Ekopol Górnośląski Holding liczy, że regulacje prawne pozwolą spółce rozpocząć dystrybucję syntetycznego oleju napędowego (HVO100) pod koniec I kwartału 2025 r., poinformował prezes Andrzej Piecuch. Spółka zamierza również rozszerzyć grupę docelową oferty HVO o nowe podmioty – przedsiębiorstwa z sektora kolejowego.
„Pozytywnym motorem napędowym zyskowności w najbliższych okresach będzie wprowadzenie oleju HVO do naszej oferty. Cieszymy się, że finalizujemy ostatni etap uzyskania niezbędnych zgód do rozpoczęcia dystrybucji. Z uwagi na ograniczenia prawne w Polsce paliwo nie jest jeszcze szeroko dostępne dla klientów detalicznych, jednak wszystko wskazuje na to, że to tylko kwestia czasu, kiedy pojawi się w ofercie pierwszych firm. Szacujemy, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, regulacje prawne pozwolą nam rozpocząć dystrybucję pod koniec I kwartału 2025 roku” – powiedział Piecuch, cytowany w komunikacie.
Jak podkreśla spółka, sprzyjające otoczenie makroekonomiczne sprawia, że rynek HVO znajduje się na ścieżce wzrostu.
„Prognozy wskazują, że do 2030 roku zdolności produkcyjne podwoją się, osiągając 44,3 mld USD, w porównaniu do 14,5 mld USD w 2022 roku, co oznacza średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 15%. Dynamiczny rozwój rynku napędzają coraz bardziej restrykcyjne regulacje środowiskowe oraz programy rządowe, szczególnie w Europie i Ameryce Północnej. Przykładem jest dyrektywa UE RED II, która nakłada cel 14% udziału energii odnawialnej w transporcie do 2030 roku, zapewniając tym samym silne ramy polityczne dla biopaliw” – czytamy w komunikacie.
Spółka zakupiła nową cysternę MAN TGM, wyposażoną w zbiornik o pojemności 20 tys. litrów. Cysternę zaprojektowano w związku z wprowadzeniem ekologicznych paliw do oferty firmy. Trwają również prace nad udoskonaleniem nowych zbiorników o pojemności 5 tys. litrów, dedykowanych do magazynowania paliw syntetycznych, wskazano także.
Zarząd poinformował ponadto o rozszerzeniu grupy docelowej oferty HVO, w której widzi również miejsce dla sektora kolejowego.
„Biorąc pod uwagę aktualne otoczenie rynkowe, kolej wciąż potrzebuje oleju napędowego. W ostatnich latach testowano różne rozwiązania, jednak napęd hybrydowy nie spełnił oczekiwań, a rozwiązania wodorowe wymagają jeszcze czasu na rozwój. Silniki spalinowe pozostają bezpiecznym i sprawdzonym rozwiązaniem, choć niestety przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska. Z pomocą przychodzi olej napędowy HVO100, który emituje znacznie mniej dwutlenku węgla i może być stosowany w tradycyjnych silnikach. Dodatkowo, takie rozwiązanie pozwala na większe oszczędności z uwagi na brak konieczności wymiany silnika na hybrydowy lub elektryczny” – skomentował wiceprezes Sebastian Pyka.
W III kw. 2024 r. spółka wygenerowała przychody ze sprzedaży brutto na poziomie 72,3 mln zł, co oznacza wzrost o 22% r/r. Jednocześnie wynik EBITDA na poziomie 803,5 tys. zł wskazuje na wzrost zyskowności o 42% r/r, podano też w informacji.
Ekopol Górnośląski Holding to właściciel platformy mikrostacje.pl do efektywnego zarządzania gospodarką paliwową, lokalizacją floty firmowej czy rejestracją czasu pracy pracowników. Od 2008 r. jest notowany na rynku NewConnect.
Źródło: ISBnews