Sonel, jeden z czołowych producentów przyrządów pomiarowych w Polsce, osiągnął w 2022 roku rekordowe 180 mln zł skonsolidowanej sprzedaży, co oznacza prawie 14-proc. wzrost rdr. EBITDA wyniosła 24,1 mln zł (+6,3 proc. rdr), zysk operacyjny 15,3 mln zł (-3 proc. rdr) a zysk netto 14,7 mln zł (-9 proc. rdr). Spółka po raz kolejny zamierza podzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Rekomendacja zarządu to dywidenda o wartości 8,4 mln zł czyli 0,6 zł na akcję.
W historycznie rekordowej sprzedaży całej Grupy w 2022 r. przychody Sonela stanowiły 72,4 proc., Foxytech 22,6 proc., rynek indyjski odpowiadał za 3,1 proc., a South East Asia za 1 proc.
2022 rok była dla Grupy Sonel bardzo udany, pomimo wielu wyzwań rynkowych tj.: galopująca inflacja, brak komponentów do produkcji, wzrost cen paliw i nośników energii, załamanie łańcuchów dostaw czy niepewność związana z konfliktem za naszą wschodnią granicą. Mimo licznych przeciwności osiągnęliśmy w 2022 roku rekordową sprzedaż i satysfakcjonujące marże. Sonel uzyskał jednostkowo niemal 20-proc. większe przychody niż przed rokiem, Foxytech nieznacznie obniżył wynik sprzedażowy rdr, a spółka z Indii uzyskała sprzedaż lepszą o 48 proc. Z kolei dla podmiotu z Singapuru (SSEA) był to pierwszy rok działalności, co oznaczało poniesienie zwiększonych kosztów wynikających z rozpoczęcia działalności. W efekcie spółka zakończyła rok z niewielką stratą, która była jednak mniejsza niż nasze pierwotne założenia. Zysk netto został wsparty rozliczeniem w Sonelu ulgi badawczo-rozwojowej w kwocie 2,3 mln zł, dodatnim wynikiem spółki indyjskiej (+714 tys. zł) oraz obniżony o niewielkie straty firmy Foxytech i spółki z Azji (SSEA) – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.
Dodał, iż z uwagi na zmieniające się warunki otoczenia i procesy inflacyjne strategia Sonela na lata 2020-2024 ulegnie transformacji. W I półroczu 2023 r. zostanie ogłoszona jej korekta a w II połowie tego roku rozpoczną się prace nad strategią na kolejne lata.
W 2023 roku Sonel chce wydać na inwestycje nieco ponad 12 mln zł, głównie na rozwój prac badawczo rozwojowych (R&D), zakup specjalistycznych maszyn i urządzeń oraz na oprogramowanie.
W br. chcemy zmodernizować park maszynowy, co pozwoli nam na podwojenie naszych mocy produkcyjnych. Koszt nowej linii szacujemy na 4 mln zł. Dodatkowo, chcemy przeznaczyć ok. 8 mln zł na inwestycje w R&D, w tym na dalszą transformację cyfrową w obszarze oferty produktowej, sprzedaży i procesów wewnętrznych. Jesteśmy w dobrej sytuacji finansowej i płynnościowej. Mamy zdrowy bilans, z bardzo niskim zadłużeniem netto. Chcemy więc kontynuować systematyczną wypłatę dywidendy. Od 2009 roku wypłaciliśmy naszym akcjonariuszom 76,1 mln zł, co daje łączny DPS na poziomie 5,44 zł. Rekomendacja zarządu, co do dywidendy za 2022 r. to 8,4 mln zł czyli 0,6 zł na akcję – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.
W 2023 roku Sonel zamierza kontynuować działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży i rozwoju sieci dystrybucji. W dalszym ciągu główny akcent będzie położony na rynki zagraniczne. Szczególnie na kraje DACH, Indie, Singapur, Amerykę Południową, kraje azjatyckie oraz rozwinięte rynki europejskie. Spółka zamierza opracowywać kolejne przyrządy pozwalające na dywersyfikację i rozwój oferty, przy czym nowe konstrukcje produktów coraz silniej będą zorientowane na odbiorców zagranicznych. W szczególności nowe produkty będą wspierały rozwój fotowoltaiki i elektromobilności. Trwają prace nad nowym środowiskiem informatycznym pozwalającym czerpać z nowoczesnych rozwiązań w zakresie gromadzenia przetwarzania i prezentacji danych oraz komunikacji mobilnej. W 2023 roku pojawią się pierwsze konstrukcje oparte o nowe technologie opracowywane od 2019 roku.
Duże nadzieje na rozwój sprzedaży wiążemy z nowymi urządzeniami, które w mojej ocenie będą wyprzedzać ofertę konkurencji. Liczymy na kontynuację współpracy z podmiotami z grupy Lincoln, której zakres nie powinien znacząco odbiegać od poziomu z 2022 roku. Spore oczekiwania mamy również jeśli chodzi o rozwój spółek zależnych. Foxytech po częściowym przejęciu przez chińskiego partnera skutecznie występuje w przetargach, dzięki czemu stał się istotnym dostawcą liczników na rynek polski. Łączna wartość umów z Tauronem na dostawę liczników już dziś wynosi rekordowe ok. 85,3 mln zł netto. W I kwartale 2023 roku zakończyliśmy certyfikację i uruchomienie produkcji w Polsce na nowo zakupionej linii produkcyjnej. Liczymy, iż implementacja procesu produkcyjnego do Polski, zapewni preferowane pochodzenie produktów w niektórych postępowaniach przetargowych i dodatkowo umożliwi rozszerzenie rynków na duży obszar Europy – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.
W 2023 roku Spółka z Indii powinna umocnić swoja pozycję osiągając wyższą niż w 2022 roku sprzedaż, co powinno przełożyć się na wzrost zysku netto.
Z kolei działająca od roku spółka Sonel South East Asia Pte. Ltd koncentrowała się w ub.r. głównie na generowaniu nowych leadów sprzedażowych, weryfikowaniu dotychczasowych dystrybutorów oraz nawiązywaniu nowych kontaktów. Dzięki temu udało się wygenerować leady sprzedażowe o wartości kilku milionów euro. W 2023 roku zostanie uruchomiona pełna wersja strony www dedykowanej spółce SSEA. Pozwoli to na lepszą internetową ekspozycję produktów Sonel na rynkach Azji Południowo-Wschodniej oraz na rozpoczęcie działań marketingowych w Internecie, co jest kluczowe w budowaniu siły marki. Spółka zamierza poszerzyć swoją ofertę sprzedażową o nowe produkty.
Źródło: Spółka