Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 3-7 marca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Maszyny rolnicze: Liczba rejestracji nowych ciągników spadła o 43% m/m do 671 w styczniu br., zaś przyczep – o 6% mm, wynika z zestawienia opracowanego przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR) na podstawie danych z CEPiK. Mniejszą ilość rejestracji zauważyć też można na rynku wtórnym, choć w całym 2024 roku panował tu trend wzrostowy. Na dane te patrzeć można jednak ostrożnie. „Jeżeli porównamy ilość zarejestrowanych nowych ciągników w styczniu 2025 z tymi ze stycznia 2024 roku, to mamy jedynie 3 proc. mniej zarejestrowanych ciągników – napisała PIGMiUR. Zdaniem autorów opracowania, styczniowy wynik w tym segmencie można porównać do „skoku z wysokiego konia”. W grudniu roku 2024 zarejestrowano bowiem 1181 szt. nowych ciągników rolniczych. To najlepszy wynik ubiegłego roku. Liczba zarejestrowanych ciągników w grudniu była o 56% (422 szt.) większa niż w listopadzie 2024 r. Jeżeli porównamy rejestracje z grudnia 2024 z tymi z grudnia 2023, to mieliśmy 11,7% mniej zarejestrowanych ciągników, przypomina Izba, dodając, że w całym 2024 r. zarejestrowano 8566 szt. nowych ciągników – spadek wyniósł tu 16,8% r/r.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Sklepy spożywcze: Ruch w sklepach spożywczych (footfall) wzrósł w ub.r. w dwóch formatach: w sieciach convenience i hipermarketach – odpowiednio o 14,2% i 7% r/r. Z kolei spadł w supermarketach i dyskontach – o 5,6% i 1,8% r/r, wykazał raport firmy Proxi.cloud. Z analizy wynika też, że w 2024 r. urosła r/r liczba unikalnych klientów (unique shoppers) w sieciach convenience oraz w hipermarketach – o 2,6% i 2%. Natomiast zmniejszyła się r/r w supermarketach i dyskontach – o 3% i 2%.
HoReCa: Niespłacone zobowiązania organizatorów turystyki, hotelarzy i restauratorów (HoReCa) wynoszą ponad 441 mln zł, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Niecałe 80% przedsiębiorstw całego sektora cechuje wysoka wiarygodność płatnicza, podkreślono także.
E-commerce: Liczba internautów wyniosła 29,7 mln zarówno w styczniu, jak i w lutym 2025 r., przy czym liczba użytkowników (real users) Grupy Google sięgnęła odpowiednio: 29,13 mln i 28,91 mln, Grupy Meta Platforms – 26,35 mln i 26,19 mln, a Grupy Allegro – 22,38 mln i 21,69 mln, wynika z Mediapanelu Polskiego Badania Internetu.
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo w Polsce wzrosła o 1,2% r/r w styczniu 2025 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,8%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,6% w ujęciu rocznym i spadła o 0,2% m/m.
Płatności bezgotówkowe: Ośmiu na dziesięciu Polaków (80%) regularnie płaci w sklepach stacjonarnych kartą, telefonem lub kodem BLIK: kartą do konta (41%) lub kartą kredytową (13%), telefonem z wykorzystaniem portfela cyfrowego (12%), telefonem z wykorzystaniem BLIK-a zbliżeniowego (7%), kodem BLIK (5%), zegarkiem lub opaskę płatniczą (1%), wynika z badania Banku Millennium.
Dystrybutorzy AGD: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech istotnych kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert), podał Urząd. Prawie 10 lat trwała zmowa pomiędzy tymi przedsiębiorcami, którzy ustalali wspólnie ceny ekspresów do kawy marki Jura, przez co konsumenci nie mogli kupić ich taniej.
Centra handlowe: Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 4,3% r/r w całym 2024 r., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w ub.r. o 0,2% wyższa r/r.
