Nowa koncepcja handlowa „Jedwabny Szlak handlu mięsem pomiędzy Europą Środkową, a Chinami, czyli platforma handlowa – Agrohub – umożliwiająca polskim firmom i producentom rolno-spożywczym bezpośrednią współpracę i eksport produktów żywnościowych do Chin – może ruszyć w ciągu najbliższych kilku miesięcy, poinformował prezes Związku Polskie Mięso Jacek Strzelecki.
„Dwa lata temu strona chińska zaproponowała Polsce, żeby stworzyć platformę, taki agrohub, gdzie będą skupowane produkty rolno-spożywcze i eksportowane do Chin. W tej chwili wiadomo, jak to ma wyglądać, bo Chińczycy mają już swój pomysł i wydaje się, że zbliżamy się do momentu, żeby taką platformę uruchomić. Po stronie chińskiej operatorem ma być miasto Ningbo i wszystkie operacje będą zarządzane przez to miasto” – powiedział Strzelecki na konferencji poświęconej organizowanemu przez Związek Kongresowi Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day.
„Eksport za pomocą tej platformy może opierać się nie tylko o mięso, ale o wszelkie przetworzone produkty, a także m.in. mąkę, owoce, warzywa. Jeśli chodzi o eksport mięsa do Chin, to na wieprzowinę jest wciąż embargo z powodu ASF, na drób może być jeśli pojawi się choć jedno ognisko grypy, ale tu rozmowy powinny się zakończyć do końca br. Mam nadzieję, że zbliżający się Kongres przyspieszy rozwój tej Platformy. […] Zgodnie z moją wiedzą jest to możliwe do uruchomienia w ciągu góra kilku miesięcy. Biznes chce w to wejść, ale musimy mieć jeszcze zapewnienie strony rządowej, że można to zrobić” – dodał.
Zapowiedział, że Kongres Światowy Dzień Mięsa – World Meat Day odbędzie się 29 października w Warszawie i zjednoczy sektor mięsny z całego świata, a punktem kulminacyjnym będzie podpisanie Deklaracji ustanawiającej Światowy Dzień Mięsa (obecnie taki dzień nie istnieje w kalendarzu), co ma na celu podkreślenie znaczenia tego sektora dla konsumentów i gospodarki na świecie. Udział zapowiedzieli goście m.in. z Chin, Irlandii, Belgii, Hiszpanii, Austrii, Francji, Niemiec i Czech. Podczas jednodniowego Kongresu, finansowanego z Funduszu Promocji Żywności, odbędzie się pięć paneli poruszających takie tematy jak: współpraca z Chinami, sztuczna inteligencja AI w produkcji mięsa i hodowli, współpraca z Ukrainą, Zielony Ład i czas po nim oraz globalne wyzwania w branży mięsnej (w tym hodowla mięsa z komórki).
Związek Polskie Mięso, główny organizator Kongresu, jest największą organizacją branżową w Polsce, która reprezentuje interesy gospodarcze firm z branży – hodowców, producentów oraz usługodawców w kraju i na świecie. Związek zajmuje się też promowaniem mięsa w Polsce i na arenie międzynarodowej.
Źródło: ISBnews