Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 17-21 marca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Zboża: Globalne zbiory zbóż w sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 306 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W lutym IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 301 mln ton. Projekcja IGC na sezon 2025/2026 mówi o zbiorach rzędu 2 368 mln ton. Prognozowane zapasy na koniec sezonu 2024/2025 są szacowane na poziomie 577 mln ton (wobec 576 mln ton w lutowych prognozach), a konsumpcja na poziomie 2 336 mln ton (2 334 mln ton w lutym), podano.
Maszyny rolnicze: 670 – tyle nowych ciągników zarejestrowanych zostało w lutym tego roku. To tyle samo, co w styczniu, ale o 27% więcej niż w lutym 2024, choć blisko roczna tendencja jest tu wciąż malejąca – odnotowuje w sporządzonym na podstawie danych z CEPiK zestawieniu rejestracji maszyn rolniczych w drugim miesiącu 2025 Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR). „W ostatnich 12 miesiącach (03.2024-02.2025) zarejestrowano 8683 ciągników, a w analogicznym okresie roku poprzedniego było ich 10 030. Wtedy też zanotowano 15,5-proc. spadek ich sprzedaży” – czytamy w sporządzonym na podstawie danych CEPiK zestawieniu PIGMiUR dot. rejestracji maszyn rolniczych w drugim miesiącu tego roku. Jak zauważa w swoim lutowym raporcie PIGMiUR, podobne odbicie w górę widać też w rejestracji, a więc de facto sprzedaży, drugiej podstawowej kategorii maszyn rolniczych, czyli przyczep. W drugim miesiącu tego roku zarejestrowano ich 473. „Wzrost jest większy o niemal 14% względem miesiąca poprzedzającego, oraz 21% r/r. Narastająco w ciągu ostatnich 12 miesięcy zarejestrowanych zostało 5 439 nowych przyczep, co jest jednak wynikiem 12% niższym niż w analogicznym początkowym okresie 2024, kiedy to ilość zarejestrowanych przyczep wyniosła 6077” – podaje lutowy raport PIGMiUR.
Ubezpieczenia rolnicze: 63% rolników obawia się, że nieprzewidziane zjawiska pogodowe przyniosą straty dla ich gospodarstwa, wynika z badań przeprowadzonymi przez SW Research na zlecenie Warty. Co więcej, 43% zauważyło w ostatnich latach większą zmienność pogodową, która negatywnie wpłynęła na ich uprawy. Najczęściej wskazywane skutki to zmniejszenie plonów i obniżenie ich jakości (43%) oraz wzrost kosztów produkcji (30%). Blisko co czwarty rolnik (23%) wskazywał na opóźnienia w zbiorach. 27% rolników, spośród tych korzystających z ubezpieczeń niedotowanych przez państwo, ubezpiecza swoje uprawy.
Maszyny rolnicze: W 2024 roku łączna liczba rejestracji nowych ciągników rolniczych w Polsce wyniosła 8,6 tys. szt. i była niższa o 17% r/r. Był to trzeci spadek z rzędu. Początek bieżącego roku przyniósł kontynuację spadków – w styczniu liczba rejestracji była niższa o 8% r/r. Na rynku nowych przyczep w 2024 roku obserwowano podobne tendencje. Liczba rejestracji spadła o 14% względem 2023 roku (również 3. rok z rzędu). Z kolei w styczniu br. odnotowano lekki wzrost (+1% r/r). „Biorąc pod uwagę względną stabilizację sytuacji w rolnictwie, delikatny, ale konsekwentny spadek pesymizmu wśród rolników oraz trwającą dystrybucję środków unijnych spodziewamy się lekkiego odbicia na krajowym rynku nowych maszyn rolniczych w kolejnych miesiącach 2025 roku” – czytamy w raporcie Banku Pekao.
Pszenica: Osłabienie popytu na świecie oraz nieco lepsze perspektywy podażowe odbiły się na cenach ziarna. Od połowy lutego do początku marca notowania na amerykańskiej CBoT spadły o 13%. Bardziej stabilną sytuację obserwowaliśmy na rynku krajowym – tu odnotowano tylko niewielki spadek. „Spadek chińskiego importu osłabia perspektywy dla cen pszenicy w kolejnych miesiącach. Z drugiej strony ich wsparciem powinny być czynniki sezonowe przed kolejnymi zbiorami na półkuli północnej. Dodatkowe ryzyka generuje obecnie wojna celna, jaką toczą USA ze swoimi partnerami handlowymi” – napisali analitycy Pekao.
