Cztery banki z Polski znalazło się w gronie 40 cyfrowych liderów (digital champions) wyznaczających kierunki digitalizacji sektora bankowego, wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. W ramach raportu analizie poddano 349 banków w 44 krajach.
„W latach po pandemii COVID-19 branża bankowa przeszła szybką transformację cyfrową, w pośpiechu dodając funkcje, które zaspokajały zmieniające się potrzeby klientów. Platformy bankowości internetowej stały się bardziej wyrafinowane, aplikacje mobilne zostały wzbogacone o nowe funkcje, a instytucje finansowe ścigały się, aby wyprzedzić konkurencję” – czytamy w raporcie „Digital Banking Maturity 2024”.
„Jednak wraz z dojrzewaniem krajobrazu bankowości cyfrowej pojawił się nowy trend. Zamiast ciągłego dodawania nowych funkcji i przytłaczania użytkowników opcjami, cyfrowi mistrzowie skupiają się teraz na optymalizacji podstawowych procesów i poprawie jakości obsługi klienta. Zamiast wypełniać swoje aplikacje stale rosnącą listą funkcji, banki przedkładają teraz jakość doświadczenia nad ilość, koncentrując się na płynności, personalizacji i wydajności podstawowych funkcji” – czytamy dalej.
W tegorocznej, szóstej edycji, badaniem objęto blisko 349 instytucji finansowych z 44 krajów na sześciu kontynentach. Ocenie poddano trzy obszary: analizę ponad 1000 funkcjonalności cyfrowych, badanie preferencji konsumentów w zakresie 18 najważniejszych aktywności bankowych oraz identyfikację zasad i najlepszych praktyk projektowania doświadczeń użytkowników (UX).
„Przeanalizowane banki zostały podzielone na cztery kategorie: najlepsze wyniki osiągnęli cyfrowi liderzy (digital champions), wyznaczający kierunki digitalizacji sektora bankowego, do których zalicza się 40 banków, w tym cztery z Polski. Kolejną grupę stanowią pretendenci (digital smart followers) – instytucje, które skutecznie wdrażają kluczowe rozwiązania i starają się dorównać liderom. Następne pozycje zajęli naśladowcy (digital adopters), będący w fazie adaptacji technologii, którzy wciąż rozwijają swoje digitalowe funkcjonalności. Na końcu z kolei znalazły się banki z największymi zaległościami w tym zakresie, które dopiero zaczynają swoją transformację (digital latecomers)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Europa wysunęła się na prowadzenie z największą liczbą Digital Champions, a następne pozycje zajęły: Indie, Turcja i Brazylia, podano w raporcie.
„Wyniki naszego badania pokazują, że cyfrowi liderzy bankowości, wśród których największa liczba pochodzi z Europy, w ciągu ostatnich dwóch lat wypracowali znaczącą przewagę nad innymi graczami, oferując więcej funkcji wspierających długoterminowe relacje z klientami. Widać to chociażby w obszarze usług wykraczających poza tradycyjną bankowość, gdzie najbardziej zaawansowane organizacje dostarczają te rozwiązania 2,9 razy częściej, a w kategorii ekosystemu i agregacji kont różnica ta wynosi 2,8-krotność. Uzyskane rezultaty potwierdzają, że liderzy nie tylko wprowadzają innowacje, ale również konsekwentnie podnoszą standardy obsługi i personalizacji, znacząco dystansując się od konkurencji” – skomentował partner, lider zespołu Customer Strategy and Design, Deloitte Digital Wiesław Kotecki, cytowany w komunikacie.
Eksperci Deloitte podkreślają, że od 2022 roku można mówić jednak o pewnej stagnacji we wdrażaniu nowych funkcjonalności w aplikacjach bankowych. Coraz więcej instytucji kładzie nacisk na doskonalenie już istniejących funkcji oraz poprawę ogólnego doświadczenia użytkownika, zamiast skupiać się wyłącznie na wdrażaniu nowości.
Również w Polsce liderzy sektora bankowego coraz częściej koncentrują się na przeprojektowaniu swoich aplikacji. Autorzy raportu wskazują, że w ostatnim czasie widoczne jest wyraźne spowolnienie w zakresie wprowadzania na rodzimym rynku nowych funkcjonalności, a w niektórych przypadkach dochodzi nawet do ich przeglądu i wycofywania tych mniej użytecznych.
„Banki w Polsce można podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa to dotychczasowi liderzy, którzy w ostatnich dwóch latach, podobnie jak czołówka światowa, skupili się na ponownym udoskonalaniu projektu swoich aplikacji, aby jak najbardziej wspierać użytkowników w korzystaniu z kanałów cyfrowych. Drugą grupę stanowią te instytucje, które do tej pory miały słabiej rozwinięte kanały digitalowe, i teraz próbują dodawać nowe funkcjonalności oraz rozszerzać ofertę dla klientów, szczególnie w zakresie podstawowych funkcji bankowości. Niewątpliwie czerpią z doświadczeń swoich konkurentów, znajdujących się wyżej w rankingu, wprowadzając usługi koncentrujące się na doświadczenia klienta” – wskazał partner, lider usług dla sektora finansowego w Polsce, państwach bałtyckich i w Ukrainie, lider zespołu doradztwa regulacyjnego i ryzyka, Deloitte Przemysław Szczygielski.
Źródło: ISBnews