Subindeks Barometru EFL dla handlu na III kwartał 2023 roku wyniósł 47,1 pkt. (o 1,2 pkt. wyżej kw./kw.) i jest jednym z dwóch najniższych subindeksów wśród 6 badanych sektorów – minimalnie niższy miały tylko usługi (46,8 pkt.), wynika z badania EFL. 20% firm handlowych spodziewa się mniejszego popytu na ich produkty, a 12% optymistów liczy na wzrost zamówień. Ponadto 59% przedstawicieli sektora handlowego obawia się negatywnego wpływu inflacji na ich biznes.
Z Barometru EFL dla branży handlowej na III kwartał 2023 wynika też, że 75% przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach, 20% przedsiębiorców prognozuje spadek poziomu sprzedaży w porównaniu do I kwartału br., a 22% przedsiębiorców prognozuje niższy poziom płynności finansowej niż w I kwartale br. Z kolei 20% przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne niż w I kwartale br.
„Kolejny kwartał z rzędu przedsiębiorstwa handlowe są w najsłabszych nastrojach wśród badanych sektorów. Trudno się dziwić, bo jest to obszar gospodarki bardzo mocno uzależniony od nastrojów konsumenckich. A te są uzależnione od wysokości inflacji czy stóp procentowych – im te są wyższe, tym siła nabywcza Polaków jest mniejsza. Jednak widać światełko w tunelu. Bo choć inflacja wciąż jest dwucyfrowa, to jednak sukcesywnie spada, a w ślad za tym pójdą być może pierwsze obniżki stóp procentowych. Z najnowszego odczytu widać, że bardzo czekają na to sami zainteresowani. Choć wyrażają wciąż wysokie obawy związane z inflacją czy poziomem zamówień, to jednak grupa pesymistów jest mniejsza niż jeszcze kwartał wcześniej” – powiedział prezes zarządu EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.
Z badania wynika, że na niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały po raz kolejny trzy z czterech badanych obszarów: po pierwsze, inwestycje cały czas nie ruszyły z miejsca, a nowe przedsięwzięcia planuje 2% firm, zaś 75% nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów. Pod względem opinii dotyczących sprzedaży 12% zapytanych prognozuje wzrost zamówień w III kwartale br., zaś kwartał wcześniej było to 2% firm. Z kolei 20% firm handlowych obawia się mniejszych obrotów (31% w II kwartale br.), a 65% respondentów liczy na podobną sprzedaż co kwartał wcześniej.
EFL wskazuje, że za niską sprzedażą idzie słaba płynność finansowa firm handlowych – 22% firm obawia się słabszej kondycji finansowej, co także jest najwyższym wynikiem wśród sześciu branż. 11% firm liczy na poprawę kondycji finansowej, a zdecydowana większość nie spodziewa się zmian w tym obszarze (66% wskazań).
Ponownie tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 20% i 7,5%). Jednak, tak jak w czasach prosperity i „normalności” zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary, podano.
Według badania EFL blisko 6 na 10 firm handlowych obawia się, że w kontekście wysokiej inflacji kondycja ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy pogorszy się i choć jest to wynik o 14 pkt. proc. niższy niż trzy miesiące wcześniej, to jednak pozostaje najwyższy wśród badanych sektorów. Natomiast w przemyśle i budownictwie po 41% firm handlowych obawia się negatywnego wpływu inflacji na prowadzony biznes, a w transporcie 47,5%.
Podobnie jak w poprzednich kwartałach, mniej niż inflacji „handlowcy” obawiają się wojny. Na negatywny wpływ konfliktu toczącego się za naszą wschodnią granicą na ich działalność wskazuje 24% zapytanych. 61% przedsiębiorstw uważa, że sytuacja w najbliższych miesiącach pozostanie bez zmian, podano.
Główny odczyt Barometru EFL na III kwartał 2023 roku wynosi 48,7 pkt. i jest o 0,4 pkt. wyższy niż poprzedni pomiar.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 6 do 30 czerwca 2023 roku.
Źródło: ISBnews