Action „bardzo ambitnie” patrzy na kolejne lata, zapowiada wdrożenie nowego systemu ERP oraz automatyzacje za pomocą AI, planuje oszczędności np. w kosztach pracy, redukcje zatrudnienia, a także kolejne przejęcia, wynika z wypowiedzi przedstawicieli spółki.
„Jeśli chodzi o 2023 rok to nie był on łatwy np. umocnienie złotego spowodowało zachwiania sprzedażowe w niektórych kanałach, ale mamy pełną dywersyfikację i udało nam się obronić wynik sprzedażowy. W 2023 r. przychody wzrosły o 6% do 2,51 mld zł i udało się utrzymać marże, ale zanotowaliśmy gorszy zysk netto związany m.in. ze spadkiem sprzedaży eksportowej. Koszty dość mocno nas zabolały, ale taki jest rynek, rosną koszty transportu, usług, pracy, a te będą wielkim wyzwaniem dla wszystkich firm w najbliższych latach” – powiedział prezes spółki Piotr Bieliński podczas wideokonferencji.
„Bardzo ambitnie patrzymy na przyszłe lata i dalej jestem optymistycznie nakręcony na to, jakie są możliwości. Nie ma marazmu, zwłaszcza że jesteśmy obecni w wielu branżach i poszczególne kwartały, czyli I, II oraz III kw. mamy bardzo stabilne biznesowo, mamy stabilną sprzedaż i wzrosty w nowych grupach produktowych. Dla nas najbliższe lata to kwestia mądrych inwestycji bez obarczania dodatkowymi kredytami i ryzyka kosztów finansowych, a wiadomo, że dziś te koszty są duże […] Teraz jesteśmy w dobie wielkich zmian, a kto nie zainwestuje w nowe systemy, automatyzację, robotykę i AI to koszty pracy go zabiją” – dodał.
Prezes powiedział, że już w ub.r. spółka podjęła decyzję, że w długim terminie będzie wdrażać nowy system zarządzania Microsoft ERP Dynamics, a także – w krótkim terminie – wdrażać automatyzacje związane ze sztuczną inteligencją.
„Wdrożenie ERP powinniśmy skończyć w wakacje 2026 r., a w międzyczasie wdrażamy automatyzację w różnych działach rozwiązaniami AI i to pozwoli na zaoszczędzenie w perspektywie 2-3 lat dość istotnej ilości etatów back office’u. Kto nie zainwestuje teraz w takie systemy, to koszty ludzkie go zabiją, bo koszty pracy będą szły do góry, zaś ludzie są coraz mniej wydajni. Dziś jest najważniejszy czas na wdrożenie super systemów i na wdrożenie sztucznej inteligencji, warto wejść w automatyzację i robotykę” – powiedział prezes i zasygnalizował też pracę nad wzrostem rentowności i optymalizację kosztów marketingu.
„W naszej firmy są już pierwsze ofiary AI w postaci redukcji zatrudnienia i najlepiej to widać w obszarach marketingowych. Przeprowadzamy cały proces zmian w strukturze firmy biorąc pod uwagę zmiany jakie będą w przyszłości. Jesteśmy w dość głębokim procesie zmian w strukturze redukcji zatrudnienia firmy, tak aby za 2-3 lata mieć ustabilizowana strukturę” – dodał wiceprezes Sławomir Harazin.
Pytany o wielkość zatrudnienia na koniec br., prezes powiedział: „Patrzymy, co się będzie działo i bardziej przygotowujemy się na dobre wdrożenie systemu Dynamics i to będzie wyzwaniem później, a na razie w okresie pierwszego etapu, który zakończyliśmy to ponad 40 osób”.
Odpowiadając na pytanie o planowane przejęcia, prezes powiedział zaś: „Planujemy, ale nie ma podmiotu, o którym moglibyśmy dziś powiedzieć, że już rozmawiamy, ale planujemy na pewno”.
„Poszukujemy kolejnych segmentów rynku spoza branży IT do akwizycji e-commerce, będziemy rozwijać marki własne w segmencie nowo nabytych kanałów i rozwijać sprzedaż na kolejnych platformach marketplace za granicą, co jest dla nas dużym wyzwaniem i wielkim wyzwaniem są dla nas np. Niemcy” – dodał.
Dyrektor finansowy Andrzej Biały podkreślił natomiast, że spółka ma bardzo dobrą sytuację finansową i dwukrotnie pokryte zobowiązania wartością kapitału, spółka nie korzysta z kredytów, a dług do EBITDA jest zerowy, zaś patrząc na stan gotówki nawet ujemny. „Mamy ponad 75 mln zł wolnej gotówki” – powiedział Biały.
Prezes powiedział także, że na najbliższych walnym zgromadzeniu zostanie podjęta decyzja o umorzeniu 2,2 mln akcji własnych. Obecnie Action posiada łącznie 2 200 000 akcji własnych, stanowiących 11,7415% udziału w kapitale zakładowym, uprawniających do tyluż głosów na walnym zgromadzeniu.
Grupa kapitałowa Action działa na rynku dystrybucji sprzętu IT i RTV/AGD/GSM, a także dystrybutor VAD (Action Business Center), to także znaczący producent sprzętu komputerowego. Action posiada projekty e-commerce: sferis.pl, gram.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2006 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 367 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews