Telerenta, rumuński startup technologiczny, prowadzący jedyną w Europie Południowo-Wschodniej platformę wynajmu sprzętu elektronicznego zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i firm, ogłasza rozszerzenie działalności na Polskę. Ten strategiczny krok stanowi potwierdzenie sukcesu osiągniętego na rynku rumuńskim oraz podkreśla ambitne plany firmy, by stać się kluczowym graczem na rynku europejskim.
Sukces Telerenta w Rumunii stanowi solidną podstawę do realizacji strategii ekspansji. Firma odnotowała imponujący, trzykrotny wzrost w 2024 r. w porównaniu do roku poprzedniego, którego źródłem był silny popyt oraz zadowolenie klientów. Tak dynamiczny rozwój nie tylko potwierdza skuteczność modelu biznesowego Telerenta, ale także otwiera firmie drogę do osiągnięcia podobnych rezultatów w Polsce, gdzie większy i bardziej dojrzały rynek oferuje jeszcze większe możliwości rozwoju.
Strategia ekspansji i potencjał rynku w Polsce
Polska została wybrana ze względu na wielkość rynku, wysoki poziom penetracji internetu oraz znaczny potencjał rozwoju branży. Mimo obecności w Polsce kilku aktywnych graczy, Telerenta postrzega ten krok jako ważne wyzwanie, które umożliwi dalszy rozwój i poszerzenie oferty.
Firma przewiduje, że wyniki w Polsce będą o 30% lepsze niż w Rumunii, biorąc pod uwagę wielkość rynku, co pozwoli na międzynarodową weryfikację projektu oraz przygotuje grunt pod ekspansję na inne kraje UE, takie jak Hiszpania, w niedalekiej przyszłości.
– Oczekujemy, że Polska będzie testem, swoistą weryfikacją naszego projektu w kontekście międzynarodowym, i udowodni, że możemy osiągnąć sukces poza Rumunią. Polski rynek, znany ze swojego potencjału rozwojowego, umożliwi nam znaczące inwestycje oraz konsolidację pozycji. W naszej branży kluczowym czynnikiem jest dostępność sprzętu. Gdy istotne urządzenie elektroniczne, takie jak telefon czy laptop, ulega awarii, ludzie często potrzebują natychmiastowej wymiany. Decyzja o wynajmie w takich przypadkach bywa bardziej spontaniczna niż zakup, dlatego Telerenta nawiązała współpracę z nowoczesnymi magazynami umożliwiającymi klientom składanie zamówień do późnych godzin wieczornych i gwarantującymi ponad 90-procentową skuteczność w realizacji dostaw na następny dzień – mówi Dominik Krzeslak, Country Manager Telerenta Polska, posiadający ponad 13-letnie doświadczenie w branży e-commerce na różnych rynkach.
Ekspansja na polski rynek wiąże się z inwestycjami o wartości 1,5 miliona euro, które zostaną zrealizowane do końca roku. Przygotowania do oficjalnego uruchomienia działalności trwały około 6 miesięcy.
W ramach operacji w Polsce, Telerenta powołała zespół złożony z lokalnych ekspertów ds. e-commerce, logistyki oraz marketingu online, wspierany przez rumuński zespół odpowiedzialny za wsparcie techniczne i rozwój oprogramowania.
– Analizując otoczenie konkurencyjne dostrzegamy, że działające w branży firmy stosują nieco odmienne modele biznesowe. Ponieważ rynek jest wciąż w fazie rozwoju, widzimy duży potencjał do innowacji oraz tworzenia nowych modeli biznesowych i kanałów sprzedaży, które wzmocnią naszą konkurencyjność i pozwolą na budowanie silnej pozycji rynkowej – dodał Krzeslak.
W Polsce firma planuje wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań. Strategia Telerenty zakłada oferowanie szerokiego asortymentu produktów dostosowanych do specyfiki lokalnego rynku, dostępnych w elastycznych umowach wynajmu trwających do 24 miesięcy.
Strategia Telerenta na polskim rynku od samego początku działalności zakłada podejście mieszane, zarówno B2C, jak i B2B.
Innowacyjne rozwiązania i wdrożenie RentBox
Telerenta planuje stworzenie sieci RentBoxów — specjalistycznych automatów umożliwiających wynajem i natychmiastowy odbiór sprzętu elektronicznego. Pierwsze urządzenie tego typu zostanie zainstalowane jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Taką samą strategię firma z powodzeniem wdrożyła w Rumunii, gdzie Telerenta zarządza obecnie 35 RentBoxami w 20 miastach, oferując klientom wygodną, samoobsługową opcję odbioru sprzętu. Innowacja ta przyniosła znakomite rezultaty – obecnie 30% zamówień realizowanych jest z wykorzystaniem RentBoxów, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu szybkimi i elastycznymi rozwiązaniami w zakresie wynajmu sprzętu.
Ekspansja w Polsce to kluczowy krok w rozwoju Telerenta, który nie tylko umacnia pozycję firmy na arenie międzynarodowej, ale także potwierdza skuteczność modelu biznesowego opracowanego w Rumunii.
– To nie jest typowy biznes e-commerce. Musimy uwzględniać bardziej złożone wskaźniki, aby zachować odpowiednią równowagę. Po trzech miesiącach przygotowań dostrzegliśmy, że polski rynek, choć bardziej dojrzały, oferuje szybsze możliwości krótkoterminowego wzrostu i wyższe jakościowo wskaźniki biznesowe. To rezultat zarówno dojrzałości rynku, jak i transferu wiedzy od naszych rumuńskich kolegów, co pozwala nam unikać wielu błędów i korzystać z doświadczenia zdobytego już przez Telerenta – wyjaśnił Krzeslak.
O Telerenta i modelu biznesowym firmy
Telerenta, będąca częścią amerykańskiej grupy inwestycyjnej NCH (New Century Holdings), oferuje firmom oraz użytkownikom indywidualnym wynajem sprzętu elektronicznego na okres od 3 do 24 miesięcy. W ten sposób klienci zyskują stały dostęp do nowoczesnych urządzeń wysokiej jakości.
Proces wynajmu jest elastyczny, umożliwiając łatwy wybór produktów dostępnych na platformie oraz ich wymianę na modele o lepszych parametrach w dowolnym momencie trwania umowy. Po zakończeniu okresu wynajmu klienci mogą przedłużyć umowę lub zwrócić wynajęty sprzęt.
Oferta Telerenta to atrakcyjne alternatywne rozwiązanie względem zakupu sprzętu elektronicznego na raty lub za gotówkę. Jest ona skierowana do osób, które nie chcą kupować urządzeń lub nie mogą sobie pozwolić na ich zakup, a także do tych, którzy chcą regularnie testować i korzystać z najnowszych rozwiązań sprzętowych.
Źródło: Spółka