PGNiG Obrót Detaliczny – spółka z Grupy Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) – we współpracy ze startupem BitPeak z Centrum Startupowego InnVento, przygotowuje pilotażowy projekt aplikacji LeadGen – prototyp symulatora modelu nasłonecznienia i oceny zapotrzebowania na docelową moc instalacji fotowoltaicznej, podało PGNiG.
Oprogramowanie zbierze kluczowe parametry dla rozwiązań fotowoltaicznych, jak położenie nieruchomości, nasłonecznienie, wysokość budynków oraz zbada jakość powietrza. Aplikacja LeadGen będzie stosowana w ramach programu „Fotowoltaika dla domu”, poinformowano.
Wykorzystując dostęp do danych przestrzennych z portalu Geoportal, aplikacja pobierze szczegółowe informacje na temat budynków, np. o liczbie kondygnacji czy położeniu nieruchomości. Na podstawie fotomap określi wysokość drzew, które rzucają cień na budynek. Integracja aplikacji z serwisem z danymi o jakości powietrza w Polsce – airly.org – pozwoli ustalić skalę zanieczyszczenia, które wpływa na czystość oraz sprawność paneli słonecznych. Oprogramowanie pobierze oraz przeanalizuje historyczne dane pogodowe w celu oceny poszczególnych obszarów pod kątem zmienności pogody. Oceni również odległość od pobliskiej infrastruktury, jak sieci energetyczne, zabudowania, drogi oraz instalacje gazowe, na potrzeby alternatywnego źródła energii, wyjaśniono.
„Dzięki ofercie PGNiG, osoby zainteresowane wykorzystaniem energii fotowoltaicznej będą mogły liczyć na indywidualny dobór rozwiązania wraz z wymiarowaniem i montażem instalacji. Nasza aplikacja pozwoli na wynikową analizę danych w zintegrowanej, przystępnej dla użytkownika końcowego formule. W konsekwencji umożliwi przygotowanie wysokiej jakości oraz 'skrojonej na miarę’ oferty dla klientów
indywidualnych” – powiedział wiceprezes ds. rozwoju w PGNiG Arkadiusz Sekściński, cytowany w komunikacie.
Rezultaty projektu LeadGen, realizowanego przez startup BitPeak, będą wdrożone przy współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym (KPT), który jest operatorem programu akceleracyjnego, finansowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Dodatkowo włączony zostanie – jako projekt wprowadzający rozwiązania cyfrowe – do Programu Cyfryzacji „Procesor”, odpowiadającego za
implementację cyfrowych rozwiązań, opartych na innowacyjnych technologiach informatycznych, w GK PGNiG, podano również.
PGNiG Obrót Detaliczny realizuje program „Fotowoltaika dla domu” w modelu współpracy partnerskiej. Oferta obejmuje kompleksową realizację inwestycji, w tym doradztwo, w zakresie doboru technologii oraz przyłączenie instalacji fotowoltaicznej do sieci. Program jest skierowany pilotażowo do konsumentów, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz wspólnot mieszkaniowych zlokalizowanych w Trójmieście, Poznaniu, Katowicach oraz przylegających do nich miastach i powiatach.
PGNiG jest obecne na warszawskiej giełdzie od 2005 r. Grupa zajmuje się wydobyciem gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju, importem gazu ziemnego do Polski, magazynowaniem gazu w podziemnych magazynach gazu, dystrybucją paliw gazowych, a także zagospodarowaniem złóż gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju i za granicą oraz świadczeniem usług geologicznych, geofizycznych i poszukiwawczych w Polsce i za granicą. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki sięgnęły 39 197 mln zł w 2020 r.
Źródło: ISBnews