Opracowanie oferty oraz konfiguracja i uruchomienie sklepu internetowego, to pierwsze z kamieni milowych w procesie, jakim jest sprzedaż online. Jakkolwiek jednak świetnie sobie z nimi poradzisz, potrzebujesz jeszcze kilku elementów, by ogłosić sukces. „Sukces”, czyli satysfakcjonujące zyski ze sprzedaży. „Elementy” natomiast, to szereg działań promocyjnych, które mają do sukcesu doprowadzić. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek na temat tego, jakie „elementy” wybrać i jak je wdrożyć.
Personal Branding
O ile nie wkraczasz na rynek z nowatorskim produktem lub usługą, możesz spodziewać się konkurencji na swoim podwórku. Zaufanie jest tym, co sprawi, że odbiorcy wybiorą Twoją, a nie inną ofertę. Żeby je zdobyć, zacznij od wyjścia przed anonimowe logo swojego sklepu i pokaż postać (i wartości), które za nim i Tobą stoją. A następnie, że to co sprzedajesz i o czym mówisz, są Twoją pasją lub ekspertyzą. Jednak tylko pod warunkiem, że tak jest rzeczywiście. Jeśli więc sprzedajesz buty lub odzież, pokaż swoim odbiorcom, że znasz się na tym temacie – lub że jest dla Ciebie ważny i obecny w Twojej codzienności.
Influencerzy
Budowanie przewagi z wykorzystaniem marki osobistej jest wartością nie do przecenienia, trudną i czasochłonną. Dlatego warto wesprzeć się tymi, które już istnieją – influencerami. Jeśli są wiarygodni i mają zaangażowanych fanów, którzy ufają ich opinii, ta taktyka będzie mocnym punktem Twojej strategii.
Dlaczego? Bo uwiarygodnienie oferty przez autorytety zewnętrzne działa, odkąd tylko istnieje handel. Przewaga influencerów polega natomiast na tym, że Internet skraca dystans. Dotarcie do konkretnej grupy odbiorców jest prostsze, podobnie jak osiąganie porozumienia na poziomie formy czy stylu komunikacji i przede wszystkim, wchodzenia w interakcje. To interakcje stanowią o potencjale do tworzenia konwersacji, angażowania i przełamywania bariery pomiędzy odbiorcami, a Twoja marką.
Jeśli więc zastanawiasz się nad tym, co pokazać odbiorcom, to zamień anonimowe logo na twarz osoby, której ufają. Skutecznie i szybko przełamiesz pierwsze lody i znacznie zmniejszysz próg wejścia w Twoją ofertę. To, jak zaprezentujesz ją później i czy zamienisz odbiorców w klientów, a klientów w kolejnych brand advocates to osobna historia.
Na co zwrócić uwagę przy doborze influencera?
- Niekoniecznie na liczbę odbiorców – dobrym wyborem może być również influencer z kilkoma tysiącami obserwujących na Instagramie, ale zaangażowanymi i ufającymi rekomendacjom
- Typ tworzonego contentu i to, jak tę formę konsumują Twoi odbiorcy
- Tematyka poruszana w szerszej perspektywie, styl wypowiedzi, to jak dobrze te czynniki pasują do oczekiwań Twojej grupy docelowej i stylu Twojej marki
- Kreatywność tworzonych materiałów, ich unikalność i wiarygodność
- Zasięg publikacji, średnie statystyki per materiał
- Emocje (!), jakie są wywoływane u odbiorców
- Możliwość mierzenia efektywności i weryfikacji statystyk
- Budżet i możliwości formalne
Online marketing
Ecommerce, to obszar, który z założenia oznacza długie listy zadań, podzielone na (często) skrajne kategorie, od kreatywnych po administracyjne. Dlatego wybierz platformę do online marketingu, która już na starcie pozwoli zintegrować wiele kanałów i zautomatyzować, ile tylko się da. Na szczęście możliwości na to jest dziś dużo, nawet jeśli nie dysponujesz dużym budżetem na zlecanie działań na zewnątrz.
Sferą, gdzie różnorodność i liczba zadań do wykonania prawdopodobnie będzie przytłaczająca jest online marketing. Na szczęście, to też ten obszar, w którym możesz zautomatyzować naprawdę wiele. Od czego zacząć? Od postawienia celów i określenia zakresu prac potrzebnych do ich realizacji. Kiedy już wiesz co, w jakim czasie i zakresie jest do zrealizowania, sprawdź jaka platforma ułatwi Ci te procesy. Przy czym te ułatwienia, to nie tylko liczba narzędzi. Zwróć uwagę przede wszystkim na wsparcie, jakie jako użytkownik otrzymasz. Twoja checklista powinna obejmować:
- Zdywersyfikowane produkty wspierające promocję w różnych okolicznościach i grupach odbiorców, jak email marketing, marketing automation, web push, i landing page’y, webinary czy możliwość integracji.
- Cele, jakie możesz zrealizować za pomocą platformy: budowanie rozpoznawalności marki, pozyskiwanie leadów, edukacja klientów (przed- i posprzedażowa), rozwój sprzedaży, rozwój współpracy zdalnej zespołu lub podwykonawców.
- Opieka zespołu obsługi klienta – język, czas odpowiedzi, jakość kontaktu, forma kontaktu (mail, czat, in-app).
- Dopasowanie do różnych rodzajów działalności.
- Opcje cennika: formy płatności, pakiety i warianty.
Blog
Blog to jedna z najczęściej wykorzystywanych form content marketingu. Możesz stosować artykuły dowolnego typu i szafować nimi dla urozmaicenia zawartości: case studies, poradniki, wywiady, recenzje produktów lub ich porównania. Ważniejsza od szaty jest treść, którą chcesz przekazać. Główny przekaz, ciekawy i merytoryczny, jest kluczowym elementem. Decyduje o zaangażowaniu czytelników, Twojej wiarygodności i o tym, kogo jeszcze potencjalnie możesz przyciągnąć.
Na co dodatkowo zwrócić uwagę?
- Na starcie – na SEO. Im korzystniej teksty wpłyną na widoczność strony, tym lepiej dla Twojej oferty. Dzięki temu możesz pozyskać wielu nowych odbiorców bez inwestowania dodatkowych środków na promocję.
- Backlinki i linki kierujące bezpośrednio do stron i podstron Twojego sklepu.
- Atrakcyjny wygląd – zdjęcia, układ tekstu, infografiki, uzupełnienia graficzne, dopasowanie rozdzielczości do różnych urządzeń.
- CTA – wezwania do działania w tekście.
Kampanie PPC
Google Ads: wykorzystaj standardowe rozwiązania, jednak pamiętaj, że diabeł tkwi w szczegółach. Tym szczegółem w przypadku promocji sklepu mogą być np. rozszerzenia. Dzięki nim możesz dodać dodatkowe linki kierujące do Twojej oferty promocyjnej. Jeśli Twój budżet jest bardzo napięty, w pierwszej kolejności postaw na reklamę z mocnym dopasowaniem słów kluczowych – jednak bez reklam graficznych. Pamiętaj też o lokalizacji, różnorodności w urządzeniach oraz o wykluczeniu części słów kluczowych.
Media społecznościowe: przed Tobą bogactwo formatów i typów reklam – reklamy w feedzie, karuzele, posty sponsorowane, stories, itp. Sprawdź, co działa najskuteczniej. Zadbaj jednak o oprawę graficzną, która w tych kanałach ma bardzo duże znaczenie. Możesz skorzystać z geolokalizacji, zainteresowań, danych demograficznych… Testuj, optymalizuj i zarabiaj! Do dyspozycji są: META Ads, LinkedIn, TikTok, Snapchat.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że wiesz już od czego zacząć. I pamiętaj o mojej złotej zasadzie: testuj różne strategie, eksperymentuj z nowymi pomysłami i wykorzystuj automatyzację, aby zwiększyć efektywność swoich działań.
Artykuł sponsorowany