Całkowita sprzedaż detaliczna w Polsce (z wyłączeniem segmentu motoryzacji) wzrosła w okresie wakacyjnym (od 1 lipca do 31 sierpnia) o 9% r/r, na co wpływ miała sprzedaż internetowa (+15,5% r/r), wynika z raportu Mastercard SpendingPulse.
„Całkowita sprzedaż detaliczna w Polsce (z wyłączeniem segmentu motoryzacji) wzrosła tego lata o 9% r/r, od 1 lipca do 31 sierpnia, na co znaczący wpływ miała sprzedaż internetowa (+15,5% r/r).
Na poziomie krajowym kluczowe trendy sezonowe od lipca do sierpnia obejmują:
• Odświeżenie szaf: Sektory mody i akcesoriów odnotowały latem wzrost, przy czym odzież i biżuteria wzrosły odpowiednio o +2,3% r/r i +1,2% r/r.
• Wzrosły wydatki na posiłki poza domem: między 1 lipca a 31 sierpnia wydatki na restauracje wzrosły o +17,8% r/r, co stanowi najwyższy wzrost wśród sektorów.
• W miarę utrzymywania się inflacji konsumenci płacą więcej za artykuły pierwszej potrzeby: artykuły spożywcze były głównym czynnikiem wpływającym na ogólną sprzedaż detaliczną (+14% r/r)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W Europie kluczowe trendy sezonowe od lipca do sierpnia 2023 r. obejmowały wzrost wydatków na posiłki w restauracjach (+12,5% r/r we Francji, +11,1% r/r w Czechach, +8,9% r/r we Włoszech i +8,8% r/r w Hiszpanii), wzrost wydatków na hotele i zakwaterowanie na Węgrzech (+26,4% r/r), w Hiszpanii (+9,4% r/r), Czechach (+7,8% r/r) i Wielkiej Brytanii (+5,5% r/r), podczas gdy we Włoszech odnotowano bardziej umiarkowany wzrost (+3,7% r/r).
Łączna sprzedaż detaliczna została zwiększona przez rosnący handel elektroniczny w krajach takich jak Polska (+15,5% r/r) i Czechy (+4,4% r/r), natomiast sprzedaż stacjonarna odnotowała wzrost na Węgrzech (+12,3% r/r) i w Wielkiej Brytanii (+4,8% r/r), podano także.
Mastercard SpendingPulse przedstawia raporty dotyczące krajowej sprzedaży detalicznej z wykorzystaniem wszystkich rodzajów płatności na wybranych rynkach na całym świecie. Wyniki opierają się na zagregowanej aktywności sprzedażowej w sieci płatności Mastercard, w połączeniu z szacunkami opartymi na ankietach dotyczących innych form płatności, w tym gotówki i czeków.
Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności.
Źródło: ISBnews