Rosnące koszty prowadzenia działalności będą stanowiły barierę rozwoju dla 79% firm MŚP sektora handlu i usług w ciągu najbliższych 12 miesięcy, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska działającego pod marką PolCard from Fiserv.
„Zdaniem polskich przedsiębiorców z sektora MŚP zajmujących się handlem i usługami, największym wyzwaniem w najbliższej przyszłości będzie dla nich zmierzenie się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności – tak odpowiedziało prawie 79% badanych w raporcie 'Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP’. Jest to największa obawa zarówno dla mikro firm (77%), jak i małych i średnich (82%). Kolejnymi czynnikami, jakie wymieniali respondenci były: niepewność gospodarcza (niemal 70%), utrzymanie obecnych przychodów i rentowności (55%), utrzymanie obecnych cen produktów/usług (prawie 52%), pozyskanie nowych klientów (blisko 45%) oraz utrzymanie obecnych klientów (40%). Opinie przedsiębiorców nie różnią się znacząco w zależności od branży. Zarówno dla sektora usługowego, jak i handlowego, rosnące koszty i niepewność gospodarcza to dwa najczęściej wymieniane wyzwania” – czytamy w raporcie.
Jak wskazał prezes Fiserv Polska Krzysztof Polończyk, wśród badanych firm większy optymizm dotyczący ich sytuacji finansowej wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa (od 10 do 249 pracowników) – 54%% określiło aktualny stan jako dobry, a 5% jako bardzo dobry.
„W przypadku mikro firm (do 9 pracowników) jest mniej optymistycznie, ponieważ już tylko co trzecia z nich uważa, że jej obecny stan finansów jest dobry. Można więc przewidywać, że mikro firmom trudniej będzie stawić czoła wyzwaniom, szczególnie tym związanym z rosnącymi kosztami działalności. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj lepsze zasoby organizacyjne, kapitałowe i osobowe, przez co łatwiej adaptują się do zmieniających się warunków” – powiedział Polończyk.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami. Próba n = 500.
Źródło: ISBnews