Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 28-31 października.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-hazard: W państwowym Rejestrze Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą znajduje się obecnie ponad 47 tys. rekordów. Jednak jego prowadzenie nie zmienia rzeczywistości nielegalnego rynku gier w Polsce, którego obroty w 2023 firma konsultingowa EY oszacowała na 25,9 mld zł, oceniło Stowarzyszenie 'Graj Legalnie’ . Postuluje, by polskiego systemu prawnego wprowadzić rozwiązania, które już dawno wprowadziły kraje takie, jak Włochy, Dania, Szwecja czy Belgia, gdzie rynek gier w internecie został uregulowany poprzez system państwowych koncesji.
E-administracja: Rząd przyjął projekt noweli o doręczeniach elektronicznych, który ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
Cyberbezpieczeństwo: Sektor bankowy jako liderów w zakresie cyberbezpieczeństwa postrzega 54% Polaków, wynika z raportu „Cyberbezpieczny Portfel” opracowanego przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości (WIB) pod patronatem Związku Banków Polskich (ZBP). Według 50% ankietowanych, odpowiedzialność za bezpieczeństwo transakcji elektronicznych spoczywa na bankach, 34% jest zdania, że spoczywa na wszystkich stronach procesu, a więc także na klientach.
Cyberbezpieczeństwo: Wiadomość od cyberoszustów przynajmniej raz dostało 55% Polaków, 18% miało bezpośrednią styczność z cyberatakami i padło ofiarą kradzieży wrażliwych danych lub pieniędzy, wynika z raportu Santander Consumer Banku „Test z cyberbezpieczeństwa”.
B+R: Nakłady krajowe brutto na działalność B+R (GERD) wyniosły 53,1 mld zł w 2023 r. i wzrosły o 18,8% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wskaźnik intensywności prac B+R, stanowiący udział nakładów wewnętrznych na działalność B+R w PKB, wyniósł 1,56% (w 2022 r. – 1,45%).
E-administracja: Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług(VAT) dotyczącej uproszczeń we wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur KSeF oraz wprowadzania obowiązku faktur elektronicznych etapowo wraz z odroczeniem o pół roku niektórych projektowanych regulacji, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
E-administracja: Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji ustawy o drogach, zakładającej wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów, których podstawowym celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza poprzez redukcję emisji CO2, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Cyfryzacja: W ramach „Strategii cyfryzacji Polski” do 2035 r. Ministerstwo Cyfryzacji chce m.in. podjąć prace nad wystrzeleniem na orbitę polskiego satelity komunikacyjnego, poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Technologia satelitarna: W ramach „Strategii cyfryzacji Polski” do 2035 r. Ministerstwo Cyfryzacji chce m.in. podjąć prace nad wystrzeleniem na orbitę polskiego satelity komunikacyjnego, poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Cyfryzacja: W ramach „Strategii cyfryzacji Polski” do 2035 r. Ministerstwo Cyfryzacji chce m.in., aby 20 mln Polaków korzystało z tożsamości cyfrowej w 2035 r. oraz aby do tego czasu wyeliminować papier z urzędów, poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Cyfryzacja: W ramach „Strategii cyfryzacji Polski” do 2035 r. Ministerstwo Cyfryzacji chce m.in., by 85% obywateli miało podstawowe kompetencja cyfrowe, a 50% – na poziomie zaawansowanym do 2035 r., poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Cyfryzacja: Koszt realizacji „Strategii cyfryzacji Polski do 2035 r.” to ponad 100 mld zł, poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Podkreślił, że w jej realizacji wykorzystywane będą m.in. środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Transformacja cyfrowa: Integracja nowoczesnych narzędzi z już istniejącymi systemami informatycznymi dla wielu organizacji staje się problemem, szczególnie gdy mowa o starszej infrastrukturze. W badaniu przeprowadzonym przez Canon, 28% decydentów z branży IT przyznało, że doświadczyło już problemów z kompatybilnością podczas realizacji projektów. Kwestia pomyślnej integracji rozwiązań ma dla nich o wiele większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych niż cena, podkreśliła firma.
E-commerce: 81% przedstawicieli Pokolenia Z, 92% Milenialsów, 91% X-ów i 87% Baby Boomers deklaruje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy zdarzyło im się zrobić zakupy przez internet. Konsumenci podkreślają, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie w sklepie online kwestia darmowych zwrotów jest z ich perspektywy istotna – na co wskazuje 82% respondentów z Pokolenia X i 77% ankietowanych Milenialsów, wynika z badania Omnibus przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy IdoSell.
Praca w IT i ESG: Ponad połowa badanych z branży IT przez theprotocol.it deklaruje, że – przy podobnych warunkach pracy – preferowałaby firmę, która ogranicza swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. 57% badanych przyznało, że chętniej wybraliby tego pracodawcę, który wspiera rozwój technologiczny uczniów; 54% przychylniej spojrzałoby na organizację, która stara się przeciwdziałać uzależnieniom młodych osób od technologii.
Telefonia mobilna: Ministerstwo Cyfryzacji rozmawia z PKP PLK o tym, by infrastrukturę, która wspiera dwa systemy kolejowej łączności – GSM-R i ERTMS – wykorzystać w taki sposób, aby operatorzy mogli tam instalować swoje nadajniki, poinformował wiceminister Michał Gramatyka.
Technologia satelitarna: Polskie firmy i instytucje branżowe powołały Polskie Partnerstwo dla Obserwacji Ziemi. W jego skład wchodzą: CloudFerro – główny dostawca technologii i operator największego na świecie repozytorium z danymi satelitarnymi programu Copernicus – Copernicus Data Space Ecosystem; Creotech Instruments – firma, która zbudowała największego i najbardziej zaawansowanego polskiego satelitę EagleEye, który został wyniesiony na orbitę; Centrum Badań Kosmicznych PAN – pionierska instytucja realizująca badania kosmiczne, geodezyjne i astrofizyczne oraz popularyzująca nauki o kosmosie w Polsce; Eycore – firma specjalizująca się w technologii radarowej do zastosowań kosmicznych, która stworzyła zaawansowany sensor radarowy z syntetyczną aperturą (SAR – Synthetic Aperture Radar); GISPartner – wspiera administrację publiczną, dostarczając systemy informacji przestrzennej z zaawansowanymi technologiami do przetwarzania i integracji danych satelitarnych; ITTI – opracowuje oprogramowanie dla segmentu naziemnego misji kosmicznych, nawigacji i obserwacji Ziemi, rozwijając aplikacje wspierające świadomość sytuacyjną w przestrzeni kosmicznej; KP Labs – polski lider w zakresie przetwarzania danych w kosmosie, a także inicjator, właściciel i operator satelity Intuition-1, pierwszego polskiego inteligentnego satelity hiperspektralnego; CENAGIS – stworzyło centrum obliczeniowe do analiz geoprzestrzennych i satelitarnych, wspierając badania w dziedzinie geomatyki oraz dysponuje dużymi klastrami komputerowymi, które umożliwiają obliczenia na dużych zbiorach danych; Blue Dot Solutions – specjalizuje się w ekspertyzach technologicznych i definiowaniu produktów wykorzystujących dane satelitarne oraz w obsłudze informacyjno-operacyjnej sektora kosmicznego; Centrum Technologii Kosmicznych AGH – realizuje dydaktykę oraz prowadzi badania w zakresie szeroko rozumianej tematyki kosmicznej.
Cyberbezpieczeństwo: Rok 2025 może być przełomowy również dla zorganizowanych grup ransomware, które zaczną automatyzować swoje ataki i celować w całe łańcuchy dostaw, zdaniem specjalistów Check Point Software. Zastosowanie AI w phishingu i manipulacji obrazami deepfake sprawi, że wykrycie i obrona przed tymi zagrożeniami staną się jeszcze trudniejsze. Również rozwój IoT zwiększy powierzchnię ataków. Przy prognozowanej liczbie 32 miliardów urządzeń IoT do 2025 roku, zabezpieczenie tych połączonych systemów stanie się kluczowe. Rozwój komputerów kwantowych może wkrótce zagrozić obecnym metodom szyfrowania. Chociaż ataki kwantowe na dużą skalę są jeszcze odległą przyszłością, sektory takie jak finanse i służba zdrowia już teraz powinny rozważyć wdrożenie szyfrowania post-kwantowego, aby zapobiec nadchodzącym zagrożeniom.
