Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych powinna wzrosnąć co najmniej o 3 tys. sztuk w 2022 roku, przewiduje dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Maciej Mazur. Zapowiada też projekt ustawy znoszącej najważniejsze bariery rozwoju sieci ogólnodostępnych ładowarek w Polsce.
„W 2022 r. wchodzimy z dużą dawką optymizmu co do perspektyw rozbudowy sieci ładowarek. 7 stycznia br. ruszył nabór wniosków w programie dopłat do budowy infrastruktury ładowania, który cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie w przypadku punktów ładowania o mocy ponad 150 kW. Rozbudowa stacji ładowania jest procesem długookresowym, spodziewamy się zatem, że najbardziej wyraźne efekty tego programu staną się widoczne dopiero w latach 2023-2024. Niemniej rozwój infrastruktury ładowania już w tym roku powinien zbliżyć się do dynamiki rozwoju liczby pojazdów elektrycznych i w konsekwencji łączna liczba punktów ładowania może się nawet podwoić” – powiedział Mazur w rozmowie z ISBnews.
Jak wynika z Licznika Elektromobilności PSPA, w 2021 roku w Polsce powstały 1 143 nowe ogólnodostępne punkty ładowania i na koniec roku było ich 3 784, w porównaniu do 2 641 rok wcześniej.
„Spodziewam się, że w 2022 roku powstanie powyżej 3 tys. kolejnych punktów ładowania. Obecnie w Polsce na jeden punkt ładowania przypada ok. 5 pojazdów w pełni elektrycznych i jest to proporcja wyższa niż nawet na bardzo elektromobilnie rozwiniętych rynkach. To jednak wynik nie nadzwyczajnego tempa rozbudowy ładowarek, a wciąż bardzo małej liczby samochodów elektrycznych. Bardzo szybko ta proporcja
może wzrosnąć np. do 20 pojazdów na punkt ładowania, a to byłby już bardzo niebezpieczny scenariusz, sprzyjający tworzeniu kolejek pod stacjami ładowania” – dodał Mazur.
W jego ocenie, największym wyzwaniem w obszarze infrastruktury będzie zatem przyspieszenie rozbudowy sieci stacji ładowania. W tym celu PSPA wraz z czołowymi uczestnikami sektora infrastruktury przygotowuje propozycję zmian w przepisach, która obejmie postulaty legislacyjne mające na celu zniesienie najważniejszych barier rozwoju sieci ogólnodostępnych ładowarek w Polsce.
„Rozwój stacji ładowania wciąż opóźniają liczne blokady, przede wszystkim natury administracyjno-prawnej. Konkretne rozwiązania regulacyjne powinny zostać wprowadzone przynajmniej w trzech obszarach: ułatwień i zachęt dla OSD w zakresie realizacji inwestycji na rzecz elektromobilności, przepisów związanych z przyłączaniem do sieci urządzeń ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz przepisów związanych z lokalizacją infrastruktury ładowania na trasach autostradach i drogach ekspresowych, zwłaszcza w miejscach obsługi podróżnych” – podsumował Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews