Wartość usług przewozów aplikacyjnych sięgnie 4,2 mld zł w 2021 roku i jest znacząco wyższa od wartości usług tradycyjnych przewozów szacowanych na 3,3 mld zł, wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
„Aplikacje mobilne zaczęły w ostatnim czasie zastępować tradycyjne środki komunikacji na linii pasażer – przewoźnik, dlatego też prognoza na rok 2021 wartości usług przewozów aplikacyjnych wynosi 4,2 mld zł i jest znacząco wyższa od wartości usług tradycyjnych przewozów – 3,3 mld zł. Kwoty te będą rosły w najbliższych latach na skutek wciąż mniejszej niż w krajach Europy Zachodniej liczby przejazdów taksówkami przypadającej na statystycznego Polaka oraz zainteresowania platform pośrednictwa mniejszymi ośrodkami miejskimi. Na największych rynkach odnotowano wzrost liczby licencji, ale przede wszystkim wskazać należy na wzrost liczby aktywnych taksówek o 44%. Wszystko to zwiększać będzie wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków dochodowych i podatku od towarów i usług (VAT)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi pt. „Zmiany w przewozie osób taksówkami. Efekty nowelizacji ustawy o transporcie drogowym”.
Prognozowana wartość usług w modelu przewozów tradycyjnych w 2025 roku wyniesie prawie 3,7 mld zł, a w modelu przewozów aplikacyjnych 4,7 mld zł (+ 13%), podano także.
W raporcie podsumowano zmiany na rynku przewozu osób przedstawiając jego funkcjonowanie przed i po nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz działalność platform pośrednictwa w Polsce. Nowe regulacje i płynące z rynku sygnały niosą ryzyko, że część uczestników rynku unika dostosowania się do nowych zasad. Przykładem takich działań może być rozdzielenie usług pośrednictwa aplikacyjnego pomiędzy spółkę zarejestrowaną w Polsce, posiadającą licencję na pośrednictwo w przewozie osób oraz oddział zagraniczny firmy, który przeprowadza rozliczenie transakcji z przewoźnikiem. W konsekwencji umożliwia to obejście opodatkowania od osób prawnych (CIT) i zmniejsza wpływy z podatku VAT przy świadczeniu usług pośrednictwa, podano także.
Jak wskazano, prognozowane wpływy podatkowe z usług pośrednictwa aplikacyjnego wyniosą blisko 98 mln zł w 2021 r.
„Tymczasem każde 10% usług wykonywanych przez podmiot pośrednictwa aplikacyjnego, który nie dostosuje się do nowych przepisów spowoduje straty dla budżetu państwa o wartości 9,8 mln zł. Brak podjęcia stosownych działań przy rosnącej wartości usług modelu aplikacyjnego może skutkować do roku 2025 utratą wpływów podatkowych o łącznej wartości 52 mln zł” – czytamy dalej.
„Taki stan nie może być dłużej tolerowany, biorąc pod uwagę, że reforma miała na celu między innymi wyrównanie szans uczestników rynku i zwiększenie wpływów podatkowych. Obchodzenie wymogów ustawowych narusza konkurencję na całym rynku przewozu taksówkami, bo umożliwia oferowanie niższych cen w sposób niezgodny z prawem. Brak działań kontrolnych może doprowadzić do sytuacji, w której obecni i nowi gracze zaczną także prowadzić działalność rozdzielając posiadanie licencji na pośrednictwo od prowadzenia rozliczania transakcji z przewoźnikami. Pogłębi to straty podatkowe budżecie państwa – skomentował prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, cytowany w komunikacie.
Od stycznia 2021 roku obowiązuje w pełni nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, która objęła funkcjonowanie platform pośrednictwa.
Źródło: ISBnews