Chmura: Według raportu Flexera, ponad 30% budżetów przeznaczonych na usługi chmurowe jest marnowanych. Przyczyną tego nie są jedynie błędy techniczne. Może za tym stać brak kompetencji cyfrowych wśród pracowników, co prowadzi do zmarnowanych inwestycji i ogranicza ich stopę zwrotu. Z badania Polcom wynika, że jedynie 11 proc. firm zdołało w pełni zrealizować swoje projekty inwestycyjne w 2023 roku. 66% menedżerów IT zwraca uwagę na braki w zasobach personalnych jako główny powód niepowodzeń, co prowadzi do opóźnień i niepełnej realizacji projektów. Ponadto, według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), w Polsce brakuje prawie 150 tysięcy pracowników sektora IT.
E-banking: Firma GFT przeprowadziła badanie Banking Disruption Index, które obejmowało 10 tys. użytkowników usług bankowych z takich krajów jak Polska, Wielka Brytania, USA, Kanada oraz Włochy. Spośród wszystkich respondentów, to właśnie Polacy najbardziej doceniają oferowane przez banki aplikacje oraz usługi bankowości internetowej – 39% deklaruje, że jest „bardzo zadowolona” z obecnego dostawcy usług finansowych. Mimo to, zaskakująco wielu polskich respondentów nie jest przekonanych czy warto zostać przy swojej dotychczasowej ofercie. Co trzeci Polak jest skłonny zmienić bank, w tym 14% respondentów jest gotowych zrobić to niemal natychmiast. Ponadto, blisko połowa polskich respondentów (48%) nie chce, żeby bank korzystał z rozwiązań AI, aby pomagać im w regularnym odkładaniu pieniędzy. Co więcej, spersonalizowana oferta produktowa jest istotnym czynnikiem wpływającym na satysfakcję klientów (ponad 41% respondentów).
Innowacje: Pomimo wzrostu nakładów na badania i rozwój w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje daleko za europejskimi liderami innowacji. Barierą dla szybszego rozwoju nie jest brak narzędzi wsparcia, takich jak ulgi podatkowe czy granty, ale niewystarczająca wiedza i zasoby w firmach, które blokują ich efektywne wykorzystanie. Zewnętrzne finansowanie innowacji cieszy się niewielkim zainteresowaniem, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Taki obraz wyłania z najnowszego raportu „Z taryfą ulgową. Jak napędzić innowacyjność polskiego biznesu?” autorstwa Ayming Polska i Konfederacji Lewiatan. Autorzy zwracają uwagę na potencjał ulgi B+R oraz zachęcają do wprowadzenia zmian w jej działaniu. Właściwe usprawnienia mogą znacząco przyczynić się do wzrostu innowacyjności w Polsce i poprawy konkurencyjności rodzimych firm.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Digitree Group: Miała 91 tys. zł skonsolidowanej straty netto w III kw. br. przy 910 tys. zł zysku EBITDA, podała spółka, powołując się na wstępne dane.
Digital Network: Skonsolidowane przychody wyniosły 18,6 mln zł w III kwartale br. i były wyższe o 10% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Z tego 98% (tj. 18,2 mln zł) pochodziło z segmentu cyfrowej reklamy zewnętrznej (Digital Out Of Home).
Amazon: Deklaruje „niezachwiane” zaangażowanie w działalność w Polsce i zapowiada, że będzie nadal inwestować w centra technologiczne, operacyjne oraz obszar e-commerce, oczekując dalszego wzrostu, poinformował Senior VP of International Consumer w Amazon Russell Grandinetti. Zakłada też dalszy wzrost zatrudnienia.
Emitel: Andrzej Kozłowski, po siedmiu latach pełnienia funkcji prezesa i dyrektora generalnego Emitela podjął decyzję o kontynuowaniu kariery zawodowej poza spółką i złożył rezygnację, która wejdzie w życie z dniem 31 grudnia 2024 roku, podała spółka. W najbliższych tygodniach zarząd Emitel skupi się na procesie sukcesji.
Erli: Platforma odnotowała przychody netto na poziomie 43 mln zł w III kwartale 2024 r., co oznacza wzrost o 87% r/r, podała spółka. Z kolei w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku przychody netto wzrosły o 97% r/r do ponad 117 mln zł.
Grupa Polsat Plus, Discovery: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zakończył postępowania dotyczące praktyk Telewizji Polsat i spółek z grupy Discovery, podał Urząd. Drobiazgowa analiza wykazała, że podejrzewane działania nadawców nie wpływają na kształt pakietów oferowanych abonentom. Potwierdzają to również wyniki szczegółowego badania przeprowadzonego przez prezesa UOKiK w trakcie postępowań.
Grupa Polsat Plus: Rada nadzorcza Telewizji Polsat podjęła uchwałę o powołaniu Wiesława Walendziaka w skład zarządu, podała spółka. Wiesław Walendziak w randze członka zarządu będzie odpowiedzialny na obszar informacji i publicystyki w Telewizji Polsat.
Sygnity: Odnotowało ok. 28,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto i ok. 45,7 mln zł zysku EBITDA w III kw. roku obrotowego 2024 r., przy ok. 202,8 mln zł przychodów, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Barracuda Networks: Zabezpieczenia dedykowane systemom poczty elektronicznej obejmują technologie działające w obszarze samych kont pocztowych, jak i protokołów komunikacyjnych. Ze względu na ogromną ilość wrażliwych informacji wymienianych za pomocą wiadomości e-mail jest to kluczowy aspekt strategii cyberbezpieczeństwa każdej organizacji. Bez solidnych środków bezpieczeństwa poczty elektronicznej firmy są narażone na szereg zagrożeń cybernetycznych, które mogą prowadzić do naruszeń danych, strat finansowych i utraty reputacji – wyjaśnia Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.
Trasti: Cyfrowa marka ubezpieczeniowa do końca września 2024 pozyskała 236 tys. klientów, potwierdzając swoje znaczące miejsce na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych dla Klientów indywidualnych. Składka brutto, którą zebrało Trasti do końca trzeciego kwartału 2024, wyniosła 197 mln zł. Przy 17% udziale produktów dobrowolnych, co pokazuje rosnące zainteresowanie klientów indywidualnych nieobowiązkowymi formami ubezpieczeń oferowanymi przez rodzimy insurtech. Długofalowa strategia firmy zakłada ambitny plan uzyskania 30% udziału produktów dobrowolnych do 2028 roku, co byłoby wskazaniem o kilka punktów procentowych wyższym od rynkowej średniej w tym segmencie. W 2024 roku Trasti skutecznie rozpatrzyło ponad 13 tys. roszczeń, a łącznie od początku działalności liczba ta przekroczyła 26 tys. Łączne odszkodowania wypłacone klientom w tym roku wyniosły 60 mln zł.
Wolt: We wrześniu i październiku 2024 roku odnotował wyraźny wzrost zamówień posiłków i zakupów z dostawą w porównaniu do letnich miesięcy. Dane platformy pokazują, że Polacy lubią spędzać jesienne wieczory w domu i to właśnie wtedy najchętniej zamawiamy ulubione dania czy inne produkty. „Zauważamy, że największa aktywność użytkowników Wolt przesunęła się na wieczór. Klienci najwięcej zamówień składają teraz około godziny 18. Z jednej strony z pewnością jesienna pogoda składania do wieczornego relaksu w domach. Z drugiej strony dążymy do tego, aby nasza oferta była jak najbardziej zróżnicowana i zawierała posiłki i produkty na każdą porę dnia. Chcemy, aby Wolt był czymś w rodzaju centrum handlowego w jednej aplikacji” – skomentował head of restaurant development w Wolt Polska Kamil Czarnecki.
Intel: Zgłosił do Gdańskiego Urzędu Pracy zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych, podał portal trojmiasto.pl.
Coolshop: Sklep internetowy oficjalnie rozpoczął działalność na polskim rynku na początku października i spotkał się z zainteresowaniem konsumentów, szczególnie widocznym w kategoriach takich, jak gry, elektronika, zabawki i uroda. „Będziemy cały czas rozwijać naszą ofertę, planujemy również wiele czasowych akcji tematycznych, m.in. Beauty Days, Dni LEGO czy w związku z Black Friday, przy okazji których będziemy oferować klientom atrakcyjne produkty w dobrych cenach. Polscy konsumenci lubią robić zakupy przez Internet i są coraz bardziej wymagający, przywiązując dużą wagę do jakości asortymentu i wiarygodności sklepu. Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej odsetek polskich internautów robiących zakupy online co najmniej pięć razy w miesiącu z roku na rok dynamicznie rośnie i, moim zdaniem, ten trend będzie jeszcze przyspieszał. Myślę też, że w najbliższych latach ogromny wpływ na rozwój rynku e-commerce będzie miała technologia sztucznej inteligencji, szczególnie w zakresie personalizacji doświadczenia zakupowego, rekomendacji i reklam. Jednocześnie ważne będzie to, że konsumenci coraz częściej zwracają również uwagę na społeczne zaangażowanie firm, również e-sklepów. Cieszy mnie ten trend. Od początku działalności Coolshop przyświeca nam idea, że biznes, a co za tym idzie pieniądze, stają się cenne dopiero wtedy, gdy wydaje się je na innych” – powiedział Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop.
