Maxcom odnotował 4,12 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 3,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zarząd zapowiedział, że wystąpi z wnioskiem na WZA o wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy.
Strata operacyjna wyniosła 2,4 mln zł wobec 6,84 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA wyniosła 1,3 mln zł wobec 7,71 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 142,06 mln zł w 2023 r. wobec 150,72 mln zł rok wcześniej.
„W 2022 roku spółka mierzyła się z wyzwaniami podyktowanymi sytuacją geopolityczną na świecie oraz ekonomicznymi realiami Polski. Szczególnie dotkliwe były 3 fakty/zjawiska, które były/są ze sobą powiązane. 1) Inwazja Rosji na Ukrainę i w efekcie konflikt zbrojny o charakterze regularnej wojny, a w ślad za tym wzrost cen usług i komponentów, które wykorzystywane są w produkcji elektroniki użytkowej. 2) Bardzo dynamiczne i niespotykane od lat różnice w kursach walut, w tym wzrost kursu dolara (USD) będącego walutą zakupową produktów Maxcom w stosunku do kursu euro (EUR) i złotówki (PLN), w których wyceniana jest znakomita większość sprzedaży Maxcom. 3) Gigantyczna inflacja w Polsce, która determinowała koszt pieniądza najwyższy od kilkunastu lat” – napisał zarząd w liście do akcjonariuszy dołączonym do raportu.
„Pomimo ww. 3 wyzwań spółka Maxcom zwiększyła sprzedaż w roku 2022 o prawie 5% w porównaniu do roku 2021. W roku 2022 udało nam się wypracować rekordowe przychody ze sprzedaży o wartości 128 125 000 zł. Wszystko dzięki rozszerzeniu asortymentu o produkty wpisujące się w obowiązujące trendy i stanowiące odpowiedź na zapotrzebowanie klienta, rozwojowi e-commerce oraz wzrostowi eksportu. Nowy asortyment dotyczył nie tylko marki własnej, ale również znanych, światowych brandów współpracujących z firmą” – czytamy.
Zarząd wskazał, że z powodu gigantycznych różnic kursowych oraz wzrostu kosztu pieniądza nie udało się wypracować pozytywnego wyniku finansowego za rok 2022.
„Od wybuchu pod koniec lutego 2022 wojny na Ukrainie nastąpił bezprecedensowy wzrost kursu USD wobec PLN niemalże o 20% do końca trzeciego kwartału 2022. Szereg poczynionych w drugiej połowie 2022 roku zmian , rozciągniętych niestety na wiele miesięcy z powodu umów z kontrahentami, spowodował wzrost marży odczuwalny wyraźnie już od stycznia 2023 roku co będzie z pewnością widoczne w oczekiwanych dobrych wynikach całego roku 2023” – podał zarząd.
Podkreślono też, że spółka jest przygotowana organizacyjnie na czas dalszego spowolnienia spowodowanego wojną w Ukrainie i posiada wystarczające zasoby gotówkowe oraz magazynowe, a także bardzo starannie monitoruje spływ oraz zarządzanie należnościami.
„Jednocześnie Maxcom nie sprzedaje produktów do Rosji i na Białoruś. Maxcom stale rozwija swoje portfolio produktowe, aby stawało się coraz bardziej konkurencyjne i coraz atrakcyjniejsze. Nasze produkty odpowiadają potrzebom konsumentów w różnych grupach wiekowych, o różnych zainteresowaniach oraz będących częścią różnych segmentów rynku. Linie Maxcom wpisują się w trendy elektromobilności i energii odnawialnej, kanony mody, przyszłościowy kierunek inteligentnego domu oraz umożliwiają seniorom odnalezienie się w świecie nowych technologii” – czytamy w liście do akcjonariuszy.
„Spółka znajduje się w dobrej kondycji finansowej, która pozwala na płynne prowadzenie działalności w roku 2023, a także w latach następnych, dlatego zarząd spółki wystąpi z wnioskiem na WZA o wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy” – podano także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w 2023 r. wyniosła 2,26 mln zł wobec 5,28 mln zł zysku rok wcześniej.
Maxcom jest dostawcą rozwiązań telekomunikacyjnych – tradycyjnych aparatów telefonicznych dedykowanych określonym grupom odbiorców – zwłaszcza seniorom. Spółka rozwija inne linie biznesowe wpisujące się w trendy zdrowego stylu życia i elektromobilności, jest także wyłącznym dystrybutorem marki globalnej marki nowoczesnych smartfonów Meizu. Maxcom zadebiutował na GPW w 2017 r.
Źródło: ISBnews