Wskaźnik nastrojów menedżerów z branży motoryzacyjnej wyniósł 69 pkt w czerwcu (w skali do 100), co oznacza, że jest wyższy o 19 pkt w porównaniu z wynikami styczniowej edycji badania, wynika z raportu KPMG i PZPM. Wg ekspertów sytuacja firm motoryzacyjnych w Polsce zaczyna się poprawiać – 85% przedstawicieli branży prognozuje powrót do sytuacji sprzed pandemii w ciągu 1-2 lat.
„Producenci i dystrybutorzy firm motoryzacyjnych wykazują większy optymizm, niż na początku tego roku. Wskaźnik nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych (producentów i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep lub podzespołów, części i akcesoriów) dotyczący obecnej sytuacji w branży wzrósł w porównaniu z badaniem przeprowadzonym w styczniu br. o 19 pkt do poziomu 69 pkt. Menedżerowie firm motoryzacyjnych z Polski lepiej oceniają również przyszłość branży. Wskaźnik nastrojów odnośnie przyszłości branży wynosi 75 pkt, o 15 więcej niż pół roku wcześniej. Nastroje producentów względem branżowych perspektyw poprawiły się od tego czasu o 22 pkt, osiągając wartość 79 pkt, a w grupie dystrybutorów motoryzacyjnych wskaźnik wzrósł o 5 pkt do poziomu 72 pkt. Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy w ciągu najbliższego pół roku zamierzają zwiększać sprzedaż. Natomiast na zwiększenie przychodów z większym optymizmem patrzą producenci motoryzacyjni – 50% badanych, niż dystrybutorzy – 34%. W grupie tych drugich przeważają oceny utrzymania przychodów na obecnym poziomie – 66%” – czytamy w komunikacie.
Obecną sytuację w branży motoryzacyjnej zdecydowanie lepiej oceniają dystrybutorzy firm motoryzacyjnych. Blisko 70% przedstawicieli ocenia obecną sytuację jako bardzo dobrą (3% wskazań) lub raczej dobrą (66% wskazań, wzrost aż o 33 pkt proc. w stosunku do badania ze stycznia br.), podano także.
Od początku roku wzrósł odsetek przedstawicieli firm motoryzacyjnych, którzy prognozują poprawę koniunktury w branży w ciągu kolejnych 12 miesięcy. 65% ankietowanych producentów oraz 59% przedstawicieli dystrybutorów prognozuje, że sytuacja w branży ulegnie poprawie lub zdecydowanej poprawie. Z kolei blisko 1/3 zarówno dystrybutorów, jak i producentów uważa, że sytuacja sektora motoryzacyjnego przez najbliższy rok nie ulegnie zmianie.
„Znaczny wzrost wskaźnika nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych pokazuje, że pandemia – przynajmniej w świadomości przedstawicieli polskich firm – odchodzi w zapomnienie. Ponadto, mimo optymizmu i wyraźnego oczekiwania poprawy, szefowie firm wskazują, że branża motoryzacyjna zmieni się. Poza trwającą już zmianą w przechodzeniu na nowe napędy, co jest dużym wyzwaniem dla całego sektora motoryzacji, zmianie ulegnie sposób dystrybucji oraz produkcja motoryzacyjna. Wszystko zatem wskazuje na to, że z kryzysu wywołanego COVID-19 zostały wyciągnięte wnioski i większość menedżerów wyraża przekonanie, że w ciągu najbliższego roku, czy dwóch lat uda się wrócić do poziomu produkcji i sprzedaży sprzed pandemii” – skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Chociaż kryzys związany z COVID-19 w dużym stopniu wpłynął na branżę, to już 39% firm motoryzacyjnych prognozuje, że dojście do sytuacji sprzed pandemii zajmie im rok. Oznacza to wzrost aż o 18 pkt proc. w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w styczniu br. Dodatkowe 46% producentów i dystrybutorów firm motoryzacyjnych spodziewa się powrotu do sytuacji takiej jak przed pandemią, w ciągu maksymalnie 2 lat. Zaledwie 5% respondentów uważa, że nie nastąpi powrót do sytuacji sprzed pandemii, czytamy dalej.
Pozytywnym sygnałem jest również malejący odsetek respondentów, którzy wskazują na ograniczenie zatrudnienia oraz zamrożenie inwestycji firmy. Obecnie 35% menedżerów firm motoryzacyjnych deklaruje, że w wyniku pandemii COVID-19 ograniczą zatrudnienie (spadek o 23 pkt proc.), a co czwarty przewiduje zamrożenie inwestycji w rozwój firmy (spadek o 25 pkt proc.).
Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzonym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce w czerwcu 2021 r. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 57 respondentów.
Źródło: ISBnews