Liczba wizyt w centrach handlowych w Polsce spadła w maju br. o 42% w stosunku do maja 2019 roku, podało ZPPHiU powołując się na raport Proxy.Cloud. Najwięcej straciły warszawskie Złote Tarasy: 82%.
„Monitorujemy centra, w których działalność prowadzą nasi członkowie i widzimy, że owszem klienci wracają na zakupy, jednakże ruch jest daleki od poziomów, do jakich przywykliśmy przed pandemią. Dane liczbowe można podsumować jednym zdaniem – odwiedzalność spadła w sposób istotny dla prowadzących działalność handlową na terenie galerii” – skomentowała dyrektor generalna ZPPHiU Zofia Morbiato, cytowana w komunikacie.
Organizacja wskazuje, że badanie ruchu w galeriach handlowych prowadzone poprzez obserwację ruchu telefonów komórkowych pozwala bardzo precyzyjnie wykazać zarówno liczbę wizyt, jak i liczbę unikalnych klientów odwiedzających poszczególne lokalizacje. Za punkt odniesienia w zestawieniu przyjęto rok 2019 poprzedzający pandemię. W podsumowaniu ogólnopolskim dla wszystkich centrów handlowych uśredniona różnica w liczbie wszystkich wizyt w centrach to w maju 2020 r. mniej o 54%, a w maju 2021 r. o 42%.
„Z jednej strony w przestrzeni publicznej spotykamy się z informacjami o powrocie do stanu sprzed pandemii i obrazami galerii wypełnionych odwiedzającymi ale jest to tylko wrażenie. Narzędzia pomiarowe wykazały jednoznacznie, że spadki odwiedzalności w centrach są bardzo duże. Tymczasem nasi członkowie zderzają się z bezwzględnym egzekwowaniem zapłaty pełnego czynszu. Przeczy to obowiązującym przepisom prawnym i po raz kolejny pokazuje jak ogromna nierównowaga stron panuje pomiędzy silnymi centrami handlowymi i słabszymi firmami korzystającymi z powierzchni handlowych” – dodała dyrektor.
Skupiając się na poszczególnych lokalizacjach, badanie precyzyjnie wykazuje, że są takie centra handlowe, w których różnica w liczbie wizyt w 2020 r. wyniosła aż 82% – czego przykładem są Złote Tarasy w Warszawie. Inne popularne dotychczas lokalizacje również zanotowały drastyczne spadki: Stary Browar w Poznaniu 80%, Galeria Bałtycka 72%.
Analizując różnicę w liczbie unikalnych klientów w 2021 r. na szczycie jest Galeria Bałtycka (82%), warszawskie Złote Tarasy (82%) wysoko plasuje się też poznański Stary Browar (80% mniej klientów niż przed pandemią), wymieniono.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników.
Źródło: ISBnews