Mercator Medical odnotował 19,68 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 189,62 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 87,12 mln zł wobec 181,22 mln zł straty rok wcześniej. Strata EBITDA wyniosła 65 mln zł wobec 155,54 mln zł straty w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 469,06 mln zł w 2023 r. wobec 542,51 mln zł rok wcześniej.
„Wyniki z 2023 roku dalece nas nie satysfakcjonują, ponieważ nie odzwierciedlają minimalnej oczekiwanej rentowności netto kapitałów własnych Grupy, która w 2023 roku wyniosła –2,5 %, ani tym bardziej naszych oczekiwań i ambicji. Należy jednak zaznaczyć, że osiągnięte w 2023 roku wyniki były lepsze niż te wypracowane w 2022 roku. Na poziomie EBITDA wynik z 2023 roku był lepszy od wyniku z 2022 roku o 90,5 mln zł, w tym: w segmencie produkcyjnym lepszy o 96,8 mln zł, w segmencie dystrybucyjnym gorszy o 6,2 mln zł. Ostatecznie wynik finansowy netto w 2023 roku był lepszy od wyniku w 2022 roku o 167,9 mln zł. Mam nadzieję, że te tendencje utrzymają się w 2024 roku” – napisał prezes Mercator Medical Wiesław Żyznowski w liście do akcjonariuszy.
Prezes dodał, że w „od trzeciego kwartału 2023 roku pracujemy nad zagospodarowaniem naszych nadwyżek finansowych i nad inwestycjami w projekty deweloperskie – nieruchomości przeznaczone na cele mieszkaniowe i rezydencjalne. Nie wykluczamy też inwestycji deweloperskich innych rodzajów”.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 69,82 mln zł wobec 29,79 mln zł zysku rok wcześniej.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews