Zrównoważony rozwój uważa za istotną wartość 75% polskich konsumentów, co znajduje odzwierciedlenie w ich codziennych nawykach: 61% respondentów deklaruje, że ograniczyło zużycie plastiku poprzez rzadsze korzystanie z jednorazowych opakowań, wynika z badań przeprowadzonych na użytek raportu Vogue Polska i Boston Consulting Group (BCG) „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion”.
Jak podkreślono, jest to pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych na świecie publikacji poruszających tematykę globalnych trendów, które kierują deklaracjami i działaniami konsumentów, i biorącej pod uwagę wrażliwość cenową w przemyśle modowym w kontekście zrównoważonego rozwoju.
„Jeżeli natychmiast nie podejmiemy zdecydowanych działań, to w niedalekiej przyszłości będziemy musieli zmierzyć się z gwałtownymi i nieodwracalnymi zmianami klimatu. Przy obecnych prognozach ponad 570 miast może się do 2050 znaleźć w niebezpieczeństwie wskutek podnoszącego się poziomu morza. Niekorzystne warunki mogą też w ciągu najbliższych 30 lat skłonić do przesiedleń nawet 250 milionów ludzi” – powiedział dyrektor zarządzający i partner, szef warszawskiego biura BCG Oktawian Zając, cytowany w komunikacie.
Coraz bardziej świadome powagi sytuacji stają się już nie tylko pojedyncze firmy, ale wręcz całe sektory.
„Niebagatelną rolę w pogłębianiu trwającego kryzysu odegrał przemysł modowy, który odpowiada za emisję 5% wszystkich gazów cieplarnianych i aż 20% światowego zużycia wody. […] Te liczby w ostatnich latach zaczynają się jednak zmieniać, głównie dzięki presji organizacji międzynarodowych, mediów i opinii publicznej” – dodała wydawca magazynu „Vogue Polska” Kasia Jordan-Kulczyk.
Jak wskazuje badanie przeprowadzone na użytek raportu, obecnie 75% polskich konsumentów uważa zrównoważony rozwój za istotną wartość. Znajduje to odzwierciedlenie w ich codziennych nawykach. 61% respondentów deklaruje, że ograniczyło zużycie plastiku poprzez rzadsze korzystanie z jednorazowych opakowań. Kolejno 43% i 31% zadeklarowało też większą otwartość na alternatywne środki transportu i zmniejszenie spożycia mięsa.
„Polacy coraz przychylniej odnoszą się do idei dłuższego użytkowania poszczególnych elementów garderoby bądź dawania im nowego życia. Aż 40% ankietowanych przyznało się do kupowania tzw. etycznej odzieży. 38% pytanych postanowiło też po zakończeniu pandemii częściej zaopatrywać się w secondhandach” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Kluczowe dane z raportu:
- Ok. 5% globalnej emisji gazów cieplarnianych jest generowanych przez branżę modową
- 75% konsumentów postrzega zrównoważony rozwój jako istotny czynnik zakupowy
- 25% konsumentów obojętnie bądź sceptycznie nastawiona jest do mody zrównoważonej
- 61% deklaruje, że ogranicza jednorazowe opakowania
- 59% twierdzi, że wspiera marki włączające się w walkę o poprawę klimatu
- 40% deklaruje, iż kupuje odzież i akcesoria ze zrównoważonej produkcji
- 38% deklaruje wzrost zakupów odzieży z drugiej ręki
- 66% deklaruje możliwość zapłacenia więcej za etyczną modę
- Do 26% twierdzi, że nie kupiłoby ekologicznych alternatyw, mimo takiej samej ceny co produkt oryginalny
- 20-proc. wzrost ceny ekologicznych produktów oznacza aż 62% spadek chęci ich zakupu
- 20-30% twierdzi, że nie rozumie na czym polega zrównoważony rozwój.
Zdaniem autorów, za jeden z najbardziej niepokojących wniosków z raportu należy uznać fakt, że do 26% konsumentów nie rozważyłoby zakupu ekologicznej alternatywy nawet wówczas, gdyby kosztowała ona tyle, co oryginalny produkt. Taką deklarację przypisuje się głównie obawom o jakość zielonych wyrobów.
Polski konsument, choć coraz bardziej świadom, że dokonywane przez niego wybory zakupowe wpływają na stan naszej planety, wciąż nie jest pewien, jakie produkty spełniają standardy zrównoważonego rozwoju. Dlatego też BCG i Vogue Polska podkreślają, że edukacja konsumencka i podnoszenie świadomości ekologicznej powinny stanowić podstawę strategii biznesowych działających w branży modowej biznesów.
„Autorzy raportu rekomendują firmom, co powinny zrobić, aby zachęcić konsumentów do bardziej świadomych zakupów. m.in. poszerzenie oferty przyjaznych środowisku produktów, walkę z błędnym przekonaniem klientów o ich niższej jakości poprzez skuteczniejszą i bardziej precyzyjną komunikację z odbiorcą czy eksperymentowanie z nowymi modelami biznesowymi, takimi jak odsprzedaż (resale) czy wypożyczanie (renting) ubrań. Jednocześnie przypominają, że przekucie deklaratywnego przywiązania konsumentów do zrównoważonego rozwoju na realne działania jest dziś tylko jednym z wyzwań marek, które powinny zacząć od transformacji swoich łańcuchów dostaw” – napisano w materiale.
Źródło: ISBnews