Co piąta firma z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) deklaruje chęć zwiększenia przychodów ze sprzedaży do 50% pochodzących z kanału online w ciągu 5 lat, wynika z raportu „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Obecnie 67% firm MSP sprzedaje produkty w kanałach tradycyjnych.
„Wielkość przychodów ze sprzedaży internetowej nie robi dziś wrażenia. 59% badanych MŚP osiąga maksymalnie 10% przychodów online. W kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może jednak sporo stracić na rzecz zamówień złożonych przez internet. Dziś 14% firm ma co najmniej połowę przychodów z kanału online, za 5 lat taki wynik prognozuje 22% zapytanych. Udział kanału online spada wraz z wielkością organizacji. Podczas gdy 22% najmniejszych firm realizuje co najmniej połowę swojej sprzedaży online, w małych – 17%, to w średnich – tylko 4%. Ten sam trend dotyczy perspektywy 5-letniej. Co trzeci mikroprzedsiębiorstwa prognozuje, że za 5 lat osiągnie połowę przychodów online, co czwarty mały i tylko co dziesiąty średni” – czytamy w raporcie.
Udział sprzedaży sektora handlowego w kanałach zdalnych jest znacznie wyższy niż w innych branżach – 62% przedstawicieli tego sektora jest obecna ze swoimi produktami w internecie.
„23% badanych z handlu osiąga minimum połowę przychodów z narzędzi online. W perspektywie 5 lat taki wynik prognozuje 38% 'handlowców’. Dla porównania, tylko co dziesiąta firma usługowa i co siódma budowlana osiąga taki wynik” – czytamy dalej.
Budownictwo, transport i logistyka oraz usługi najczęściej koncentrują się na tradycyjnej sprzedaży – odpowiednio: 83%, 81% i 77% działa tylko w tradycyjnych kanałach. Z nowoczesnych kanałów sprzedaży częściej korzysta branża produkcyjna (47%).
Z raportu wynika, że ok. połowa badanych firm (46%) szacuje, iż udział produktów nabywanych online dla firmy wzrośnie o 31-50% w perspektywie 5 lat.
„Wraz ze wzrostem wielkości firmy rosnąc będzie w przyszłości udział zakupów online dla firmy. Ponad połowa badanych (57%) ze średnich przedsiębiorstw twierdzi, że za 5 lat udział zakupów online wzrośnie o 31-50%. Mikro podmiotów o takiej opinii jest zdecydowanie mniej (37%)” – czytamy dalej.
Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MSP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów.
Źródło: ISBnews