Eurocash wstrzymuje się z nową projekcją na 2025 r. czy na 2026 r. do momentu, gdy będzie miał bardziej przejrzysty obraz rynku, poinformował w wywiadzie dla ISBnews prezes Paweł Surówka.
Eurocash podał wcześniej, że osiągnięcie zakładanych na 2025 r. wyników finansowych, w szczególności 1 mld zł EBITDA Grupy oraz 1 mld zł przychodów Frisco, może nie być możliwe oraz że zarząd nie planuje na ten moment publikacji prognoz na rok 2025.
„Widzimy jakie jest aktualne otoczenie makroekonomiczne: bardzo słaba konsumpcja, która też się potwierdza w danych sprzedaży detalicznej za wrzesień, nadal wysokie stopy procentowe, deflacja na sprzedaży i inflacja na kosztach oraz presja na marże, spowodowana nadal trwającą wojną cenową. To są zewnętrzne czynniki, z którymi nie liczyliśmy się, gdy ogłaszaliśmy strategię, a one oddziaływają na nasz wynik, mimo faktu, że wdrożyliśmy znakomitą większość tego co planowaliśmy w strategii. Czyli m.in. transformację Delikatesów Centrum, integrację hurtu, wdrożenie systemów POS w sklepach franczyzowych i partnerskich, integrację naszych sieci, a także – przede wszystkim – bardzo mocną oszczędność kosztową” – powiedział Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
„Z powodu czynników zewnętrznych, o których wspomniałem, istnieje możliwość, że tego wyniku nie osiągniemy mimo naszych najlepszych starań, dlatego też wstrzymujemy się z nową projekcją na 2025 r. czy to na 2026 r. do momentu, gdy będziemy mieli bardziej przejrzysty rynek. Niestabilność na rynku i brak możliwości przewidzenia tego, jak będzie wyglądała konsumpcja i wojna cenowa, wpływa na wstrzymanie się od projekcji w tym momencie” – dodał.
Grupa podała wcześniej, że w I-III kw. 2024 r. miała 91,52 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 16,66 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24 287,3 mln zł w porównaniu z 24 531,57 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 608,3 mln zł wobec 739,5 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w III kw. 2024 r. wyniosła 12,9%, co oznacza spadek o -0,5 pkt proc. r/r. W pierwszych 3 kwartałach 2024 r. marża brutto na sprzedaży spadła o -0,2 pkt proc. r/r i wyniosła 13,1%.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews