Aby skutecznie wpłynąć na wzrost wolumenu sprzedaży pojazdów elektrycznych, system wsparcia powinien obejmować dopłaty rzędu 25-30 tys. zł na samochód, z limitem ceny maksymalnej podniesionym do około 200 tys. zł, ocenił w rozmowie z ISBnews dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur.
„System dofinansowania, który po raz pierwszy uruchomiony został w Polsce w 2020 roku, był krokiem we właściwym kierunku, ale z dopłatą na poziomie maksymalnie 18,7 tys. zł, obwarowaną licznymi warunkami i niskim limitem maksymalnej ceny auta na poziomie 125 tys. zł, nie był w stanie znacząco wpłynąć na rynek” – powiedział Mazur w rozmowie z ISBnews.
Szef PSPA ma nadzieję, że w nowej wersji system dopłat ulegnie zmianie. W jego ocenie, potrzebne są także zmiany legislacyjne, idące w kierunku efektywnie funkcjonującego systemu bonus – malus.
„Ubiegłoroczny program miał charakter pilotażowy, więc mam nadzieję, że zostanie z niego wyciągnięta nauka. Z ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród członków PSPA wynika, że system wsparcia zakupu elektrycznych samochodów osobowych powinien być dostępny dla szerszego grona beneficjentów, uwzględniającego poza osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej także przedsiębiorców i jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, konieczne jest odejście od najniższego w Europie poziomu maksymalnej ceny dotowanego pojazdu. Co więcej – sama dopłata również powinna zostać podwyższona” – dodał.
Według dyrektora generalnego PSPA, rozsądny limit ceny pojazdu elektrycznego to taki, który nie obejmuje samochodów kategorii premium, ale jednocześnie włącza w możliwość uzyskania dopłaty jak największą liczbę producentów i modeli.
„Wydaje się, że jest to obecnie poziom około 200 tys. zł. Natomiast sama wysokość dopłaty, którą można uznać za na tyle atrakcyjną, aby w znaczącym stopniu przyczyniała się do wzrostu sprzedaży elektryków na polskim rynku, to ok. 25-30 tys. zł” – ocenił Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews