Dostawy na potrzeby krajowe ropy naftowej innych gatunków niż ropa rosyjska REBCO stanowiły blisko 70% dostaw morskich w 2020 roku, w porównaniu do 64% rok wcześniej, poinformował ISBnews wiceprezes PERN Rafał Miland. Tym samym ubiegły rok przyniósł pogłębienie dywersyfikacji dostaw ropy naftowej z morza.
„Jeśli chodzi o przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie w ubiegłym roku, to wyraźnie można zauważyć wpływ pandemii koronawirusa na ten obszar. Mniejszy popyt na paliwa i ropę naftową powodowany m.in. wprowadzeniem przez poszczególne kraje szeregu obostrzeń sanitarnych spowodowały, że tą drogą do Polski trafiło o jedną piątą surowca mniej niż w 2019 roku, kiedy przypłynęły zbiornikowce z ładunkiem łącznym przekraczającym 14 mln ton ropy” – powiedział Miland w rozmowie z ISBnews.
Naftoport z grupy kapitałowej PERN przeładował łącznie 16,8 mln ton ropy naftowej i paliw w 2019 roku, w tym 14,62 mln ton samej ropy.
Wiceprezes PERN zastrzegł jednocześnie, że 2019 rok był także specyficzny z uwagi na kryzys chlorkowy i fakt, że przez 46 dni nie odbywały się dostawy za pośrednictwem rurociągu „Przyjaźń”, co spowodowało znacznie wyższe obroty Naftoportu.
„W 2020 roku w porównaniu do 2019 roku o prawie 12% wzrósł natomiast transport surowca drogą lądową. W efekcie całkowite dostawy ropy naftowej do Polski były o 0,5% wyższe w 2020 roku niż w 2019 roku” – podsumował Miland.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.
Źródło: ISBnews