Wartość rynku produktów food-to-go wzrośnie w 2022 r. o 6,8% i wyniesie 10,1 mld zł, prognozuje firma PMR. Ceny produktów food-to-go będą rosły w zbliżonym tempie – o ok. 10% – do reszty sektora spożywczego. Napływ obywateli Ukrainy będzie miał umiarkowany wpływ na rynek produktów food-to-go.
„Jak wynika z modeli przyjętych przez PMR, rynek food-to-go – definiowany jako rynek gastronomii sklepowej, stacyjnej, słodkich i słonych przekąsek piekarniczych oraz dań gotowych niewymagających zagotowywania, rozmrażania – urośnie w 2022 r., o 6,8% r/r, a jego wartość wyniesie 10,1 mld zł” – powiedziała ISBnews analityk PMR Magdalena Filip.
PMR prognozuje również, że wartość rynku w latach 2022-2027 będzie rosnąć, średniorocznie (CAGR) o 6,9%.
Firma PMR definiuje rynek produktów food-to-go jako ogół sprzedaży produktów typu ready-to-eat – czyli dań i napojów na ciepło przygotowywanych w miejscu zakupu i niepakowanych słodkich i słonych wyrobów piekarniczych oraz ready-to-serve – czyli pakowanych dań gotowych, najczęściej wymagających prostego przygotowania przed spożyciem.
Z raportu „Handel produktami food-to-go w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027” przygotowanego przez PMR wynika, że rynek dań gotowych wymagających przygotowania, czyli ready-to-serve, w Polsce rozwija się dynamicznie, będąc „w stosunkowo wczesnej fazie wzrostu”. PMR ocenia, że ta kategoria rynku osiągnęła w 2021 r. wartość 2,6 mld zł, a na koniec 2022 r. urośnie do 2,84 mld zł.
„Rynek dań gotowych w mniejszym stopniu niż rynek przekąsek piekarniczych czy sklepowej gastronomii zależny jest od mobilności społecznej. I nawet pandemia COVID-19 sprzyjała rozwojowi sprzedaży w tej kategorii” – napisano w komentarzu do raportu.
„Producenci, z którymi PMR rozmawiał specjalnie na potrzeby raportu, podkreślali, że krótkoterminowo kategoria dań gotowych, jako pakowanych fabrycznie, postrzegana była jako bezpieczna alternatywa dla rynku HoReCa i wygodna forma domowych zapasów. W styczniu 2022 r., nadal 29% respondentów wskazywało, że na ogół posiada w domu zapas dań gotowych” – dodano.
W rozmowie z ISBnews analityk PMR przewiduje, że napływ ponad 2 mln osób z Ukrainy do Polski będzie miał „umiarkowany” wpływ na rynek produktów food-to-go.
„W opinii zespołu ekonometryków PMR, wpływ wojny na Ukrainie, choć obecnie wciąż trudny do przewidzenia, bezpośrednio na segment dań gotowych powinien być umiarkowany i zaznaczy się w wyższej nominalnej dynamice wzrostu rynku – w wyniku wyższych cen, przede wszystkim żywności – a niższej realnej dynamice wzrostu – wskutek silniej ostudzonego popytu” – powiedziała Filip.
Ich zdaniem, wzrost cen produktów z sektora food-to-go będzie równoległy do wzrostu cen pozostałej żywności i wyniesie ok. 10% średniorocznie w 2022 r.
„Wpływ na silnie wzrosty cen żywności mają m.in. wysokie ceny nawozów. Rola tego czynnika w kolejnych latach powinna stopniowo wygasać, choć istotny czynnik ryzyka stanowić może m.in. konflikt na Ukrainie – sytuacja jest bezprecedensowa, dynamiczna. Jednocześnie, ceny żywności zależne są w dużym stopniu od trudnych do przewidzenia warunków agrometeorologicznych” – oceniła.
„Wysokie ceny żywności, w połączeniu z innymi czynnikami takimi jak wysokie rachunki za prąd i gaz oraz rosnące wymagania płacowe pracowników, będą wpływały na rosnące ceny produktów food-to-go” – dodała.
Pytana o prognozy dotyczące marż i zysków producentów i dystrybutorów produktów food-to-go, Filip oceniła, że wysoka inflacja niekoniecznie przełoży się na wyższe zyski spółek z tego sektora.
„Trudne jest jednoznaczne określenie skali takiego wpływu. Natomiast szybko rosnące koszty przedsiębiorstw mogą utrudniać utrzymanie marży, a część podwyżek kosztów produkcji firmy niejako mogą 'brać na siebie’, uszczuplając własną marżę, aby utrzymać nawyki konsumenta” – oceniła.
Z raportu PMR wynika również, że dla 61% Polaków najczęstszym miejscem zakupu dań gotowych są dyskonty, które odpowiadają za ponad połowę sprzedaży dań gotowych w Polsce. Zdaniem PMR, ta tendencja utrzyma się do końca okresu prognozy, tj. do 2027 r.
W raporcie zaznaczono także, że kategoria produktów food-to-go obejmuje produkty przygotowywane na ciepło w miejscu sprzedaży oraz słodkie i słone wyroby piekarnicze klasyfikowane razem jako produkty (ready-to-eat) oraz dania gotowe do spożycia, które nie wymagają zagotowywania bądź rozmrażania (ready-to-serve), z wykluczeniem żywności dla niemowląt.
Źródło: ISBnews