Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8% r/r i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
„W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS)” – czytamy w komunikacie.
W ubiegłym roku pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld pasażerokilometrów (+10,2%) r/r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 14,3 mln pociągokilometrów (+7,5%). Średnia odległość, na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r., to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.), podano także.
„Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
Jak co roku niemal 1/4 wszystkich pasażerów przewiozły pociągi Polregio. W 2024 r. przewoźnik obsłużył 100,89 mln osób, czyli o 3,6 mln więcej niż rok wcześniej (+3,7%). Udział przewoźnika w liczbie przewiezionych pasażerów ogółem w 2024 r. kształtował się na poziomie 24,76%. Drugi pod względem wielkości udział w rynku (19,23%) wypracowało PKP Intercity, obsługując prawie 78,4 mln pasażerów, o 10,4 mln pasażerów więcej niż w 2023 r. (+15,3%). W liczbach bezwzględnych PKP Intercity zanotowało największy wśród przewoźników wzrost liczby pasażerów r/r, czytamy w raporcie.
Rok 2024 r. dla Kolei Mazowieckich to ponad 64,8 mln pasażerów i trzeci najwyższy udział w liczbie pasażerów (15,9%). Liczba podróżujących KM wzrosła o 3,3 mln (+5,4%) w zestawieniu r/r. Najwyższą dynamikę wzrostu liczby pasażerów r/r wypracowały Koleje Małopolskie (+45,1%). Pociągi przewoźnika w 2024 r. obsłużyły ponad 13,63 mln pasażerów wobec 9,39 mln pasażerów w 2023 r. Przewoźnik UBB odnotował dynamikę wzrostu na poziomie 19,6% (z 0,52 mln pasażerów w 2023 r. do prawie 0,63 mln pasażerów w 2024 r.). SKM Warszawa to wzrost o 19,1% (z 15,16 mln w 2023 r. do 18,06 mln w 2024 r.). Koleje Dolnośląskie obsłużyły ponad 22,53 mln pasażerów w 2024 r. wobec 19,18 mln pasażerów w 2023 r. (+17,4%), wymieniono.
W przypadku Kolei Wielkopolskich był to wzrost z 16,86 mln pasażerów w 2023 r. do 18,57 mln w 2024 r. (+10,1% ). Pociągami PKP SKM w Trójmieście podróżowało 49,08 mln pasażerów wobec 44,96 mln w 2023 r. (+9,1%). Arriva RP odnotowała wzrost o 7,3% rok do roku z 2,65 mln pasażerów w 2023 r. do 2,84 mln pasażerów w 2024 r. W przypadku ŁKA był to wzrost o 4,5% (z 10,15 mln w 2023 r. do 10,62 mln w 2024 r.).
Niższa dynamika liczby pasażerów rok do roku miała miejsce w przypadku czterech przewoźników: Leo Express (-28,6%), WKD (-18,2%), RegioJet (-4,4%) i Koleje Śląskie (-0,5%).
Źródło: ISBnews