Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 15-19 kwietnia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Dopłaty do zbóż: Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych, podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW). Pomocą zostaną objęci producenci zbóż, którzy w od 1 stycznia do 31 maja br. sprzedali lub sprzedadzą pszenicę, pszenżyto, żyto, jęczmień i mieszankę zbożową.
Piwo: Produkcja piwa otrzymanego ze słodu spadła o 2,4% r/r do 2,74 mln hl w marcu br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W okresie styczeń-marzec br. odnotowano spadek produkcji piwa o 4,3% r/r do 7,4 mln hl. Produkcja piwa bezalkoholowego spadła o 11,9% r/r do 213,13 tys. hl w marcu br. W okresie styczeń-marzec br. odnotowano spadek produkcji piwa bezalkoholowego o 10,6% r/r do 442,39 tys. hl, podał też GUS.
Wódka: Produkcja wódki czystej (w przeliczeniu na 100%) wzrosła o 0,8% r/r do 63,43 tys. hl w marcu, a w okresie styczeń-marzec br. odnotowano spadek produkcji wódki o 4,3% r/r do 167,74 tys. hl, wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Wino: Produkcja win owocowych spadła o 25,1% r/r do 27,92 tys. hl w marcu br. W okresie styczeń-marzec br. odnotowano wzrost produkcji win o 1% r/r do 112,99 tys. hl, wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Produkty rolne: Ceny skupu podstawowych produktów rolnych spadły o 15,1% r/r oraz spadły o 0,1% m/m w marcu br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W marcu 2024 r. w stosunku do lutego 2024 r. spadły ceny skupu pszenicy i mleka, podano także.
Produkty rolne: Parlament Europejski poparł przedłużenie o rok zawieszenia ceł na ukraińskie produkty rolne – do 5 czerwca 2025 r., podał Parlament.
Rynek drobiu: Główny Lekarz Weterynarii poinformował o opublikowaniu przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (WOAH) deklaracji o odzyskaniu przez Polskę statusu kraju wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków. Główny Lekarz Weterynarii podejmuje działania na rzecz zniesienia przez władze innych państw, które w związku z grypą ptaków wprowadziły restrykcje w handlu drobiem, mięsem drobiowym i produktami z mięsa drobiowego, o uchylenie nałożonych restrykcji. „Delegat Polski WOAH oświadcza, że kraj spełnia wymogi państwa wolnego od zakażenia wirusami grypy ptaków o wysokiej zjadliwości (HPAI) u drobiu według stanu na dzień 5 kwietnia 2024 r., zgodnie z postanowienia rozdziału 1.6. oraz art. 10.4.6. Kodeksu ziemskiego (2023) i zgodne z informacją podane w WAHIS (Światowy System Informacji o Zdrowiu Zwierząt)” – czytamy w deklaracji podpisanej przez Głównego Lekarza Weterynarii Krzysztofa Jażdżewskiego.
Ubój: Produkcja produktów uboju bydła i cieląt spadła o 7,2% r/r do 46,6 tys. ton w okresie styczeń-marzec br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja produktów uboju trzody chlewnej zwiększyła się o 1,2% r/r do 323 tys. ton.
Mięso: Produkcja mięsa wołowego i cielęcego spadła o 3,6% r/r do 154 tys. ton w okresie styczeń-marzec br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja mięsa wieprzowego zwiększyła się o 4,2% r/r do 419 tys. ton, a drobiowego – wzrosła o 1,1% r/r do 811 tys. ton.
Nabiał: Produkcja mleka i śmietany w postaci stałej spadła o 14,2% r/r do 48,4 tys. ton w okresie styczeń-marzec br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja masła zmniejszyła się o 4,6% r/r do 68,5 tys. ton; serów świeżych – wzrosła o 2,8% r/r do 136 tys. ton, zaś serów podpuszczkowych dojrzewających – o 10,1% do 101 tys. ton.
Pieczywo: Produkcja pieczywa świeżego wzrosła o 2,3% r/r do 265 tys. ton w okresie styczeń-marzec br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja pieczywa pszennego zwiększyła się o 3,5% r/r do 125 tys. ton, zaś pieczywa z mąki mieszanej pszennej i żytniej zwiększyła się o 1,2% do 119 tys. ton.
Produkcja cukru i słodyczy: Produkcja cukru spadła o 8,4% r/r do 178 tys. ton w okresie styczeń-marzec br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych spadła o 0,9% r/r i wyniosła 134 tys. ton.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Parki handlowe: Do użytku oddano 6 nowych parków handlowych, a 3 obiekty rozbudowano w I kw. 2024 r., co stanowiło 78 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, wynika z raportu przygotowanego przez Colliers.