Binance: Globalny ekosystem blockchain stojący za największą pod względem wolumenu obrotu giełdą kryptowalut, ogłosił podczas Binance Blockchain Week powołanie Jeffa Li na stanowisko wiceprezesa ds. produktu. Skupi się on na rozszerzaniu i ulepszaniu portfolio produktów Binance, dla zapewnienia firmie pozycji lidera w kształtowaniu przyszłości przestrzeni blockchain i Web3.
Amazon: Ponad 84% Polaków, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Mając na uwadze lokalny sentyment konsumentów, Amazon uruchomił nowy sklep 'Polskie Marki’ w ramach serwisu. Jego celem jest zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce. 62% ankietowanych MŚP ma w planach rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem marketplace, z czego 45% przymierza się do tego jeszcze w 2024 lub 2025 roku. W sklepie dostępnych jest ponad tysiąc rodzimych brandów, oferujących produkty z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Klienci znajdą w nim zarówno znane polskie marki (w tym Kubota, Amica, 4f, Inglot), jak i produkty wytwarzane przez lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców z Polski, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Asseco: Asseco Enterprise Solutions (AES) realizuje integrację kompetencji swojej międzynarodowej grupy spółek, koncentruje się na AI i cyberbezpieczeństwie, a także obserwuje rynek pod kątem przejęć i prowadzi rozmowy akwizycyjne, poinformował ISBtech prezes Rafał Kozłowski.
AGP: Advanced Graphene Products podał, że doszło do podpisania umów sprzedaży kontrolnego pakietu akcji spółki stanowiącego 50,13% udziału w kapitale zakładowym i uprawniających do tyluż głosów na walnym zgromadzeniu. Osobami nabywającymi są osoby fizyczne. „Zarząd wskazuje, iż celem powyższej transakcji jest zachowanie istniejącej wartości udziałów akcjonariuszy spółki” – czytamy w komunikacie.
Foodsi: Polska platforma, która umożliwia kupowanie nadwyżek jedzenia z restauracji, piekarni i sklepów, pozyskała dodatkowe 5 mln zł w rozszerzeniu rundy seed. Tym samym jej łączna wartość to ponad 11 mln zł. Finansowanie zapewnili dotychczasowi i nowi inwestorzy, w tym AIP Seed, Satus Starter i AC/VC Impact Fund. Nowe środki umożliwią Foodsi dalszy wzrost, rozwój zespołu produktowego i sprzedażowego oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Spółka planuje kontynuować innowacje, które przyspieszą rozwój, realizując jednocześnie misję pozytywnego wpływu na środowisko. Jednym z kolejnych kroków będzie również następna runda inwestycyjna.
IMS: FRAM Fundacja Rodzinna kupiła 7% pakiet akcji od funduszy Opera TFI. „Uważam, że wycena fundamentalna IMS jest znacząco wyższa od wartości rynkowej. Dobrze, że FRAM FR potwierdziła moją opinię i wykorzystała okazję do atrakcyjnego nabycia. Nawis podażowy znika i mam nadzieję, że rynek zacznie nas lepiej wyceniać. Pozytywnie oceniam perspektywy na przyszłość dla Grupy IMS” – powiedział prezes IMS Michał Kornacki. „Cieszymy się, że zainwestowaliśmy we wspaniałą spółkę prowadzoną przez zdolnych i zmotywowanych menedżerów. Podoba nam się, że ponad połowa przychodów pochodzi z rosnących abonamentów. Rynek legalnej muzyki jest skazany na wzrosty, przez to wycena giełdowa podstawowego biznesu jest niska, a do tego mamy bardzo ciekawy i atrakcyjny projekt Closer Music o bardzo dużym potencjale wzrostu. Jesteśmy inwestorem długoterminowym o wieloletnim horyzoncie inwestycyjnym” – skomentował Jakub Menc, członek zarządu FRAM Fundacji Rodzinnej.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Carrefour Polska i Pyszne.pl: Nawiązały współpracę w zakresie rozszerzenia oferty Carrefour o zakupy spożywcze z szybką dostawą do domu, a klienci Pyszne.pl zyskali możliwość zakupu do 4000 produktów spożywczych z asortymentu sieci, podał Carrefour. Test wystartował w Warszawie, ale partnerzy zapowiadają dalszy rozwój współpracy w obszarze quick-commerce.
Erli: Planuje intensywny rozwój w 2025 r., rozpoczynając od szeroko zakrojonej kampanii 360 w I kwartale, podała spółka. Celem kampanii będzie przede wszystkim zwiększenie rozpoznawalności marki wśród kupujących online. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie programu lojalnościowego.
Vasco Electronics: Wprowadziło swoje tłumacze elektroniczne oparte na sztucznej inteligencji na rynek chiński, podała spółka.
Technologie kwantowe: Instytut Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk (ICHB PAN) otrzymał od Ministerstwa Cyfryzacji dotację w wysokości ponad 10 mln zł. Środki te wesprą tworzenie nowoczesnych programów edukacyjnych i szkoleń, które przygotują specjalistów do pracy z komputerami kwantowymi. Dotacja zostanie przyznana do końca 2025 roku i ma na celu zwiększenie kompetencji cyfrowych w obszarze inżynierii kwantowej.
Twisto: Od początku listopada wydłuża czas, w którym klienci mogą zapłacić za swoje zakupy. Zamiast standardowych 30 dni, będą oni mogli zapłacić za swoje zakupy do 60 dni.
Comarch: Comarch Business Intelligence zrealizował Projekt Zaprojektowania i Wdrożenia Zintegrowanej Platformy Analitycznej (ZIPLA) klasy Business Intelligence w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (VFG). Projekt składa się z wielu składowych, w których realizowane są procesy: od pozyskiwania danych z systemów źródłowych po ich prezentację w formie czytelnych i przejrzystych zestawień. Przygotowanie odpowiednio dopasowanych modeli analitycznych pozwoliło – przy wykorzystaniu funkcjonalności narzędzi Comarchu – prezentować dynamiczne wizualizacje formularzy sprawozdawczych.
PKP Intercity: Przewoźnik uruchomił w systemie sprzedaży e-IC 2.0 kolejne funkcje, które ułatwiają zakup biletów w relacjach międzynarodowych. Pasażerowie mają możliwość nabycia online szerszej oferty biletów, w tym również z rezerwacją miejsc sypialnych i do leżenia.
Deep tech: 12 i 13 listopada podczas EIT Deep Tech Skills Days 2024 Warszawa zamieni się w międzynarodową arenę deep tech. Sztandarowa konferencja EIT Deep Tech Talent Initiative, zgromadzi wybitnych ekspertów i praktyków, którzy w czasie dwóch dni wypełnionych dyskusjami, sesjami panelowymi oraz spotkaniami tematycznymi, będą poruszali kwestie związane z rozwojem talentów w obszarze głębokich technologii.
Wsparcie startupów: Startupy z sektora opieki zdrowotnej, MŚP, szpitale, uniwersytety oraz instytucje badawcze w Polsce mogą przyspieszyć wprowadzenie swoich innowacji na rynek dzięki nowemu programowi SPICE, który oferuje wsparcie finansowe do 160 000 euro dla każdego z 10 zespołów zakwalifikowanych do udziału. Program koncentruje się na pomocy w pokonywaniu kluczowych wyzwań, takich jak regulacje prawne, walidacja kliniczna, rozwój technologiczny, ochrona danych i procesy komercjalizacji. Program SPICE (ang. Strategic Partnership Initiatives for Competitive Edge) zainicjowany przez EIT Health InnoStars, część Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej wspiera szybkie wejście na rynek najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie opieki zdrowotnej. Przyjmowanie wniosków jest już otwarte i będzie trwać do 31 października.
Finiata: Fintech specjalizujący się w finansowaniu biznesu oraz Mizzox – platforma integrująca narzędzia AI do zarządzania firmą, łączą siły i ogłaszają współpracę w zakresie wsparcia rodzimych przedsiębiorstw. Efektem jest zintegrowanie fakturowania z natychmiastowym dostępem do kapitału zarówno dla sprzedawców, jak i nabywców. W praktyce – faktury wystawione przez Mizzox zawierać będą unikalny link do formularza, który umożliwi przedsiębiorcom uzyskanie dodatkowych środków od Finiaty.
