IKEA Retail Polska w roku finansowym 2024 sprzedała 5 milionów produktów więcej niż w roku ubiegłym, a hitem sprzedażowym okazały się szafki z rodziny EKET produkowane w Polsce. Firma zainwestowała rekordową kwotę pół miliarda złotych w obniżkę cen oraz osiągnęła przychód przekraczający 6,1 miliardów złotych. W całości przychodów kanał online osiągnął udział 34,5%.
Z raportu „IKEA. Życie w domu 2023” wynika, że jednym z głównych źródeł zmartwień Polaków są finanse domowe, ich stabilność oraz ogólna sytuacja ekonomiczna kraju. Między innymi, w odpowiedzi na te troski, IKEA zdecydowała się obniżyć ceny 5 tysięcy swoich produktów, czyli co drugiego.
“Jestem niezmiernie dumna, że w roku finansowym 2024 udało nam się dokonać historycznej inwestycji w wysokości pół miliarda złotych w ramach inicjatywy „Nowe Niższe Ceny”. Obniżyliśmy ceny 5 tysięcy produktów o średnio 19%, co pozwoliło nam powrócić do poziomów sprzed pandemii. Realizacja tak ambitnego projektu nie byłaby możliwa bez pełnego zaangażowania naszych wspaniałych pracowników i pracowniczek. Z dumą mogę powiedzieć, że wspólnie wróciliśmy do korzeni IKEA – bycia dla wielu ludzi, zwłaszcza tych, którzy zmagają się ze skutkami rosnących kosztów życia” – mówi Marina Dubakina, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce.
Bestsellerami roku finansowego 2024 okazały się szafki z rodziny EKET, które sprzedały się w liczbie 150 tysięcy sztuk, co stanowiło wzrost o 133% w stosunku do roku poprzedniego. Produkty te, objęte programem Nowych Niższych Cen są produkowane w polskiej fabryce IKEA Industry w Zbąszynku. W ofercie pojawiło się jeszcze więcej rozwiązań do przechowywania w domu. To lepiej zorganizowane, przemyślane, funkcjonalne, spełniające nasze indywidualne potrzeby i oczekiwania, szyte na miarę wnętrza, co odpowiada na długoterminową platformę komunikacyjną „IKEA. Lepiej pomyślany dom”.
Inwestycje w pracowników i pracowniczki
“Nasze wyniki i dotychczasowy rozwój IKEA, z których jesteśmy dumni, są efektem ciężkiej pracy i zaangażowania ponad 5 tysięcy naszych pracowników i pracowniczek. Dwa lata temu postawiliśmy na inwestycje w ludzi, co pozostaje naszym priorytetem. W zakończonym roku finansowym przeznaczyliśmy prawie 44 miliony złotych na podwyżki i benefity. Od lipca 2024 roku wprowadziliśmy też m.in. 26 dni urlopu dla wszystkich, bez względu na staż pracy, ponieważ głęboko wierzymy, że każdy ma równe prawo do odpoczynku. Na tym nie poprzestajemy i w bieżącym roku finansowym 2025 na inwestycje w obszarze wsparcia pracowników planujemy przeznaczyć kolejne ponad 54 miliony złotych” – dodaje Marina Dubakina.
Rozwój ekosystemu sprzedaży omnikanałowej
IKEA inwestuje i przekształca sklepy w celu zwiększenia możliwości realizacji zamówień, jednocześnie rozwijając środowisko sprzedaży omnikanałowej, w którym klienci i klientki mogą wchodzić w interakcje z marką w najwygodniejszy dla siebie sposób. W minionym roku finansowym 24,4 miliona osób odwiedziło sklepy stacjonarne, zaś 3,5 miliona transakcji odnotowano na IKEA.pl i poprzez Aplikację mobilną IKEA. W przypadku kanału online było to o 700 tysięcy więcej niż w poprzednim roku. Firma bardzo ceni sobie stały kontakt z Klubowiczami i Klubowiczkami programu lojalnościowego IKEA Family, do którego należy obecnie 6,91 miliona osób, o ponad 636 tysięcy więcej niż przed rokiem. Co więcej, wzrasta udział osób korzystających z minimum dwóch kanałów kontaktu podczas dokonywania zakupu i wynosi on 21,7%.
IKEA w Polsce kontynuowała rozwój środowiska omnikanałowej sprzedaży i realizowała założenia strategii zrównoważonego rozwoju, wprowadzając innowacyjne rozwiązania automatyzacji w swoich miejscach spotkań z klientami, magazynach i centrach dystrybucji. W minionym roku były to m.in. nowe Studia planowania i zamówień IKEA, czy rozbudowa strefy magazynowo-transportowej w sklepie we Wrocławiu. Dodatkowo, nowo wprowadzone narzędzie informatyczne – Platforma Zarządzania Dostawami IKEA pozwala IKEA jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów oraz na rosnące oczekiwania rynku sprzedaży detalicznej. Dostarczenie do klientów 2,75 milionów paczek, o 34% więcej niż w poprzednim roku, pozwoliło osiągnąć 34,5% udział kanału online w całości przychodów za rok 2024. Dla zobrazowania, przekłada się to na wysyłkę ponad 5 paczek na minutę.
Inwestycje w efektywność energetyczną oraz instalacje OZE
W minionym roku IKEA koncentrowała swoje wysiłki także na inwestowaniu i wdrażaniu programu wymiany wysokoemisyjnych źródeł ciepła i chłodu na pompy ciepła oraz modernizacji instalacji HVAC (ogrzewanie, wentylacja, chłodzenie). To właśnie efektywne wykorzystywanie zasobów, inwestycje w odnawialne źródła energii, praca z efektywnością energetyczną na poziomie sklepów IKEA, pozwala firmie budować naszą odporność w trudniejszych czasach.
Dzięki 80 turbinom wiatrowym na sześciu farmach wiatrowych, IKEA wygenerowała ponad 448 GWh. To oznacza, że IKEA produkuje więcej energii z odnawialnych źródeł niż zużywa we wszystkich jednostkach Grupy Ingka w Polsce.
Usługa “Oddaj i Zyskaj” oraz oferta “Okazje na Okrągło”
Ambicją IKEA jest, aby do 2030 roku stać się firmą działającą w obiegu zamkniętym. Celem firmy jest wykorzystywanie wyłącznie materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. W roku finansowym 2024 w usłudze „Oddaj i Zyskaj” klienci i klientki odsprzedali 4,9 tysiąca produktów, oznacza to, że z tej usługi skorzystało o 39,2% więcej osób niż rok wcześniej. W ramach oferty „Okazje na Okrągło”, gdzie poza używanymi meblami i akcesoriami znajdują się także te pochodzące ze zwrotów, ekspozycji, ostatnie sztuki lub z niewielkimi wadami, które nie wpływają na ich funkcję i bezpieczeństwo, IKEA sprzedała 2 miliony sztuk produktów.
Źródło: Spółka