Mikroprzedsiębiorcy najczęściej wybierają leasing (52%) i samochody typu SUV (44%), wynika z badania platformy Automarket, należącej do PKO Leasing. Większość ankietowanych jest zainteresowana pojazdami o wartości do 100 tys. zł.
„Największą popularnością wśród osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze cieszą się SUV-y, które wskazuje aż 44% z nich. Na dalszych miejscach znalazły się kombi (17%), hatchbacki (10%) oraz sedany (10%). Co interesujące, ta grupa przedsiębiorców spogląda głównie w kierunku samochodów osobowych – małe auta dostawcze wybiera 8%, a duże pojazdy dostawcze 6% biorących udział w badaniu” – czytamy w komunikacie.
Leasing jest zdecydowanie preferowaną formą finansowania pojazdu – 83% ankietowanych rozważa tę opcję. Zakup gotówkowy oraz kredyt cieszą się znacznie mniejszą popularnością (po 9% każdy), a wynajem długoterminowy wskazuje 15% respondentów.
„Wnioski z naszego badania pokazują, że właściciele firm jednoosobowych to grupa bardzo pragmatyczna, zarówno jeśli chodzi o wybór sposobu finansowania samochodu, jak i jego nadwozia. Przedsiębiorcy częściej niż inne grupy stawiają na elastyczne i wygodne rozwiązania finansowania, takie jak leasing. SUV-y, z kolei, oferują przestronność i funkcjonalność, co czyni je dobrym wyborem dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które potrzebują samochodu do różnych celów. Zainteresowanie kombi nie powinno zaskakiwać, to uniwersalne nadwozie zapewnia spore możliwości transportowe przy zachowaniu zalet pojazdu osobowego” – powiedział dyrektor Automarket Tomasz Otto, cytowany w komunikacie.
Mikroprzedsiębiorcy najczęściej poszukują samochodów w przedziale cenowym 50-100 tys. zł, co potwierdziło 45% respondentów. Kolejne popularne przedziały wydatków to do 50 000 zł (23%) oraz 100-150 tys. zł (23%).
Przy wyborze formy finansowania najważniejszym czynnikiem dla JDG jest koszt miesięczny (45%). Mniej istotne dla przedsiębiorców są takie aspekty, jak możliwość wykupu pojazdu (17%) oraz całościowy koszt finansowania (16%), podkreślono.
Dane Automarket.pl pokazują, że leasing staje się coraz bardziej popularny wśród najmniejszych firm. Udział jednoosobowych działalności gospodarczych wśród leasingujących auta za pośrednictwem platformy Automarket wzrósł z 36% w 2021 roku do 52% w 2023 roku, wskazano także.
„Takie wyniki nie powinny dziwić, bowiem platforma sukcesywnie rozszerza ofertę m.in. dla małego biznesu. Dodatkowo, biorąc pod uwagę wzrost wartości rezydualnej samochodów, która oscyluje w ostatnich latach wokół 30%, leasing ma coraz więcej atutów” – podsumował Otto.
Badanie własne Automarket przeprowadzono na grupie 1300 respondentów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Źródło: ISBnews