Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce wzrosły o 17,7% r/r do 347,3 tys. w okresie od stycznia do września 2021 r., wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pt. „Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2021”.
„W okresie od stycznia do września 2021 roku w Polsce zarejestrowano 347,3 tys. nowych samochodów osobowych – o 17,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Natomiast nadal jest to niższy poziom o 15,5% niż osiągnięty w ciągu trzech kwartałów 2019 roku. Obecny wzrost zapewniła większa liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W ciągu dziewięciu miesięcy br. w Polsce sprzedano 114,1 tys. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost aż o 131,1% w skali roku. Wzrost rejestracji, z wyjątkiem motorowerów, dotyczy również samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep, autobusów oraz motocykli” – czytamy w komunikacie.
Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 258,4 tys. samochodów osobowych – co oznacza wzrost o 23,1% r/r. W segmencie klientów indywidualnych w omawianym czasie zarejestrowano 88,8 tys. samochodów, o 4,3% więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2020 r.
„Mimo, że wyniki rejestracji za trzy kwartały br. wciąż są jeszcze bardzo dobre, niestety, ogólna sytuacja branży motoryzacyjnej w ostatnich miesiącach 2021 roku pozostaje zła. Przyczyną są braki w dostawach półprzewodników do produkcji motoryzacyjnej, co pokazują dane ukazujące spadki w produkcji pojazdów. Niestety, sytuacja się pogarsza i należy się spodziewać, że dalsze spadki zarówno w produkcji, jak i rejestracjach będą bardzo znaczne w każdej kategorii pojazdów. Dziś trudno ocenić, kiedy kryzys się skończy, ale wszystko wskazuje na to, że może on potrwać nawet do końca 2022 roku” – skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w materiale.
Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w analizowanym okresie 278 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 15%. Wyższy wzrost odnotowano z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+, w którym odnotowano 69,3 tys. zarejestrowanych pojazdów. Po trzech kwartałach 2021 roku wzrost w tej grupie wyniósł 29,9%.
Zwiększony popyt na auta tej klasy można zaobserwować zarówno w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy zakupili 62 tys. pojazdów (+31,2%) oraz klientów indywidualnych, którzy zarejestrowali 7,3 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost o 19,3% w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku, podano także.
Segment pojazdów z napędami alternatywnymi utrzymuje wysokie tempo wzrostu, oceniają autorzy raportu. Od stycznia do września 2021 roku w Polsce sprzedano 114 tys. tego typu pojazdów – o 131,1% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Trzycyfrowa dynamika utrzymała się zarówno wśród klientów indywidualnych (+137,6%), jak i instytucjonalnych (+129,1%).
Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep w Polsce wzrosła w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 roku o 118% i wyniosła 23,7 tys. szt. To już więcej niż zarówno w całym 2020 (kiedy zarejestrowano 16,5 tys. szt.), jak i w całym 2019 roku (23,0 tys. szt.). Najbardziej dynamicznie rozwijał się rynek konstrukcji skrzyniowych (x2,5), jak i furgonów (x2,7). Pierwszy z nich zajął dzięki temu łącznie 55% udział w całym rynku przyczep i naczep, a drugi 21%.
Każdy z trzech kwartałów 2021 roku oznaczał najwyższe od lat wyniki sprzedaży samochodów dostawczych. W okresie od stycznia do września br. liczba zarejestrowanych pojazdów tego rodzaju wyniosła 55,3 tys. sztuk, czyli o 36,9% więcej r/r. Podobny poziom wzrostu odnotowano zarówno w przypadku nabywców instytucjonalnych (+36,5%), jak i indywidualnych (+39,3%), wynika także z raportu.
Znacznie większą dynamikę wzrostu (+76,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) odnotował segment samochodów ciężarowych – do III kwartału 2021 roku włącznie zarejestrowano ponad 23,2 tys. tego typu pojazdów. Na ten wynik największy wpływ miała liczba nowych rejestracji samochodów o DMC>=16t, których przybyło 21,4 tys. (+84,4%).
Z kolei po trzech kwartałach 2021 roku łączna sprzedaż autobusów i autokarów wyniosła 1 056 sztuk, czyli o 2,7% więcej r/r. To jednak wciąż niemal o połowę mniejszy wolumen niż odnotowany jeszcze w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku. Najwyraźniej powiększyła się liczba rejestracji autobusów turystycznych (+70%), podczas gdy wolumen nowych autobusów międzymiastowych zmalał najbardziej dotkliwie o 62%, czytamy dalej.
„Pandemia nie zatrzymała rozwoju rynku motocykli w Polsce w całym 2020 roku. Podobny trend utrzymał się w pierwszych trzech kwartałach br. Do końca września 2021 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła ponad 18 tys. sztuk, czyli o 5,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku). Jednak o 7% względem analogicznego okresu 2020 roku spadła liczba rejestracji w najliczniejszym segmencie street” – podano również w raporcie.
Zdecydowanie gorszy wynik sprzedażowy odnotowano w segmencie motorowerów. W czasie trzech kwartałów 2021 roku w Polsce zarejestrowano 10,2 tys. tego typu pojazdów, co oznacza spadek o 23,3% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, zakończono.
Źródło: ISBnews