Romet liczy, że pomimo późnego startu sezonu rowerowego, trudnej sytuacji makroekonomicznej i wojny na Ukrainie spółka i cała branża odnotują w tym roku dobrą sprzedaż i wyniki finansowe, poinformował ISBnews prezes Grupy Romet Grzegorz Grzyb. Romet podtrzymuje plan wypracowania 600 mln zł w 2022 r. wobec 450 mln zł rok wcześniej, przy udziale eksportu na poziomie ok. 1/3 sprzedaży.
„Polska jest obecnie w czołówce największych producentów rowerów w Unii Europejskiej. Szacuje się, że na rynek Wspólnoty rokrocznie trafia ponad 12 mln jednośladów. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, w naszym kraju produkowanych jest ok. 1,2 mln rowerów rocznie. W tym roku – pomimo trudniejszego kwietnia i braku sprzyjających warunków pogodowych – uważamy, że popyt na rowery nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Ma to związek z pandemią i trendami zdrowotnymi, a także rosnącymi cenami paliw” – powiedział Grzyb w rozmowie z ISBnews.
„Ceny rowerów wzrosły średnio w stosunku do analogicznego okresu o 20 do 30%. To wpływ galopującej inflacji, rosnących kosztów transportu, przerwanych łańcuchów dostaw, a także rosnących kosztów pracy i surowców. Niemniej jednak, patrząc na niesłabnącą popularność rowerów, a w tym szczególnie rowerów elektrycznych oraz nasze nowo podjęte inwestycje i dalsze plany na przyszłość jesteśmy dobrej myśli, że zamkniemy rok z dobrym wynikiem finansowym” – dodał.
Prezes ocenił, że wojna na Ukrainie nie wpływa na produkcję.
„Obecna sytuacja w Ukrainie jest dla wszystkich trudna – przede wszystkim ze względów humanitarnych. Jednakże produkcja jest realizowana zgodnie z planem. Komponenty do naszych rowerów, przede wszystkim ramy są w całości produkowane w Polsce, dlatego nasze łańcuchy dostaw nie zostały przerwane i bez problemów realizujemy produkcję. Pozostałe komponenty znanych marek są zamawiane z odpowiednim wyprzedzeniem mając na uwadze ewentualne ryzyko związane z przerwanymi łańcuchami dostaw. Kluczem do ciągłości produkcji jest odpowiednie planowanie – z wyprzedzeniem planujemy organizację produkcji, a nasi dealerzy mogą być spokojni o to, czy otrzymają towar” – powiedział.
Dlatego spółka podtrzymuje, że ma możliwość osiągnięcia łącznego wyniku sprzedaży na poziomie ponad 600 mln zł w 2022 r. Będzie to możliwe m.in. dzięki niedawnej decyzji o zakupie sieci stacjonarnych, wielkopowierzchniowych sklepów rowerowych z asortymentem sportowym Prorowery.pl. Romet planuje, że inwestycja ta już w tym sezonie przyniesie przychód na poziomie ponad 100 mln zł, przypomniał Grzyb.
„Liczymy na to, że dobra sprzedaż w maju i czerwcu pozwoli całej branży rowerowej uzyskać optymalne wyniki i osiągnąć zamierzone cele” – dodał.
Romet podkreśla, że jako pierwsza firma w regionie rozpoczęła eksport rowerów do krajów europejskich. Aktualnie produkty marki dostępne są w 50 krajach na świecie.
„W 2021 roku udział eksportu w naszych przychodach wynosił ok. 150 mln zł, co stanowiło blisko 33% całkowitych przychodów firmy. Te wyniosły w grupie Romet ok. 450 mln zł. Przewagę naszej marki obrazują liczby: nasze przychody były wyższe o 45% od bezpośredniej konkurencji, w roku 2020. Natomiast w 2022 roku planujemy utrzymać udział eksportu w całkowitych dochodach firmy na podobnym poziomie. Ale trzeba mieć w tym wszystkim na uwadze ogólną sytuację gospodarczą w Europie i na świecie” – powiedział prezes.
Niedawno Romet otworzył własne, strategiczne przedstawicielstwo w krajach nadbałtyckich – Litwie, Łotwie i Estonii.
„Zakontraktowane zamówienia rowerów Romet w tym regionie wzrosły rok do roku o 100 % i na sezon 2022 wynoszą ponad 25 tys. sztuk. Obecnie jesteśmy na ukończeniu pracy nad serwisem internetowym dla Litwy i będzie to krok w kierunku Omnichannel, który z powodzeniem wdrożyliśmy w sieci sklepów własnych w Polsce” – poinformował Grzyb.
„W pozostałych krajach Romet realizuje wcześniej podjęte partnerstwa. Przedstawicielstwo na Litwie miało kilka powodów. Litwa jest krajem o dynamicznie rozwijającej się gospodarce, dzięki czemu Romet dostrzega w niej duży potencjał na dalszy wzrost sprzedaży rowerów oraz zbudowanie przez firmę pozycji lidera w regionie. Optymalna lokalizacja rynku litewskiego umożliwia również sprawny proces logistyki produktów, a także reagowanie na zmiany w potrzebach tego rynku, czy ich dostępność. Rozwijamy ten model biznesowy i jesteśmy otwarci na tego typu strategiczną współpracę i partnerstwo z innymi klientami w UE” – dodał.
Prezes podkreślił, że Romet ponadto intensywnie rozwija się w obszarze e-commerce.
„Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. PwC podaje, że kanały e-commerce notują rokrocznie blisko 12-procentowe wzrosty. Jeśli chodzi o grupę Romet, to w ubiegłym roku odnotowaliśmy 50-procentowy wzrost sprzedaży w kanale online i nadal będziemy rozwijać ten obszar sprzedaży” – podsumował.
Romet to firma rodzinna ze 100% polskiego kapitału, lider w branży jednośladów z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji rowerów. W swoich fabrykach produkuje rocznie ok. 400 tys. rowerów, co stanowi 1/3 całej produkcji w Polsce. Fabryki Romet zlokalizowane są w siedzibie głównej w Podgrodziu koło Dębicy oraz w Jastrowiu na północy Polski wraz z centrum logistycznym w Kowalewie.
Źródło: ISBnews