Branża dóbr konsumenckich: Odnotowała globalny wzrost sprzedaży o 7,5% r/r w 2024 r., wobec 9,3% wzrostu w 2023 r. i 9,8% w 2022 r., wynika z raportu Bain & Company. Za spowolnienie odpowiadają zmieniające się nawyki zakupowe i wysokie koszty życia – główne zmartwienie konsumentów w Europie i USA – 80% badanych deklaruje, że ogranicza wydatki, co dodatkowo osłabia rynek produktów konsumenckich.
Masło w sklepach: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła kontrole jakości masła w lutym 2025 roku na terenie całego kraju w sklepach wielkopowierzchniowych. Skontrolowano 15 marek własnych dostępnych w największych sieciach handlowych oraz 17 produktów pod marką własną producenta. Przeprowadzone badania laboratoryjne potwierdziły deklarowaną jakość i zgodność z przepisami prawie 97% skontrolowanych partii masła. Tylko w przypadku jednej partii stwierdzono zawyżoną zawartość wody. 87,5% skontrolowanych partii masła było prawidłowo oznakowanych. Inspektorzy mieli zastrzeżenia tylko odnośnie 4 partii masła i dotyczyły one: braku informacji na opakowaniu produktu o zawartości tłuszczu, nieprawidłowego zapisu daty minimalnej trwałości, nieprawidłowej prezentacji towaru na półce sklepowej. Stwierdzone nieprawidłowości nie miały charakteru zafałszowań. Nie stwierdzono różnic pomiędzy produktami oferowanymi na promocjach i tymi dostępnymi w normalnej cenie.
Napoje energetyzujące i izotoniki: Pomimo wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży energetyków nieletnim, w 2024 roku pozycja produktów z tej kategorii na sklepowych półkach nie osłabiła się, a pojawiło się też 214 nowych propozycji produktowych, wynika z nowego raportu eLeader, przestawiającego ekspozycję napojów energetyzujących w ub.r. Najwięksi producenci w ciągu roku zwiększyli swoje udziały półkowe o 6,4%. Wśród brandów niezmiennie dominowali 4 liderzy – Red Bull, Black, Tiger i Monster – zajmujący średnio 72,3% przestrzeni półki. Udział marek własnych sklepów wzrósł o 2,15%, jednak pozostali producenci wspólnie odnotowali spadek o 23,7%. Raport eLeader „Napoje energetyzujące w Polsce 2024” obejmuje także kategorię napojów witaminowych i izotonicznych – w tym obszarze nadal na pozycji lidera było Oshee Polska, zajmujące 54,8% ekspozycji. Jednak od stycznia do grudnia 2024 stracił on blisko 10% udziałów półkowych na rzecz wzrostów producentów, takich jak FoodCare czy Maspex.
Import wina z Gruzji: Eksport gruzińskiego wina do Polski osiągnął 6,7 mln litrów w 2024 r., czyli wzrósł o 12% r/r i jest to najlepszy wynik od początku prowadzenia statystyk przez Narodową Agencję Win z Gruzji. Z kolei wartość eksportu zwiększyła się o 10% z 15 do 16,6 mln USD. W ub.r. z Gruzji wyeksportowano 95 mln litrów wina o wartości 276,1 mln USD do 72 krajów świata, a zbiory winogron wzrosły o 47% r/r. W 2025 roku planowana jest kontynuacja i rozszerzenie programów popularyzujących gruzińskie wino na strategicznych rynkach, takich jak Polska.
ROZWÓJ BIZNESU
IMC: przyjęła do własnej floty 150 wagonów tym samym zwiększając ją do 300 jednostek, podała spółka. Firma zainwestowała ok. 22 mln USD w tabor kolejowy przeznaczony do przewożenia zboża na eksport od 2024 r. do marca br.
Pepco Group: Liczy na osiągnięcie zyskownego wzrostu w ciągu roku obrotowego 2024/2025 (trwającego do końca września 2025), przy utrzymaniu silnej marży brutto, podała spółka. Grupa spodziewa się, że marka Pepco osiągnie wzrost bazowej EBITDA (MSSF 16) w ujęciu rok do roku na wysokim jednocyfrowym poziomie.
