Polregio miało ok. 1,5 mld zł przychodów i 23 mln zł zysku netto w 2020 r. Zadłużenie finansowe spółki zmniejszyło się o ponad 30 mln zł, a koszt działalności gospodarczej o 11 mln zł, podał przewoźnik.
„Dodatni wynik finansowy wypracowaliśmy dzięki efektywnemu zarządzaniu i ogromnej mobilizacji wszystkich pracowników, przy wsparciu właściciela – Agencji Rozwoju Przemysłu – i dzięki dobrej współpracy z samorządami województw oraz stroną społeczną. Przed nami ogromne wyzwania modernizacji i wymiany taboru na nowoczesny tak, aby podróż Polregio stała się jeszcze bardziej komfortowa i konkurencyjna. Stąd intensywnie pracujemy nad planem pozyskania nowych pojazdów i modernizacji obecnie eksploatowanych, przy wykorzystaniu najbardziej optymalnego modelu finansowego” – powiedział prezes Artur Martyniuk, cytowany w komunikacie.
Do Krajowego Planu Odbudowy złożyliśmy wnioski dotyczące zakupu i modernizacji taboru łącznie na ponad 6 mld zł. Naszym celem jest m.in. dalszy intensywny rozwój i walka z wykluczeniem komunikacyjnym, które w Polsce może dotykać nawet 15 mln obywateli. Pozyskanie nowego taboru umożliwi nam, we współpracy z samorządami, rozbudowanie siatki oraz częstotliwości połączeń kolejowych” – dodał.
Spółka podkreśla, że dobre wyniki zostały osiągnięte mimo bardzo niekorzystnych warunków rynkowych wywołanych pandemią COVID-19, w tym zamknięcia gospodarki wiosną oraz jesienią, które spowodowały znaczący spadek liczby pasażerów.
Przypomina też, że po raz pierwszy w swojej 20-letniej historii, w 2020 r. Polregio podpisało wieloletnie umowy przewozowe z samorządami 14 województw na obsługę połączeń kolejowych o wartości 9 mld, w tym w 8 regionach aż na 10 lat. Zapewnia to spółce stabilną perspektywę finansową w okresie długoterminowym. Ponadto, w 2020 r. przewoźnik wyszedł z definicji spółki będącej w trudnej sytuacji ekonomicznej, co pozwala mu planować modernizację oraz zakup nowego taboru, podkreślono.
Polregio jest największym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi 27%. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
Źródło: ISBnews