Rośliny oleiste: W ostatnich tygodniach spore zmiany zaszły za to po stronie popytu i były związane z cłami, jakie USA i Chiny nałożyły na Kanadę. Posiada ona dominujące znacznie w globalnym handlu rzepakiem i jego przetworami, zaś jej głównymi klientami są właśnie USA i Chiny, wskazują eksperci Banku Pekao. Podkreślają, że decyzje o cłach mają charakter polityczny i mogą się jeszcze zmienić. Niemniej wywołały one wyraźny efekt na rynku kanadyjskim, który jest widoczny również w Europie. W ciągu czterech tygodni rzepak na paryskiej giełdzie Euronext potaniał o 13%. Ceny w Polsce były bardziej stabilne. „Kanada jest nie tylko ważnym dostawcą do USA, czy Chin, ale również do UE. Jeśli więc decyzje dotyczące ceł nie zostaną zmienione należy liczyć się ze zwiększeniem sprzedaży z Kanady do UE, a więc z silniejszą presją na notowania na rynku unijnym” – czytamy w raporcie banku.
Wieprzowina: Perspektywy dla unijnej produkcji pozostają słabe, oceniają analitycy Pekao. Jak pokazało badanie pogłowia z końca 2024 roku, spośród 10 największych producentów mięsa w 6 krajach nastąpiła redukcja stada. W Polsce nominalny spadek był jednym z najgłębszych w TOP10. Łączna liczba trzody chlewnej w całej UE skurczyła się o 1% w porównaniu do stanu sprzed roku. „Z uwagi na wojnę handlową USA-Chiny z wyższego chińskiego popytu powinna częściowo skorzystać Hiszpania, co z kolei miałoby pozytywny wpływ na cały rynek UE. Dodatkowym wsparciem dla cen w kolejnych miesiącach będzie wyższy sezonowy popyt wewnętrzny w Unii” – napisali w raporcie.
Drób: Po sezonowym dołku z przełomu roku w lutym notowania tuszek kurczęcych na rynku polskim wyraźnie wzrosły. W lutym br. średnia cena w krajowych zakładach była wyższa o 18% niż dwa miesiące wcześniej. Jednocześnie ich ceny były o 20% wyższe r/r. W ślad za mięsem dynamicznie zdrożał też żywiec, co z kolei sprzyjało poprawie rentowności po jej lekkim spadku w grudniu 2024 i styczniu 2025. „W II kw. 2025 spodziewamy się kontynuacji wzrostu cen drobiu, choć raczej o niewielkiej skali. Obok popytu zagranicznego dodatkowym impulsem będą czynniki sezonowe (okres przedświąteczny a następnie rozpoczęcie sezonu grillowego)” – czytamy w raporcie Banku Pekao.
Wsparcie dla rolników: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła 15 marca przyjmowanie wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych w ramach kampanii 2025. Wnioski będą przyjmowane do 15 maja 2025 r.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Koszyk zakupowy: Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,69 zł m/m, czyli o 0,86%, do 314,88 zł w lutym br., wynika z danych ASM SFA. Na pozycji lidera najniższych cen znalazł się Auchan. Najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry, a najdroższe w kanale e-grocery.
Nastroje konsumentów: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,4 pkt proc. m/m i wyniósł minus 15,2 pkt w marcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Nastroje w branży handlowej: W branży handlowej 20% przedsiębiorstw prognozuje spadek sprzedaży, wzrost sprzedaży – 9%, a 71% nie spodziewa się żadnych dużych zmian, wynika z Barometru EFL na I kw. 2025 r. O nowych inwestycjach myśli 7% zapytanych, najmniej wśród sześciu badanych sektorów, ich ograniczenia spodziewa się 22% podmiotów, a 69% myśli o podobnym poziomie inwestycji co kwartał wcześniej.
Sklepy: Sklepy stacjonarne zamiast internetowych – w obawie o bezpieczeństwo swoich danych – wybiera 45% badanych, a w tej grupie 23% zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach fizycznych, a 22% raczej wybiera tę opcję, wynika z raportu Santander Consumer Banku.
Rynek apteczny: Wartość sprzedaży na aptecznym rynku farmaceutycznym wzrosła o 5,9% r/r w ciągu pierwszych 16 dni marca br., wynika z danych firmy PEX. Rynek RX wzrósł w tym okresie o 5,3% r/r, a non-RX wzrósł o 6,6% r/r (w tym leki OTC odnotowały wzrost o 10,1%, suplementy – o 3%, wyroby medyczne – o 5,6%, kosmetyki – spadek o 1,3%).
Rynek apteczny: Wartość sprzedaży na aptecznym rynku farmaceutycznym wzrosła o 9,5% r/r i wyniosła 4,92 mld zł w lutym, wynika z danych PEX.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa InPost: W ramach pilotażu będzie dostawcą „Tygodnika Powszechnego”, a tym samym wejdzie na rynek dystrybucji prasy przez Paczkomaty, podała spółka.
Allegro: Zakupy firmowe na Allegro robi 72% przedsiębiorstw ankietowanych przez agencję badawczą Danae na zlecenie Allegro, podała spółka. Spośród tych firm zakupów związanych z administracją firmy dokonuje 86% przedsiębiorstw, a zakupów strategicznych, związanych z prowadzeniem konkretnej działalności – 81%.
Grupa Empik: Pracuje nad rozwojowym projektem technologicznym, który obejmuje stworzenie rozwiązania opartego o sztuczną inteligencję, umożliwiającego wprowadzenie w pełni spersonalizowanych rekomendacji na ekranie głównym aplikacji Empik Go z audiobookami, ebookami i podcastami, podała spółka. Projekt uzyskał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Allegro: Utrzymało pozycję lidera w obsłudze klienta, zaś kluczowym czynnikiem satysfakcji kupujących okazuje się jakość dostaw, wynika z badania Minds & Roses przeprowadzonego na zlecenie platformy. Allegro osiągnęło wynik Net Promoter Score (NPS) na poziomie 70, wyprzedzając drugą pozycję w zestawieniu (NPS 53).
Pepees: Odnotował 14,7 mln zł straty netto skonsolidowanej przypisanej akcjonariuszom dominującej w 2024 r. wobec 4 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Strata operacyjna wyniosła 7,1 mln zł wobec 12,17 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 7,82 mln zł wobec 27,66 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 236,05 mln zł wobec 222,22 mln zł rok wcześniej.
Wawel: Rekomenduje przeznaczeniu na dywidendę 12,92 mln zł z zysku za rok 2024, co oznaczał wypłatę 10 zł na akcję, podała spółka. Wypłata dywidendy obejmuje 1 291 846 akcji zwykłych na okaziciela spośród 1 499 755 wszystkich akcji spółki. Akcje własne spółki w liczbie 207 909 akcji nie są objęte wypłatą dywidendy.
Wawel: Odnotował 73,73 mln zł jednostkowego zysku netto w 2024 r. wobec 72,08 mln zł rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 77,61 mln zł wobec 77,54 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 105,73 mln zł wobec 106,04 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 689,28 mln zł wobec 663,44 mln zł rok wcześniej.
IMC: Na polach IMC prawie nie doszło do wymarznięć pszenicy ozimej, pomimo dużych mrozów panujących w lutym i niskiej pokrywy śnieżnej, a badania mające określenie żywotności upraw ozimych wskazują, że 95-100% jest w odpowiednim stanie, podała spółka. W trakcie siewu jesienią 2024 spółka przeznaczyła pod tę uprawę 20,7 tys. ha czyli ok. 17% banku ziemi.
RTV Euro AGD: 26 marca w Parku Handlowym Smart Park otwarty zostanie pierwszy w Krasnymstawie salon sieci RTV Euro AGD. Sieć RTV Euro AGD posiada obecnie ponad 340 punktów w Polsce. Sala sprzedaży tego lokalu będzie mieć powierzchnię 440m2.
Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie: W ciągu ostatnich trzech lat zainwestowała ponad 1,5 mln euro w projekty wodne w swoich zakładach produkcyjnych m.in. w stałe monitorowanie zużycia wody oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby je ograniczać. W efekcie od 2015 roku firma zmniejszyła zużycie wody na litr wyprodukowanego napoju o 10%. „W ciągu ostatnich lat znacznie ograniczyliśmy zużycie wody, pomimo rozwoju portfolio i infrastruktury produkcyjnej. Naszym celem są kolejne postępy – redukcja zużycia wody o blisko 100 mln litrów w perspektywie rocznej, zarówno w roku bieżącym, jak i w 2026 r.” – powiedziała Dyrektor Łańcucha Dostaw w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie Ksenija Todić, cytowana w komunikacie.
Wosana: Oficjalnie otworzy w swoim zakładzie w Andrychowie nowoczesną aseptyczną linię produkcyjną Krones 26 marca br. Inwestycja znacząco zwiększy wydajność i potencjał produkcyjny firmy, pozwalając na elastyczne wprowadzenie nowych, wysokiej jakości produktów w dużych opakowaniach. Spółka pracuje też nad nowymi kategoriami produktowymi, takimi jak herbaty gotowe do spożycia, napoje i soki funkcjonalne oraz lemoniady. „Wszystkie procesy w ciągu produkcyjnym zostały tak zoptymalizowane, aby pozwolić na szybszą i bardziej efektywną produkcję. Dzięki nowej linii, Zakład Produkcyjny w Andrychowie zwiększy swoją wydajność produktów aseptycznych o ponad 50%. Obecnie dzięki nowej linii marki Krones możliwe jest wytwarzanie szerokiej gamy napojów w technologii aseptycznej – od soków owocowych, przez soki owocowe-przecierowe, lemoniady, napoje niegazowane, ice tea, aż po napoje izotoniczne. Mogą być one rozlewane w różnych formatach butelek PET: od 0,5L aż do pojemności 2L. Co więcej, zastosowane rozwiązania technologiczne pozwalają na redukcję zużycia energii oraz plastiku koniecznego do produkcji butelek PET. Całość optymalizacji przekłada się na mniejszą emisję CO i większą troskę o środowisko” – powiedział prezes Wosany Andrzej Odzioba, cytowany w komunikacie.
Action: Sieć dyskontów niespożywczych planuje zadebiutować w Szwajcarii, jesienią br. w Rumunii, a w Chorwacji i Słowenii w 2026 r. W 2025 roku Action planuje otwierać przynajmniej jeden nowy sklep dziennie. Action zanotował wzrost sprzedaży netto o 22% do 13,8 mld euro oraz wzrost o 10,3% w sprzedaży porównywalnej (like-for-like) w 2024 roku. EBITDA operacyjna wzrosła w tym czasie o 29%, do 2 076 mln euro. 5 kwietnia 2025 r.
Popeyes: Sieć zadebiutowała w Koszalinie 21 marca w Forum Koszalin. Po otwarciach restauracji w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdyni, Szczecinie, Wałbrzychu, Oleśnicy i podkrakowskich Mogilanach, przyszedł czas na Koszalin. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracji w marcu Popeyes ma otworzyć 5 nowych restauracji.
Poczta Polska: Rozpoczęła wdrażanie nowej strategii zarządzania transportem i flotą. Jej cele to: optymalizacja wykorzystania posiadanych zasobów, redukcja kosztów ich działalności oraz poprawa elastyczności. Pierwsze pozytywne efekty już są widoczne: nastąpiła znaczna poprawa terminowości dostarczania przesyłek. Zmiany wprowadzane od początku roku w obszarze KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) są elementem realizacji Planu Transformacji Poczty Polskiej.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Lidl Polska: Uruchomił nowy kanał komunikacji z klientami na platformie WhatsApp. Dzięki temu klienci mogą teraz w szybki sposób uzyskać dostęp do najnowszych gazetek promocyjnych, co stanowi kolejny krok w kierunku zwiększenia komfortu zakupów. Jest to rozwiązanie znane z Niemiec, Belgii, Austrii czy Czech, gdzie cieszy się uznaniem użytkowników.
Biedronka: Prawie 63 tys. pracowników sieci Biedronka otrzyma w kwietniu nagrodę specjalną E.A. Soares dos Santos za 2024 r. w wysokości 4 000 zł brutto, podała sieć. Nagrodą zostali objęci pracownicy sieci Biedronka zarówno w sklepach, jak i w centrach dystrybucyjnych i biurach, pracujący na stanowiskach niemenedżerskich. Na wypłatę nagród firma przeznaczy prawie 300 mln zł.
Auchan i Elocity: Uruchomiły w Rumii hub ładowania zasilany energią z paneli fotowoltaicznych z czterema szybkimi punktami ładowania DC o mocy 150 kW każdy oraz dwoma punktami AC o mocy 22 kW każdy, podała Elocity.
Intermarché: Sieć wprowadziła 10 marca nową markę własną – Top Budget, podała spółka. Asortyment obejmuje ponad 40 produktów, w tym artykuły spożywcze, napoje, chemię gospodarczą oraz artykuły dla zwierząt.
Logwin: Rzeszów dołączył do globalnej sieci usług spedycyjnych Grupy Logwin. Otwarcie nowej lokalizacji to efekt stale rosnącego zapotrzebowania na wysokiej jakości transport morski, lotniczy i kolejowy w regionie. Rzeszów to ósmy oddział firmy w naszym kraju.
Targi spożywcze w Londynie: 17 marca 2025 r. rozpoczęły się w Londynie trzydniowe targi International Food & Drink Event (IFE London), największa impreza wystawiennicza w branży żywności i napojów w Wielkiej Brytanii, na której KOWR wystawia się wraz z 30 firmami pod szyldem Poland tastes good. Rynek brytyjski jest najważniejszym odbiorcą naszych produktów rolno-spożywczych wśród krajów pozaunijnych. Eksport rolno-spożywczy do Wielkiej Brytanii rośnie systematycznie od 2022 roku, a w ostatnich 2 latach osiągał co roku wartość ponad 4 mld EUR (w 2023 roku 4,2 mld euro, w 2024 roku 4,4 mld euro).
Źródło: ISBnews