PKP Cargo w restrukturyzacji odnotowało 342,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kwartale 2024 roku wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 329 mln zł wobec 37,5 mln zł zysku rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 118,4 mln zł wobec 242,2 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 071,1 mln zł w III kw. 2024 r. wobec 1 268,7 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2024 r. spółka miała 795,7 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 101,9 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3 371,6 mln zł w porównaniu z 4 168,2 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 118,6 mln zł wobec 853,4 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, zaś strata EBIT – odpowiednio: 792,2 mln zł wobec 259 mln zł zysku rok wcześniej.
„Najważniejsze odchylenia wpływające na wynik EBIT w okresie 9 miesięcy 2024 r. w porównaniu do 9 miesięcy 2023 r. zostały opisane poniżej:
- spadek przychodów z tytułu umów z klientami (w tym przede wszystkim przychodów z usług przewozowych i spedycji) był bezpośrednim efektem spadku masy oraz ceny jednostkowej; […]
- wzrost amortyzacji i odpisów z tytułu utraty wartości, będący rezultatem utworzonych odpisów z tytuły utraty wartości aktywów trwałych w wyniki przeprowadzonych na dzień 30 czerwca 2024 roku testów na utratę wartości aktywów spółki oraz PKP Cargotabor Sp. z o.o. w restrukturyzacji, w łącznej wysokości 253,9 mln zł;
- spadek kosztów zużycia energii i paliwa trakcyjnego oraz usług dostępu do infrastruktury, głównie w związku ze spadkiem pracy przewozowej;
- odnotowano spadek kosztów świadczeń pracowniczych jako efekt rozwiązania rezerw na świadczenia pracownicze w związku z wdrożeniem zwolnień grupowych, co wpłynęło na znaczącą redukcję liczby pracowników objętych poszczególnymi świadczeniami oraz programem zwolnień z obowiązku świadczenia pracy […];
- spadek kosztów usług transportowych skorelowany ze spadkiem pracy przewozowej;
- wzrost kosztów na pozycji pozostałe zmiany wynikał głównie z utworzenia rezerw restrukturyzacyjnych w wysokości 149,1 mln zł oraz utworzonych odpisów aktualizujących należności z tytułu VAT w wysokości 203,1 mln zł, przy jednoczesnym spadku kosztów m.in. usług przeładunkowych, usług rekultywacyjnych oraz czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru, zużycia energii elektrycznej, gazu i wody, zużycia materiałów głównie do napraw bieżących taboru” – czytamy w raporcie.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-III kw. 2024 r. wyniosła 738,7 mln zł wobec 85,6 mln zł zysku rok wcześniej.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
Źródło: ISBnews