Wartość rynku HoReCa wzrosła z dwucyfrową dynamiką w 2022 r. i utrzyma dynamikę na zbliżonym (w ujęciu średniorocznym) poziomie w 2023 r., wynika z szacunków firmy badawczej PMR.
„W 2022 r. wartość rynku HoReCa wzrosła z dwucyfrową dynamiką. Rok 2022 r. był jednak okresem szybkiego wzrostu inflacji, w związku z czym realna dynamika wartości rynku HoReCa była niższa niż ta w ujęciu nominalnym. Po rekordowym wzroście inflacji ogółem w 2022 r., według prognoz PMR, utrzyma się ona na zbliżonym (w ujęciu średniorocznym) poziomie w 2023 r. Inflacja cen usług gastronomicznych będzie rosła w tempie szybszym od inflacji ogółem” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi „Rynek HoReCa w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028”.
Ubiegłoroczny wzrost PMR przypisuje stopniowej odbudowie ruchu turystycznego i dobrej sytuacji na rynku pracy. Istotnym czynnikiem był również wzrost cen usług gastronomicznych, w związku z czym nominalnie dynamika wartości rynku HoReCa była znacznie wyższa niż ta w ujęciu realnym.
„Inflacja wpływa ograniczająco na rynek gastronomiczny w Polsce, a według cyklicznych badań PMR usługi gastronomiczne są jedną z pierwszych kategorii, na którą wydatki są ograniczane w sytuacji wzrostu cen” – wskazano w komunikacie.
„Z drugiej strony, Polacy nie rezygnują całkowicie z wyjść do lokali gastronomicznych, a w szczególności nie zrezygnują całkowicie z wyjazdów turystycznych. Wprowadzają jednak pewne zmiany w swoich zachowaniach, na przykład wybierają tańsze lokale czy ograniczają liczbę zamawianych pozycji z menu (rezygnują z napojów, przystawek). W przypadku wyjazdów turystycznych, Polacy dopuszczają tańsze niż zazwyczaj opcje spędzenia urlopu/wakacji lub skrócenie czasu pobytu” – czytamy dalej.
W 2023 r. najważniejszym czynnikiem wyboru dostawcy były ceny oferowanych produktów, na które wskazało 90% respondentów. Na kolejnym miejscu uplasowała się jakość towaru (85%) i te dwa kryteria pozostają zdecydowanie kluczowe. Następne czynniki, takie jak szybkość i terminowość dostaw czy też szeroki wybór, otrzymały znacząco mniej wskazań, podała firma.
Rynek HoReCa obejmuje sprzedaż placówek gastronomicznych i firm cateringowych w segmentach gastronomii hotelowej (Ho), restauracji (Re) i cateringu (Ca). Rynek restauracyjny (Re) obejmuje natomiast przychody ze sprzedaży restauracji, pizzerii, barów szybkiej obsługi, kawiarni i barów alkoholowych.
Źródło: ISBnews