Pepco Group: Rada Pepco Group zatwierdziła możliwość skupu akcji o wartości 200 mln euro, który może być realizowany w latach obrotowych 2025-2027, podała spółka.
Pepco Group: Strategiczna wizja dalszego rozwoju Pepco Group zakłada koncentrację na marce Pepco jako jedynym, przyszłym formacie sklepów oraz wycofanie się z obszaru FMCG – zarząd „aktywnie rozpoznaje” opcje wydzielenia Poundland z Grupy w trakcie roku obrotowego 2025, w tym jego potencjalną sprzedaż, przy jednoczesnej możliwości wydzielenia sieci Dealz Poland w średnim okresie, włączając w to potencjalną dezinwestycję, podała spółka.
Pepco Group: Przychody w ujęciu like-for-like wzrosły o 1,5% w 8 tygodniach poprzedzających 2 marca 2025 r., podała spółka.
Biedronka: Otworzyła swój pierwszy sklep na Słowacji, w miejscowości Miloslavov, podała sieć. W niedalekiej przyszłości nastąpi otwarcie sklepów w innych słowackich miastach, takich jak Zvolen, Považská Bystrica, Nové Zámky i Senica, wymieniono.
Aldi: Ma w Polsce ponad 360 sklepów i zamierza otworzyć kolejnych 60 do końca br., podała spółka.
Unilever: Maciej Lasoń objął regionalne stanowisko w Unilever i będzie kierował komunikacją korporacyjną w regionie obejmującym łącznie 27 krajów Europy w tym kraje nordyckie, Austrię, Szwajcarię, Grecję, Ukrainę, Węgry, pozostanie także odpowiedzialny za komunikację w Polsce, podała spółka. Utworzenie nowego regionalnego stanowiska jest skutkiem ostatniej reorganizacji w Unilever oraz podziału rynków na kilka kategorii. W ramach tej zmiany Polska została uznana za jeden z sześciu najważniejszych dla firmy rynków w Europie, obok Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii czy Włoch, podano.
Astarta Holding: Rozpoczęła projekt inwestycyjny zakładu przetwórstwa nasion oleistych w obwodzie chmielnickim na Ukrainie, który ma na celu wykorzystanie istniejącej infrastruktury i rozwój klastra przemysłowego w zachodnim regionie działalności spółki, podała Astarta. Planowana roczna wydajność to 400 tys. ton nasion oleistych, a szacowana wartość projektu – 76 mln USD. Uruchomienie zakładu planowane jest na 2026 r.
InPost: Zrefinansował swoje dotychczasowe zadłużenie, zwiększając łączną kwotę finansowania do 4,2 mld zł z 2,75 mld zł, podała spółka.
Profi:Fundusz inwestycyjny Custodia Capital zainwestował w Profi; celem transakcji jest wsparcie dalszego rozwoju firmy oraz umacnianie jej pozycji na rynku poprzez strategiczne inwestycje w marki i wdrażanie nowatorskich rozwiązań, podała spółka.
Kernel: Odnotował 55,86 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. roku obrotowego 2024/2025 r. (październik-grudzień 2024) wobec 133,03 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk EBITDA sięgnął 118 mln USD wobec 205 mln USD zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 149,48 mln USD w II kw. 2024 r. wobec 1 043,6 mln USD rok wcześniej.
AmRest: Rada dyrektorów podjęła decyzję o ustanowieniu programu odkupu akcji własnych, zgodnie z upoważnieniem udzielonym uchwałą walnego zgromadzenia z 12 maja 2022 roku, podała spółka. Program odkupu będzie obejmował maksymalną kwotę pieniężną w wysokości 13 mln euro i potrwa do 2 marca 2026 r.
GK Hair Polska: Ogłosiła rozpoczęcie procesu akwizycji i planuje pierwsze przejęcia w I kw. 2025 r., podała spółka. Działania mają na celu wzmocnienie pozycji na rynku oraz dalszy rozwój oferty produktowej.
