Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce wzrosły o 5,1% r/r do ok. 33,8 mln osób we wrześniu br. W ujęciu pracy przewozowej wzrosły o 5,2% r/r do ponad 2,3 mld pasażerokilometrów, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
„We wrześniu 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 33,8 mln pasażerów, co jest wartością wyższą o ponad 1,6 mln (+5,1%) wobec września 2023 r. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła wartość 2,3 mld pasażerokilometrów, co oznacza, że wzrosła o 114,9 mln pasażerokilometrów (+5,2%). W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 16,7 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł ponad 0,9 mln pociągokilometrów (+5,9%)” – czytamy w komunikacie.
Średnia odległość przejazdu pasażera we wrześniu br. to prawie 69 km, na podobną odległość podróżował pasażer we wrześniu 2023 r., podano także.
W całym III kwartale 2024 r. kolej obsłużyła ponad 104 mln pasażerów, praca przewozowa przekroczyła wartość 8,3 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjna wartość 52,8 mln pociągokilometrów. W porównaniu do III kwartału 2023 r. są to wyniki wyższe odpowiednio o 9,5 mln (+10,1%) w liczbie pasażerów, o 0,7 mld pasażerokilometrów (+9,9%) w pracy przewozowej i o 3,4 mln pociągokilometrów (+6,9%) w pracy eksploatacyjnej. Począwszy od 2012 r., w przypadku liczby pasażerów wyższe wyniki w ujęciu kwartalnym uzyskano tylko w II kwartale 2024 r. (105,5 mln).
„Kolej pasażerska nie zwalnia – za nami drugi z rzędu kwartał, w którym liczba pasażerów przekroczyła 100 mln. Wyniki są dobre, biorąc pod uwagę, że powódź w południowo-zachodniej Polsce miała wpływ również na transport kolejowy w regionie. Zalane i uszkodzone odcinki linii kolejowych spowodowały konieczność odwołania czy też skierowania pociągów na alternatywne trasy. Jestem przekonany, że tę próbę kolej przeszła pozytywnie” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w materiale.
Ogółem od początku 2024 r. koleją podróżowało ponad 306,1 mln osób – to niemal 30 mln więcej (+10,9%) r/r. Wartość pracy przewozowej, jaką wykonały pociągi pasażerskie, to prawie 21,8 mld pasażerokilometrów, o 2,2 mld pasażerokilometrów więcej (+11,4%). W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej, której wartość wyniosła 153,9 mln pociągokilometrów, jest to wzrost o 11 mln (+7,7%) r/r.
Źródło: ISBnews