Revolut: Ogłosił uruchomienie nowego programu grantowego Rev-Women in Engineering. W ramach programu przyzna 5 stypendiów o wartości do 25000 zł (do 5000 £) dla kobiet-inżynierek odbywających wakacyjny staż w Revolut w roku 2025. Celem programu jest inwestowanie w kompetencje przyszłości w zakresie inżynierii danych oraz wsparcie kobiet studiujących na europejskich uczelniach w rozwoju ich kariery.
Cisco: Podczas wydarzenia WebexOne zaprezentowało nowe rozwiązania, oparte na sztucznej inteligencji, mające na celu wzmocnienie współpracy i interakcji między pracownikami. Firma przedstawiła kilka innowacji, w tym Cisco Spatial Meetings, Ceiling Microphone Pro oraz nowe funkcje Cisco AI Assistant dla Webex.
Progress: Rozwiązanie Progress Flowmon przyspiesza analizę infrastruktury sieciowej nawet 10-krotnie dzięki innowacyjnemu mechanizmowi indeksowania adresów IP. Funkcja ta przekłada się na wzrost poziomu bezpieczeństwa sieci oraz zapewnienie optymalnej wydajności. Ponadto, rozwiązanie Progress: wyposaża administratorów w natychmiastowy wgląd w interakcje sieciowe; usprawnia proces analizy retrospektywnej w celu identyfikacji zagrożeń; zapewnia skalowalność wraz z rozwojem sieci: stałą wydajność wyszukiwania niezależnie od rosnącej liczby adresów IP.
4cv: Na polskim rynku pojawił się nowy smartwatch dla dzieci Bemi Play2. W porównaniu do pierwszej serii modelu wyróżnia go: większy wyświetlacz – 1,85-calowy ekran 2.5D z zakrzywionymi krawędziami, mniejsza koperta, lepiej dopasowana do potrzeb najmłodszych użytkowników, wyposażenie w klawisz-pokrętło, ułatwiający płynną obsługę menu, magnetyczne złącze ładowania. Spółka podała, że wartość światowego rynku smartwatchy dla dzieci wzrośnie z 10,3 mld USD w 2024 r. do 28,3 mld USD w 2030.
Grupa Klepsydra: Jako jedna z pierwszych firm pogrzebowych w Polsce umożliwia klientom płatność ratalną i odroczoną za usługi pogrzebowe podpisując umowę o współpracy z giełdową spółką Comperia.pl i rozpoczęła wdrożenia systemów płatności Comfino.
DEKO Electronics: Producent elektroniki użytkowej, prowadzący własny sklep internetowy dołączył do grona firm członkowskich Izby Gospodarki Elektronicznej.
R-GRID: Po 6 miesiącach od spotkania inicjującego prace – projekt R-GRID (Symulator AI chroniący sieci elektroenergetyczne) wkracza w kolejną fazę. Prototyp symulatora R-GRID pozwala identyfikować najbardziej wrażliwe elementy sieci elektroenergetycznej i testować scenariusze ataków hybrydowych na infrastrukturę energetyczną. Projekt R-GRID jest finansowany w ramach programu NATO Nauka dla Pokoju i Bezpieczeństwa (NATO SPS) i prowadzony przez międzynarodowe konsorcjum instytucji z Polski, Finlandii i Ukrainy.
Binance: Globalny ekosystem blockchain stojący za największą na świecie giełda kryptowalut, ogłosił ponowne uruchomienie usługi Binance Connect w ulepszonej formie. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom wymianę między walutami tradycyjnymi (fiat) a kryptowalutami, w tym z wykorzystaniem popularnych metod płatności, jak Apple Pay, Google Pay, czy kart Visa i Mastercard.
Honeywell, Google Cloud: Firmy ogłosiły współpracę, której celem jest połączenie agentów sztucznej inteligencji Google z zasobami i rozwiązaniami Honeywell, w celu przyspieszenia bezpiecznych, autonomicznych operacji w sektorze przemysłowym. Google Cloud AI wzmocni ofertę produktową firmy i pomoże podnosić kwalifikacje pracowników przemysłu, a pierwsze rozwiązania będą dostępne dla klientów Honeywell już w 2025 roku.
Apple: Zaprezentował nowego iMaca z czipem M4 opartego o możliwości Apple Intelligence.
