Play odnotował 921 mln zł skonsolidowanej EBITDAaL w III kw. 2023 r. (spadek o 6% r/r) przy 2 484 mln zł całkowitych przychodów (wzrost o 2,5% r/r), podała spółka. Liczba aktywnych klientów mobilnych wzrosła o 2,1% r/r do 13 029 tys.
„Skonsolidowane przychody emitenta w okresie 9 miesięcy 2023 r. wyniosły 7,28 mld zł i wzrosły o 12% r/r, a w samym III kw. 2023 przychody wyniosły 2,48 mld zł, rosnąc o 2,5%. Skonsolidowane przychody Play w ujęciu organicznym (dalej: pro-forma) wzrosły odpowiednio o 4,4% i 2,2%. 1 stycznia 2023 została wprowadzona obniżka regulowanych stawek za zakończenie połączeń sieciowych. Wyłączając negatywny efekt zmiany stawek regulowanych, przychody organiczne emitenta wzrosłyby odpowiednio o 5,6% i 3,3%. W III kw. 2023 organiczne przychody z usług mobilnych i usług Home wzrosły odpowiednio o 6% i 5,9%” – czytamy w komunikacie.
„EBITDAaL Play w okresie pierwszych 9 miesięcy 2023 wzrósł o 0,4% r/r i spadł o 6,2% na bazie pro-forma w tym samym okresie. Wzrost przychodów operacyjnych został zniwelowany przez znaczący wzrost kosztów energii i wejście w życie umowy o świadczenie usług ze spółką Polski Światłowód Otwarty, joint venture emitenta i spółki InfraVia” – czytamy dalej.
Capex Play wzrósł o 0,8% w pierwszych 9 miesiącach br. vs ten sam okres 2022 r. i spadł o 9,6% w ujęciu organicznym. Spółka kontynuowała rozbudowę sieci stacji bazowych i na koniec III kw. 2023 sieć obejmowała 11 191 stacji, o 936 stacji więcej niż rok wcześniej, z czego 252 stacje zostały wybudowane w III kw. 2023. Cash flow operacyjny (OCF, rozumiany jako EBITDAaL pomniejszony o capex) wzrósł o 0,3% w pierwszych 9 miesiącach roku do kwoty 1,99 mld zł, a w samym III kw. 2023 r. o 684 mln zł, tj. o 10,2% r/r, co jest częściowo pochodną niższych nakładów inwestycyjnych, podano także.
„Baza aktywnych klientów Play wzrosła w III kw. 2023 vs II kw. 2023 o 120 tys. (po wzroście o 77 tys. w II kw. 2023), co jest wynikiem wzrostu klientów abonamentowych o 103 tys. (wzrost w II kw. 2023 o 98 tys.) i wzrostem bazy klientów usług przedpłaconych o 17 tys. ARPU usług mobilnych nadal zwiększa swoją wartość, rosnąc w III kw. 2023, w ujęciu r/r, o 4%. Spadek przychodów z pozostałych usług (głównie z interconnect i usług B2B spółek zależnych od emitenta), w ujęciu r/r, spowolnił w III kw. 2023 do 5,5% po spadku o 10,1% w II kw. 2023, co jest wynikiem redukcji stawek regulowanych za zakończenie połączeń, która weszła w życie od 1 stycznia 2023” – czytamy także.
W segmencie usług stacjonarnych i usług dla domu (usługi Home) baza subskrybentów wzrosła w III kw. 2023 o 19 tys. (przy niewielkim wpływie na ten wzrost lokalnych operatorów sieciowych nabytych w III kw. 2023). Wdrożenie nowych procesów komercyjnych związanych z fuzją prawną z UPC Polska, która miała miejsce w sierpniu 2023 r., spowolniło efekty komercyjne wdrażanej na początku tego roku nowej strategii konwergencji, wskazał Play.
„III kwartał 2023 roku zakończyliśmy niezwykle solidnymi wynikami finansowymi i biznesowymi. Ten kwartał był dla naszej organizacji czasem wyjątkowym: pod koniec sierpnia sfinalizowaliśmy połączenie UPC Polska w ramach Play, co było ostatnim formalnym krokiem 17-miesięcznego procesu, który pozwolił nam na umocnienie pozycji lidera rynku dzięki wprowadzeniu przełomowych ofert TV i internetu. W III kwartale 2023 r. Play potwierdził swoją wiodącą pozycję w zakresie przenoszenia numerów komórkowych trzeci kwartał z rzędu oraz zajął 1. miejsce w rankingu Najlepsza Polska Marka w kategorii ICT oraz kontynuował ogromne inwestycje w swoją infrastrukturę światłowodową i mobilną, aby zapewnić usługi najwyższej jakości klientom w całej Polsce. Jednocześnie jako największy płatnik podatku CIT w branży ICT po raz kolejny udowodniliśmy nasze zaangażowanie w rozwój polskiej gospodarki. Zakończona niedawno aukcja na częstotliwości z pasma C już niedługo przełoży się na jeszcze szybszy internet mobilny od Play. Wkraczając w ostatni kwartał roku, chcę skorzystać z okazji, aby podziękować naszym klientom za zaufanie, a najlepszemu zespołowi za codzienne zaangażowanie i pasję. Jeszcze bardziej niż dotychczas będziemy realizować naszą wyjątkową misję, jaką jest zapewnienie polskim klientom wolności wyboru przy najlepszym na rynku stosunku jakości do ceny” – skomentował CEO Jean Marc Harion, cytowany w komunikacie.
Grupa Play, lider rynku telekomunikacyjnego, oferuje swoje usługi telekomunikacyjne także dla rynku B2B. Dostarcza kompleksowe rozwiązania chmurowe (Cloud2B), usługi mobilne oraz zintegrowanej komunikacji, dostęp do internetu oraz narzędzi cyfrowych, rozwój projektów sieciowych (m.in. budowa i utrzymanie sieci światłowodowych dla klientów biznesowych), a także kompleksowe usługi z zakresu bezpieczeństwa.
Źródło: ISBnews