System kaucyjny: Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynął wniosek 12 firm z branży napojowej ws. zgody na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy mającego stanowić podmiot reprezentujący na potrzeby prowadzenia systemu kaucyjnego, podał Urząd. Wniosek złożyły Coca-Cola; Colian, Żywiec Zdrój, Maspex, Nestle, Pepsi-Cola, Red Bull, Oshee, Zbyszko, Orangina Schweppes Polska (OSPL), Nałęczów Zdrój oraz Van Pur.
Marki własne: Wartość sektora marek własnych na polskim rynku wzrosła o 19% r/r i w 2023 r. przekroczyła 50 mld zł, wynika z raportu „Behaviour Change” opracowanego przez Consumer Panel Services GfK (CPS GfK). Ponadto 27% konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej jakości.
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,1% r/r w marcu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 14,2%.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 8% w marcu br. z 8,6% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 1,8% w ujęciu miesięcznym.
Optymizm konsumentów: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 14 pkt r/r do +31 pkt w kwietniu, wynika z Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia.
Zwyczaje zakupowe: Odsetek planujących dokonać zakupów na majówkę w akcjach promocyjnych spadł do 57,7% z 71,4% w ub.r., wynika z sondażu UCE Research i Grupy BLIX.
Sklepy małoformatowe: Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w marcu br. o 4,5% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji o 4,7% niższa niż rok wcześniej, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i CMR Panel.
E-commerce: Zakupy w internecie zrobiło w ub.r. 72% Polaków wobec 77% w 2022 r. i 79% w 2021 r., wynika z danych DPD Polska i badania „Barometr e-Shopper” 2023 dla Geopost.
Odpady opakowaniowe: Parlament Europejski przyjął nowe przepisy mające na celu zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych w UE, podał PE. Nowe przepisy obejmują cele w zakresie redukcji opakowań: 5% do 2030 r., 10% do 2035 r. i 15% do 2040 r.
Koszyk zakupowy: Artykuły spożywcze na grilla zdrożały średnio o 3,9% r/r w ostatnim miesiącu – to prawie dwa razy większy wzrost niż odnotowany ogólnie w całym marcu br., wynika z raportu UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy Offerista, opartego na analizie przeszło 7,6 tys. cen detalicznych z całej Polski. 1%, jak również jednorazowe sztućce – o 39,7%. Na wszystkie uwzględnione w tym koszyku kategorie sieci handlowe zorganizowały o 11% mniej promocji niż rok wcześniej.
Import win z Gruzji: W I kw. 2024 r. do Polski przyjechało ponad 1,5 mln litrów wina z Gruzji; oznacza to wzrost w ujęciu wartościowym o 22% kw/kw, zaś ilościowym – o 26%, wynika z danych National Wine Agency of Georgia (LEPL). W 2023 roku Gruzja wyeksportowała wino do 65 krajów i umocniła swoją pozycję na strategicznych rynkach, spośród których Polska jest liderem. 89% Polaków, którzy spróbowali wina z Gruzji zdecydowanie je lubi, a blisko połowa osób deklarujących spożycie wina próbowała już wina gruzińskiego, wynika zaś z badań przeprowadzonych przez instytut SW Research na zlecenie National Wine Agency of Georgia w 2022.
Działania prośrodowiskowe: Dla 88,8% Polaków ważna jest jakość środowiska naturalnego, w którym żyją. Najmniejszą grupę osób wskazujących ten element jako ważny, stanowią przedstawiciele generacji Z – osób do 24 roku życia (82,2%), a najwyższy – grupy Millenialsów w wieku 39-45 lat (92,1%), wynika z badania SW Research na zlecenie Carrefour Polska. Badanie wykazało też, że 69,1% z nich ocenia, że swoimi działaniami może wpłynąć na poprawę jakości środowiska naturalnego, a 17,2% poddała tę kwestię w wątpliwość. 87,4% Polaków zwraca uwagę na ilość marnowanej w swoim domu żywności, a blisko 89,1% z nich uważa, że zmniejszenie jego skali przyniesie im korzyści finansowe. Z kolei 85,7% zwraca uwagę na zużycie w swoim gospodarstwie domowym: wody, energii elektrycznej i ogrzewania, ale już 93,2% odczuwa korzyści finansowego z tytułu ich oszczędzania. Z kolei 84,4% Polaków deklaruje, że oddaje butelki zwrotne do sklepów, regularnie robi to 36% badanych, a czasami 31%, jednak nie robi tego 21% z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, a 52% najsłabiej wykształconych uważa, że zwrot takich butelek, przynosi im korzyści finansowe.