SAIO: Platforma łącząca sztuczną inteligencję i automatyzację procesów biznesowych od ING – po raz trzeci z rzędu została wyróżniona w globalnym rankingu wiodących dostawców branżowych – Everest Group „RPA Products PEAK Matrix Assessment 2024”. Jest jedyną firmą z Polski, która znalazła się w tym zestawieniu, a dodatkowo w tym roku została uhonorowana tytułem „Major Contender”.
DPD Polska: Aplikacja DPD Mobile została pobrana 5 mln razy. Aplikacja wzbogaciła się o nową funkcjonalność – możliwość przekazania zarządzania paczką innemu użytkownikowi systemu (np. w celu jej odbioru).
DataWalk: Platforma zwiększyła 3-krotnie wydajność i zaoszczędziła 23 mln USD rocznie dla kluczowej europejskiej agencji policji, udowadniając swój potencjał w dziewięciu krytycznych przypadkach użycia w ciągu zaledwie 10 tygodni, podała spółka na LinkedIn.
Panattoni: Wybuduje w formule BTS (built-to-suit) w pełni zrobotyzowane centrum dystrybucyjne dla Auchan Polska. Z obiektu zlokalizowanego w Wilczej Górze pod Warszawą będą obsługiwani klienci zmodernizowanej platformy internetowej Auchan. Cały proces będzie zautomatyzowany przy użyciu autorskich systemów Ocado, opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym
Signius: Dostawca rozwiązań do zdalnego podpisywania i pieczętowania dokumentów, nawiązał współpracę z agencją pośrednictwa pracy Charlie works. W ramach umowy agencja uzyskała pełny dostęp do panelu klienta biznesowego platformy SIGNIUS Professional, umożliwiającego korzystanie zarówno z podpisu zaawansowanego, jak i kwalifikowanego. Współpraca ta potwierdza rosnące zainteresowanie branży HR e-podpisami oraz potrzebę wdrażania innowacyjnych narzędzi usprawniających procesy rekrutacyjne.
DXC Technology: Ogłosił nawiązanie partnerstwa z Accelya, dostawcą rozwiązań dla branży lotniczej. Celem współpracy jest wsparcie linii lotniczych na całym świecie w usprawnieniu obsługi pasażerów na lotniskach oraz przyspieszeniu integracji systemów IT, umożliwiajac tym samym przewoźnikom modernizację codziennych operacji i wprowadzenie innowacyjnych ofert, zwiększających komfort podróżujących.
eBay: We współpracy z Gonito i BaseLinker przeprowadzi darmowe szkolenie dla sprzedawców online w postaci webinaru. Wśród informacji znajdą się praktyczne porady jak przygotować firmę do sprzedaży zagranicznej, jak tworzyć konwertujące oferty sprzedaży oraz które rynki są najbardziej dochodowe. „Polscy sprzedawcy na eBay sprzedają na większej liczbie rynków zagranicznych niż średnia unijna. Firmy sprzedające za pomocą platformy eksportują na średnio 26 rynków, gdy tradycyjni eksporterzy tylko na 5. Użycie serwisu e-commerce zmniejsza barierę wejścia, dzięki czemu na eksport mogą sobie pozwolić także średnie i małe firmy, nie angażując do tego licznych zasobów, tak osobowych, jak i finansowych.Czwarty kwartał to najlepszy moment na taką ekspansję – mówi Lorna Dunne, Szefowa Działu Sprzedaży Międzynarodowej dla Sprzedawców UE, eBay.
Axis Communications: Wprowadza dwa nowe produkty należące do ekosystemu AXIS Camera Station (ACS): AXIS Camera Station Edge (ACS Edge) i AXIS Camera Station Cloud Storage. Oba powstały z myślą o transformacji zarządzania sieciowymi systemami wizyjnymi dzięki najnowocześniejszym funkcjom chmurowym. Od dzisiaj nowe rozwiązania będą dostępne w ramach pakietu produktów AXIS Camera Station, wzmacniając dążenie firmy Axis do dostarczania bezpiecznych, skalowalnych i elastycznych rozwiązań. „Wprowadzając ACS Edge, proponujemy prawdziwe rozwiązanie do obsługi materiału wizyjnego od kamery do chmury, natomiast pozostała część nowej oferty ACS umożliwia klientom korzystanie z rozwiązań lokalnych, chmurowych i hybrydowych” – powiedział David Needham, menedżer ds. rozwoju działalności w regionie EMEA w Axis Communications.
Źródło: ISBnews