Mercator Medical odnotował 402,08 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2021 r. wobec 230,09 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Spółka podała, że skonsolidowany zysk netto za II kw., oczyszczony z efektów odpisu wartości zapasów i należności, wyniósł 191,4 mln zł (spadek o 17% r/r), a oczyszczona EBITDA wyniosła 214,7 mln zł w tym okresie (spadek o 8% r/r).
Zysk operacyjny wyniósł 410,62 mln zł w I poł. wobec 260,76 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1087,3 mln zł w I poł. 2021 r. wobec 577,95 mln zł rok wcześniej.
„Grupa Mercator Medical zanotowała w pierwszej połowie 2021 roku ponad 1 087 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 88% względem analogicznego okresu zeszłego roku. Równie mocny wzrost dotyczył rezultatów finansowych, oczyszczonych ze zdarzeń o charakterze jednorazowym – odpisów wartości zapasów i należności, związanych z historycznie wyższymi cenami rękawic jednorazowych niż obecnie (łącznie obniżyły raportowany wynik EBITDA w I połowie 2021 roku o około 96,3 mln zł, a zysk netto o około 77,6 mln zł). Skorygowany wynik EBITDA pierwszego półrocza 2021 to ponad 516 mln zł (+91% r/r), a zysk netto 478 mln zł (+107% r/r)” – czytamy w komunikacie prasowym.
Wysokość odpisów wyniosła 85,95 mln zł w I poł. br. wobec 2,33 mln zł rok wcześniej.
„Dokonane odpisy odzwierciedlają dotychczasowe rynkowe spadki cen rękawic jednorazowych, dlatego też są pewnego rodzaju buforem dla wyników kolejnych okresów w odniesieniu do posiadanych już zapasów. Te z kolei musimy utrzymywać na poziomie zapewniającym obsługę zróżnicowanych klientów, gdyż jesteśmy liczącym się międzynarodowym dystrybutorem produktów ochrony osobistej i zamierzamy umacniać swoją pozycję w kolejnych okresach”- powiedział członek zarządu ds. finansowych Witold Kruszewski, cytowany w komunikacie.
W I poł. 2021 roku, rentowność EBITDA segmentu produkcyjnego wzrosła do 70%, podczas gdy w segmencie dystrybucyjnym spadła do -4% (dane nieoczyszczone o zdarzenia jednorazowe) wobec odpowiednio 49% i 39% rok wcześniej.
„W samym drugim kwartale segment produkcyjny utrzymał bardzo wysoką rentowność. Z kolei segment dystrybucyjny walczył o utrzymanie dodatnich marż i patrząc realnie – udało mu się to, gdyż po skorygowaniu o one-offy uzyskał dodatnią rentowność. Odpisy dotyczą bowiem potencjalnej przyszłej sprzedaży. Odpowiednie zespoły monitorują globalny rynek, w tym w kontekście kolejnych mutacji koronawirusa i jego fal w poszczególnych krajach oraz sterują tak sprzedażą, aby optymalizować biznes” – powiedział dyrektor finansowy Michał Romański.
Jak zaznaczono, sygnalizowany przez spółkę wielokrotnie trend spadających cen rękawic skłania klientów do ostrożniejszych zakupów, widać też rosnącą podaż od konkurentów Mercatora.
„Sytuacja ta przełożyła się na spadek wolumenów sprzedaży, choć jednocześnie należy pamiętać o efekcie bazy sprzed roku, kiedy wyprzedawaliśmy zapasy na fali dynamicznych zwyżek cen rękawic. Obecnie pozostajemy pod presją otoczenia spadających cen rynkowych, co wywiera szczególną presję na segment dystrybucyjny” – powiedział także Kruszewski.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-II kw. 2021 r. wyniosła 17,36 mln zł wobec 82,49 mln zł zysku rok wcześniej.
W I kw. 2021 roku została rozpoczęta budowa trzeciej fabryki rękawic jednorazowych o zakładanych zdolnościach produkcyjnych ponad 0,8 mld sztuk rocznie (uruchomienie pierwszych linii produkcyjnych spodziewane jest na przełomie 2021/2022). Wraz z dystrybucją rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy Mercator Medical można szacować na ponad 6 mld rękawic rocznie, przypomniano.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,83 mld zł w 2020 r.
Źródło: ISBnews