPW. Na otwarciu kurs akcji wzrósł wobec ceny odniesienia o 6,98% i wyniósł 23 zł. Grupa zadebiutowała na GPW bez emisji nowych akcji, a oferta IPO obejmowała sprzedaż 300 000 000 istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł. Dodatkowo oferta obejmuje do 45 000 000 akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł.
Sama spółka podkreśliła w komunikacie, że to największa oferta publiczna w Polsce od 2020 roku, jedna z największych w historii GPW i czwarta pod względem wielkości oferta w Europie w tym roku, a także jeden z dziesięciu największych tegorocznych debiutów giełdowych na świecie.
Grupa Żabka jest 411. spółką notowaną na głównym rynku GPW oraz 6. debiutem na tym rynku w 2024 roku.
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10 500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową.
Źródło: ISBnews