ML System odnotował 24,56 mln zł skonsolidowanej straty netto w okresie I-III kw. 2024 r. wobec 10,76 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 17,49 mln zł wobec 4,46 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 3,47 mln zł wobec 13,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 113,73 mln zł w I-III kw. 2024 r. wobec 134,23 mln zł rok wcześniej.
„W okresie I-III kw. 2024 r. wyniki finansowe ML System były pod presją kilku czynników, które wpłynęły na obniżenie zyskowności. Kluczowym wyzwaniem okazał się kryzys na rynku fotowoltaiki klasycznej, który przyczynił się do spadku przychodów. Dodatkowym obciążeniem dla wyników spółki był wzrost kosztów wynagrodzeń o 11,2 mln zł w ujęciu rok do roku. W analogicznym okresie roku 2023 koszty wynagrodzeń w wysokości 3,4 mln zł sfinansowane zostały ze środków unijnych. Kolejnym istotnym elementem była konieczność optymalizacji zapasów modułów fotowoltaicznych w odpowiedzi na dynamiczne zmiany na rynku, w tym korektę ich cen o 50%. Strata związana z tym działaniem w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. wyniosła 6,8 mln zł” – czytamy w komunikacie spółki.
„Równocześnie spółka kontynuowała wdrażanie nowoczesnych rozwiązań produkcyjnych w nowym zakładzie, co wiązało się z dodatkowymi kosztami utrzymania oraz wynagrodzeń […] Choć proces ten generuje koszty w krótkim okresie, ma on na celu wzmocnienie zdolności operacyjnych spółki w pierwszej połowie 2025 r. Dodatkowo, firma poniosła znaczące wydatki związane z ekspansją na rynek amerykański, które, zgodnie z oceną spółki, mają przełożyć się na wzrost przychodów w kolejnych kwartałach” – czytamy dalej.
Wartość złożonych ofert na koniec października wynosiła 1,4 mld zł, wobec 147 mln zł rok wcześniej (w ubiegłym roku success rate, czyli procent ostatecznie wygranych przetargów, wyniósł 38%). Aktualna wartość portfela zleceń do realizacji od IV kwartału 2024 r. wynosi ponad 200 mln zł w porównaniu z 75 mln zł rok wcześniej, podano także.
„Rynek, na którym operujemy, jest wyjątkowo trudny – mamy do czynienia z osłabieniem gospodarki, niskimi cenami modułów fotowoltaicznych z Chin oraz wysokimi kosztami surowców w kraju. W odpowiedzi na te wyzwania wdrożyliśmy plan redukcji kosztów, obejmujący m.in. optymalizację zatrudnienia oraz obniżenie wydatków administracyjnych. Równocześnie intensyfikujemy działania związane z pozyskiwaniem zleceń – do końca października złożyliśmy oferty na łączną wartość 1,4 mld zł. Aktualna wartość portfela zamówień wynosi ponad 200 mln zł w porównaniu z 75 mln zł rok wcześniej. Kontynuujemy także przegląd opcji strategicznych, prowadząc rozmowy z potencjalnymi partnerami” – powiedział prezes ML System Dawid Cycoń, cytowany w komunikacie.
„Na podstawie liczby zapytań dostrzegamy pierwsze symptomy ożywienia popytu na produkty spółki w krajach skandynawskich oraz niemieckojęzycznych. Możliwą przyczyną jest wdrożenie obowiązków stosowania fotowoltaiki na wszelkiego rodzaju budynkach
w większości niemieckich landów” – dodał.
Spółka podkreśliła także, że wartość sprzedaży wysokomarżowego szkła powłokowego wzrosła o 89,4% r/r w pierwszych trzech kwartałach 2024 r., osiągając poziom 39,2 mln zł. Pozytywnym akcentem w analizowanym okresie było także zwiększenie przychodów ze sprzedaży w segmencie kontraktów budowlanych – do 46,8 mln zł z 22,4 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spółka zaznaczyła jednak, że kontrakty te charakteryzują się niższą marżą.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-III kw. 2024 r. wyniosła 23,44 mln zł wobec 5,68 mln zł straty rok wcześniej.
ML System to wyspecjalizowana spółka technologiczna, oferująca innowacyjne rozwiązania fotowoltaiczne zintegrowane z budownictwem (BIPV). Produkty ML System stanowią alternatywę dla tradycyjnych materiałów budowlanych. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2018 r. W 2023 r. miała 193,3 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews