Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski wzrósł o 0,4 pkt proc. w styczniu i wyniósł -15,1 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„W styczniu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
– nastąpiła nieznaczna poprawa ocen bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 0,5 pkt proc., z poziomu -12,4 do -11,9;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 2,3 pkt proc., z poziomu -10 do -7,7;
– nastąpiła poprawa ocen przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – wzrost o 1,2 pkt proc., z poziomu -39,9 do -38,7;
– nastąpił spadek skłonności do zakupów – spadek o 2,8 pkt proc., z poziomu 0,4 do -2,4″ – czytamy w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 stycznia w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób.
Barometr może przyjmować wartości od –100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews