Wydatki na świąteczne prezenty rzędu 251-500 zł deklaruje największa grupa Polaków (26%). Z kolei 14% przeznaczy na ten cel od 501 zł do 750 zł, wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo.
„Blisko co 5 osoba (19%) jeszcze tego nie wie [ile wyda na prezenty świąteczne], ale 26% pytanych deklaruje wydatki rzędu 251 zł – 500 zł. Na zakupy w przedziale 10 zł – 250 zł zdecyduje się 16% ankietowanych, natomiast od 501 zł do 750 zł planuje wydać 14% badanych. Od 751 zł do 1000 zł na zakupy chce przeznaczyć 12% kupujących. Na wyższe kwoty zdecyduje się jedynie 13% badanych, będą to wydatki od 1001 zł do 1500 zł (6%) oraz 1501 zł do 2000 zł (3%). Natomiast na zakupy powyżej 2000 zł pozwoli sobie 4 na 100 Polaków” – czytamy w komunikacie.
Z raportu wynika, że 37% badanych na świąteczne sprawunki przeznaczy tyle samo, co ostatnio. Jednak nieco ponad 4 na 10 Polaków (27%) nie potrafi określić, czy wyda w tym roku więcej. 15% ankietowanych zakupy zrobi za kwotę niższą niż ostatnio, natomiast 21% deklaruje, że wyda więcej niż poprzednio.
„Aż 35% badanych deklaruje, że na prezenty przeznaczy od 10 zł do 250 zł więcej niż przed rokiem, natomiast 25% osób wskazuje, że będą to kwoty od 251 zł do 500 zł wyższe. Od 501 zł do 750 zł więcej wyda 15% kupujących, 9% badanych deklaruje wzrost wydatków od 751 zł do 1000 zł. Od 1001 zł do 1500 zł więcej zamierza wydać 6% ankietowanych, a od 1501 zł do 2000 zł jedynie 5%. Tylko 3% Polaków planuje wydatki większe o 2000 zł. Zdania na ten temat nie ma 2% badanych” – czytamy również.
Jak wskazują autorzy badania wyższe wydatki ankietowani uzasadniają przede wszystkim wzrostem cen (69%). Część z nich przyznaje, że ma więcej wydatków niż w poprzednich latach (26%), a co czwarty (25%) pytany stwierdza, iż dysponuje wyższym budżetem na świąteczne zakupy. 21% osób planuje święta w liczniejszym niż poprzednio gronie. Powodu zwiększenia wysokości wydatków nie potrafi wskazać 1% pytanych.
Poszukiwania rzeczy, które znajdą się pod choinką Polacy zaczynają już w listopadzie i pierwszej połowie grudnia (tak deklaruje po 36% badanych). 14% pytanych przyznaje, że robią to w ostatniej chwili. 9 osób na 100 zaczyna kolekcjonowanie świątecznych podarków nawet kilka miesięcy wcześniej. Natomiast 5% badanych podchodzi do tematu jeszcze inaczej, podano również.
Ponad połowie (62%) kupowanie prezentów sprawia przyjemność. Blisko co 4 osoba (19%) wyznaje, że męczy ją ten coroczny „obowiązek”, a 16% uważa go za naturalną czynność. Tylko 1% ma inne zdanie na ten temat, czytamy dalej.
„Dzieci pod choinką znajdą przede wszystkim słodycze (tak deklaruje 54% ankietowanych), klocki (49%), gry i puzzle (46%), a także zestawy edukacyjne (36%). Po 34% pytanych planuje kupić książki i kolorowanki oraz lalki, maskotki lub figurki. Kolejne na liście prezentów są: samochody, pojazdy, kolejki (28%), sprzęt elektroniczny (21%) i sportowy (13%). 12% Polaków ma inny pomysł na prezent dla najmłodszych” – czytamy w materiale.
„Dorośli, mogą liczyć na kosmetyki (61%), również słodycze (41%) i zestawy prezentowe (38%). W Wigilię otrzymają oni także: książki, gry, filmy lub płyty (37%), akcesoria domowe takie jak np. filiżanki (31%) i bony lub karty prezentowe (30%). Po 29% ankietowanych deklaruje zakup biżuterii i zegarków oraz sprzętu elektronicznego. Po 27% wybierze akcesoria dekoracyjne (np. świece, koce, poduszki) oraz ubrania. Z tym, że na zakup obuwia zdecyduje się jedynie 7% pytanych. Co 5 Polak (21%) kupi najbliższej osobie akcesoria lub dodatki albo alkohol”. 'Coś oryginalnego’, jak np. czyli wycieczka za granicę lub bilet na koncert, wskazuje 18% badanych” – zakończono.
Badanie DIY wykonane na platformie Omnisurv by IQS w dniach 28.11-01.12.2024 r. Próba ogólnopolska, Wiek: 18-64, N=500
PayPo prowadzi działalność od 2016 roku, a z rozwiązania firmy można skorzystać w 30 tys. sklepów online, w tym m.in. CCC, eobuwie.pl, Modivo, Reserved, Answear, MediaMarkt, Sephora, Decathlon, AliExpress i Temu. Polscy konsumenci chętnie korzystają z usług firmy – liczba aktywnych użytkowników PayPo wynosi już 1,8 mln osób. W 2023 roku obsłużyła ona około 13,5 mln transakcji na łączną kwotę 3,7 mld zł.
Źródło: ISBnews