Mercator Medical odnotował 24,72 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kwartale 2024 roku wobec 19,23 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 4,55 mln zł wobec 7,05 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 139,48 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 118,07 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 15,59 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 27,36 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 393,29 mln zł w porównaniu z 352,32 mln zł rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 2,17 mln zł wobec 44,18 mln zł straty w tym ujęciu rok wcześniej.
„W okresie trzech kwartałów 2024 r. grupa kapitałowa Mercator Medical zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 41 mln zł, tj. o 11,6% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W zakresie przychodów ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej fabryki w Tajlandii nastąpił spadek o 28,2 mln zł, tj. o 12% w porównaniu do roku poprzedniego. Spadek ten został w całości zrekompensowany wzrostem przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów, który wynosił 58,7%” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Spadek wartości sprzedaży rękawic będących produktami wynika ze spadku jednostkowej ceny sprzedaży o 6,8%, który został dodatkowo pogłębiony spadkiem wolumenu sprzedaży o 5,5% do poziomu 2,33 mld szt. w okresie trzech kwartałów 2024 r., wskazano dalej.
„Znaczący wzrost sprzedaży rękawic będących towarami wynika ze wzrostu wolumenu o 121% do poziomu 1,76 mld szt. przy jednoczesnym spadku jednostkowej ceny sprzedaży o 28% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wzrost wolumenu sprzedanych rękawic będących towarami jest efektem zmiany źródeł dostaw do części dystrybucyjnej Grupy na rzecz zewnętrznych dostawców i kierowania sprzedaży produktów z Mercator Medical Thailand do odbiorców spoza grupy kapitałowej. W ramach przychodów ze sprzedaży towarów rękawice chirurgiczne są jedyną kategorią rękawic, która zanotowała spadek przychodów ze sprzedaży, wynika on ze spadku wolumenu o 9,4% do poziomu 33,3 mln sztuk w okresie trzech kwartałów 2024 r.” – napisane też w sprawozdaniu.
„Znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży dotyczy również włókniny, której sprzedaż w okresie 9 miesięcy 2024 roku wynosi 17,6 mln zł, co przekłada się na 59,8% wzrostu w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Jest to efekt dokonanej rewizji asortymentu włókninowego oraz poszerzenia oferty pod kątem lepszego jej dostosowania do rynku szpitalnego. Celem tego procesu było m.in. wzmocnienie pozycji rynkowej omawianego asortymentu i osiągnięcie wzrostów sprzedaży w kolejnych latach” – czytamy dalej.
Grupa Mercator Medical sprzedała w okresie trzech kwartałów 2024 roku łącznie ponad 4,08 mld szt. rękawic, co jest wynikiem lepszym o 25,4% r/r. Dominujące wśród rękawic sprzedawanych przez Grupę są rękawice diagnostyczne (98,8% udziału w ogólnej liczbie rękawic). Narastająco do końca III kwartału 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, ich sprzedaż wolumenowo w kategorii produktów jest niższa o 5,5% oraz o 126,9% wyższa w kategorii towarów, podano także.
Narastająco w okresie trzech kwartałów 2024 roku średnia cena sprzedaży rękawic wyniosła ok 0,092 zł/szt. co oznacza spadek o 12% r/r.
„Patrząc jednak na ceny osiągane w poszczególnych kwartałach bieżącego roku można zauważyć, że w III kwartale średnia cena wzrosła o 6% w stosunku do II kwartału bieżącego roku oraz o 14% w stosunku do średniej ceny uzyskanej w I kwartale bieżącego roku. Można więc stwierdzić, iż drugi i trzeci kwartał bieżącego roku to okres systematycznego wzrostu cen po historycznych minimach, jakie obserwowano na rynku na przełomie 2023 i 2024 roku” – wskazano w sprawozdaniu.
Narastająco do końca III kwartału br. najwyższą sprzedaż zanotowano w Stanach Zjednoczonych, w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku wzrosła ona o 78%, tj. o 48,9 mln zł. Drugim największym rynkiem zbytu jest Polska, w której sprzedaż w stosunku do 3 kwartałów poprzedniego roku spadła o 11,8 mln zł, tj. o 10,4%, osiągając poziom 101,9 mln zł, wymieniła także spółka.
Rynki, które zanotowały znaczące wzrosty przychodów, to m.in. Niemcy, Finlandia, Hiszpania, Serbia.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2024 r. wyniósł 22,52 mln zł wobec 32,54 mln zł zysku rok wcześniej.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 469 mln zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews