Alstom, Ericsson, NetWorkS! oraz Instytut Kolejnictwa podpisali list intencyjny w sprawie implementacji i testowania Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) na polskim rynku, podano w komunikacie.
„FRMCS to zaawansowany standard łączności oparty na technologii 5G, przeznaczony do zastąpienia obecnie używanego systemu GSM-R. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości istniejących sieci kolejowych oraz optymalizacja kosztów ich działania. Został zaprojektowany przez Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) we współpracy z kluczowymi przedstawicielami sektora kolejowego, stanowiąc ważny krok w kierunku pełnej cyfryzacji transportu kolejowego” – czytamy w komunikacie.
Sygnatariusze listu intencyjnego opracują wspólne projekty badawczo-rozwojowe, przeprowadzą weryfikację wymagań i rozwiązań w rzeczywistych warunkach kolejowych, tj. na pełnowymiarowym torze, oraz stworzą i rozwiną modele szkoleniowe i certyfikacje systemu FRMCS, podano także.
„Zgodnie z postanowieniami listu intencyjnego: Alstom dostarczy nowoczesny podsystem sterowania dla pojazdów. Ericsson dostarczy rozwiązanie radiowej sieci telekomunikacyjnej na potrzeby realizacji pilotażu technologii FRMCS. NetWorkS! zapewni kompetencje w zakresie rozwiązań telekomunikacyjnych w sektorze transportu kolejowego oraz budowy i utrzymania sieci testowej FRMCS. Instytut Kolejnictwa dostarczy niezbędną infrastrukturę badawczą, gdzie system FRMCS będzie poddawany testom” – czytamy dalej.
„Cyfryzacja polskiej kolei jest ogromnym wyzwaniem, jakie stoi przed wszystkimi uczestnikami rynku, w tym dostawcami taboru i technologii oraz ośrodkami naukowo-badawczymi. Jako Instytut Kolejnictwa chcemy wykorzystać nasze wieloletnie doświadczenie, unikatowe know-how oraz dostęp do infrastruktury, aby proces testowania, certyfikowania i wdrażania FRMCS na polskich torach przebiegał możliwie sprawnie i szybko. Cieszymy się ze współpracy w tym obszarze z uznanymi partnerami, których doświadczenia będą niezwykle cenne w rozwoju nowych narzędzi FRMCS w Polsce” – powiedział dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Massel, cytowany w komunikacie.
Dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich Sławomir Cyza dodał, że nowy standard FRMCS jest niezwykle potrzebny ze względu na konieczność dalszej cyfryzacji, unifikacji na poziomie międzynarodowym oraz zwiększania bezpieczeństwa i przepustowości sieci kolejowej.
„Cieszymy się, że technologie i wieloletnie doświadczenie Alstom w obszarze FRMCS, zdobyte w różnorodnych warunkach na całym świecie, a także kompetencje polskiego zespołu będą mieć swój udział w rozwoju bezpiecznych rozwiązań dla polskich kolei” – dodał Cyza.
Prezes Ericsson w Polsce Martin Mellor zaznaczył, że sieci o znaczeniu krytycznym zyskują coraz większe znaczenie we wszystkich sektorach przemysłu, zwłaszcza w transporcie kolejowym, gdzie zapewniają oczekiwany poziom bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności.
„Ericsson ma przyjemność być partnerem w polskim pilotażu FRMCS i poprzez swoje doświadczenie zademonstrować oraz przetestować sieci 5G w zastosowaniach specyficznych dla infrastruktury oraz taboru kolejowego” – powiedział Mellor.
Prezes NetWorkS! Maciej Zengel podkreślił, że jego firma specjalizuje się w dziedzinie planowania, budowy i utrzymania sieci bezprzewodowych w Polsce.
„Nasze uczestnictwo w projekcie FRMCS jest naturalnym krokiem w kierunku rozszerzania naszej działalności. Jesteśmy dumni, że możemy współtworzyć przyszłość transportu kolejowego w naszym kraju” – podsumował Zengel.
Źródło: ISBnews