ROZWÓJ BIZNESU
Makarony Polskie: Odnotowały 32,89 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 24,46 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Ovostar Union: Osiem podmiotów planuje ogłosić wezwanie na sprzedaż 233 066 mln akcji Ovostar Union po 70 zł każda, podała spółka. Podmiotem pośredniczącym w tej akcji jest Ipopema Securities. Podmioty te to: Prime One Capital Limited, Allied World National Assurance Company, Resolution Group Reinsurance, Wentworth Insurance Company Limited, Colonnade Insurance, Zenith Insurance Company, Polskie Towarzystwo Reasekuracji oraz Odyssey Reinsurance Company.
Kernel: Przerobił 816 tys. ton nasion oleistych w III kw. roku obrotowego 2023/2024 (styczeń-marzec 2024), co oznacza wzrost o 10% r/r, podała spółka.
Pamapol: Odnotował 10,69 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 33,51 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Biedronka: Sprzedaż w sieci wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 9,3% r/r w I kwartale br., zaś w euro odnotowała wzrost o 18,8% r/r do 5 751 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych wzrosła w tym okresie o 4,6% r/r.
Shoper: Odnotował 26,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 18,15 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
InPost: Neil Kuschel został dyrektorem zarządzającym w InPost w Wielkiej Brytanii, natomiast Laurent Bendavid w Mondial Relay, odpowiadając za Francję, Belgię, Niderlandy i Luksemburg, podała spółka.
Eurocash: Grupa zdecydowała się na ograniczenie zatrudnienia łącznie w ramach wszystkich spółek Grupy o ok. 6-7%, by zachować konkurencyjność i rentowność spółki w średnim okresie, podała spółka. Proces zwiększenia efektywności obejmuje redukcję ok. 1000 etatów, przy czym w 40% dotyczy zwiększenia produktywności, a nie zwolnień konkretnych osób, zaś proces rozpoczął się już w 2023 roku i będzie realizowany do połowy 2024 roku, podkreślono.
Miraculum: Celem na 2024 r. jest poprawa EBITDA i osiągnięcie zysków na wszystkich poziomach rachunku wyników, a także poprawa marży i rentowności, poinformował prezes Sławomir Ziemski.
Miraculum: Odnotowało 1,64 mln zł jednostkowej straty netto w 2023 r. wobec 2,46 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Danone: Grupa spółek Danone w Polsce szacuje, że do 2030 r. emisję gazów cieplarnianych ograniczy w skali kraju o co najmniej 45% w stosunku do roku bazowego, tj. 2020. Firma wskazuje, że we wszystkich 7 zakładach produkcyjnych w Polsce stosuje energię elektryczną pochodzącą w 100% ze źródeł odnawialnych. „Od 2021 roku ok. 55% tej energii dostarcza nam farma wiatrowa w Jóźwinie, zaś pozostałe 45% pochodzi z tak zwanych 'zielonych certyfikatów'” – powiedziała kierowniczka działu zrównoważonego rozwoju w grupie spółek Danone Paulina Kaczmarek. W zakładach produkcyjnych w Polsce wdrażane są także rozwiązania, które przyczyniły się nie tylko do redukcji zużycia energii cieplnej i elektrycznej o około 19%, lecz także zmniejszenia o blisko 20% emisji dwutlenku węgla oraz ograniczenia zużycia wody w produkcji o blisko 24% w latach 2021-2023. Celem Danone w Polsce jest też, by do 2030 roku 100% opakowań produktów Danone nadawało się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Allegro: Liczba książek sprzedanych na Allegro przekroczyła 24 mln egzemplarzy, a liczba kupujących wyniosła niemal 3,9 mln w 2023 r., podała spółka.
Kaufland: Koszyk zakupowy Kaufland był w marcu br. najtańszy wśród koszyków badanych sklepów na podstawie 23 115 paragonów w aplikacji PanParagon. Suma cen 15 badanych produktów zakupionych po cenach regularnych w sieci Kaufland wyniosła 115,47 zł i była niższa niż w pozostałych badanych sieciach sklepów: super- i hipermarketach oraz dyskontach. Raporty aplikacji PanParagon to cykliczne badanie cen promocyjnych i regularnych na podstawie wprowadzanych dowodów zakupów.
Źródło: ISBnews