Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) wzrósł do 108 pkt w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do 103 pkt. w III kwartale, wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG). Większość gospodarstw domowych spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach.
Zdaniem autorów badania, na razie za wcześnie jest, aby uznać obecną poprawę za trwały trend. BOZ oczyszczony z wahań krótkookresowych wykazuje stabilizację zdolności społeczeństwa do bezproblemowej obsługi zobowiązań.
Badanie wskazuje, że w przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują respondenci, którzy obsługują je bezproblemowo – takich gospodarstw domowych jest obecnie ok. 75%. Przed kwartałem było to ok. 66%, a przed rokiem ok. 74%.
„Grupa respondentów deklarujących małe problemy wynosi ok. 19% (wobec ok. 25% poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują 'duże problemy’, stanowią obecnie ok. 6% (wobec 9% poprzednio i 7% przed rokiem)” – napisano w komentarzu do badania.
Z badania wynika także, że w przypadku prognozy terminowości obsługi zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach również dominuje grupa gospodarstw domowych spodziewających się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Jednakże jej udział zmniejszył się do ok. 52% wobec ok. 55% przed kwartałem i 60% przed rokiem.
„Grupa gospodarstw spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań, liczy obecnie ok. 7% ogółu (wobec 8% poprzednio). Odsetek deklarujących małe problemy wynosi ok. 21%. Odsetek wariantu 'nie wiem’ obecnie wyniósł 20%” – dodano.
Barometr Obsługi Zobowiązań jest wypadkową odpowiedzi na dwa pytania dotyczące obecnych i przyszłych problemów z obsługą wszelkich zobowiązań. Do jego wyliczenia brane są pod uwagę odsetki respondentów obsługujących swoje zobowiązania bezproblemowo.
Źródło: ISBnews