Carrefour Polska: Podpisał list intencyjny z GS1, zobowiązując się do wdrożenia kodów 2D na produktach marki własnej. Sieć planuje w najbliższych miesiącach wprowadzenie pierwszych produktów wykorzystujących nowe kody w Polsce oraz przystosowanie wszystkich swoich kas do ich odczytywania do końca 2027 roku. Celem Carrefour jest wykorzystanie nowej technologii do przyspieszenia obsługi i podniesienia komfortu klientów na zakupach, a także zwiększenia skuteczności logistyki. „W najbliższych miesiącach planujemy wspólnie z GS1 wprowadzić do sprzedaży w naszych sklepach pierwsze produkty wyposażone w kody 2D. Dzięki nim będziemy mogli wdrażać kolejne innowacje w polskim handlu, m.in. w obszarze obsługi klienta czy współpracy z dostawcami” – powiedział Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska Piotr Lubiewa-Wieleżyński.
Popeyes: Otworzyła 7 marca pierwszą restaurację w Wałbrzychu po otwarciach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdyni, Szczecinie i podkrakowskich Mogilanach. W marcu – zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami – Popeyes ma otworzyć 5 nowych restauracji.
Ovostar Union: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) podjęła uchwałę ws. wycofania z obrotu na głównym rynku akcji spółki Ovostar Union z dniem 14 marca, wynika z dokumentu.
RODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Cechini Muszyna:Producent wody mineralnej Cechini podpisał z PolKa – Polska Kaucja umowę o współpracy, która dotyczyć będzie obsługi systemu kaucyjnego w zakresie m.in. zbiórki i transportu opakowań oraz rozliczania kaucji, podała PolKa.
Wedel: Ruszył z kampanią „Tak działa jedna kostka czekolady E.Wedel, a jak działa całe Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel?”. W nowej czteromiesięcznej kampanii ważną rolę odgrywa Muzeum Fabryka Czekolady, a marka postanowiła wykorzystać swoje dwa największe atuty i spiąć je jednym parasolowym hasłem: „czekoladowa przyjemność”. Z tej okazji zorganizowana została również loteria, w ramach której od 1 do 30 marca 2025 roku konsumenci – obok nagród pieniężnych – mogą wygrać 6 tys. biletów do Muzeum. Kampania 360 zakłada intensywną komunikację poprzez różne kanały: telewizję, VOD, digital, OOH oraz programmatic i działania na TikToku.
Coca-Cola HB: Uruchamia pierwszą edycję Youth Empowered Graduate Program z myślą o pokoleniu Gen Z. Coca-Cola HBC oferuje roczną umowę, podczas której osoby, które pozytywnie przejdą proces rekrutacji, poznają różne aspekty funkcjonowania organizacji i zdobędą praktyczne doświadczenie w wybranym obszarze biznesowym. W ramach programu firma oferuje pracę w zespołach sprzedaży, łańcucha dostaw, marketingu, finansów oraz commercial excellence, zarówno w Polsce, jak i w każdym z krajów bałtyckich: Estonii, Litwie i w Łotwie.
OSHEE: OSHEE i Iga Świątek podpisali kontrakt, w ramach którego marka została głównym partnerem tenisistki. Na jego mocy, Iga Świątek wystąpi m.in. w kampaniach marketingowych prowadzonych globalnie, produkty OSHEE sygnowane jej nazwiskiem pojawią się na sklepowych półkach niemal na całym świecie, a jednym z wiodących elementów współpracy będzie obecność logotypu OSHEE na strojach meczowych oraz na bluzach konferencyjnych tenisistki.
AliExpress: Wprowadza w Polsce ofertę „Gwarancji Najlepszej Ceny” – nową funkcję, która umożliwia klientom dokonującym zakupów w kanale Big Save na AliExpress porównywanie cen na różnych platformach e-commerce i ubieganie się o zwrot różnicy, jeśli znajdą lepszą ofertę w ciągu siedmiu dni. Wcześniej klienci mieli na to 24 godziny.
Źródło: ISBnews